کد خبر: ۱۲۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 23 December 2017
انواع سرویس‌های اینترنت پرسرعت موجود در کشور بسته به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، قابلیت‌های متنوعی را برای استفاده کاربران فراهم می‌کنند که شناخت آنها می تواند باعث برگزیدن بهترین سرویس توسط کاربران می شود.

 بانكداري ايراني - انواع سرویس‌های اینترنت پرسرعت موجود در کشور بسته به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، قابلیت‌های متنوعی را برای استفاده کاربران فراهم می‌کنند که شناخت آنها می تواند باعث برگزیدن بهترین سرویس توسط کاربران می شود.

به گزارش ایسنا، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در کشور به دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوتی طراحی شده‌اند؛ سرویس‌های پرسرعت فراهم شده از سرویس‌های ثابت تا نقطه به نقطه و در نهایت همراه را شامل می شوند که هر سرویس نیز در خود دارای انواع مختلفی سرویس های متمایز از  هم است که کاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می توانند مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنند.

سرویس‌های ارتباطی ثابت

در این گروه سرویس‌های ارتباطی ثابت سیمی مانند ADSL، VDSL و یا FTTx قرار می گیرند که ویژگی بارز آنها محدود بودن به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی است که خارج از آن محدوده مشخص امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد.

در سرویس ADSL دارندگان پروانه تعداد ۱۷ شرکت FCP و ۵۴ شرکت ServCo هستند. حداکثر سرعت قابل ارائه در این سرویس بر مبنای ظرفیت خطوط مخابراتی و فاصله از مرکز ۲۴ Mbps (تکنولوژیADSL۲+) است.

تعرفه پایین حجم مصرفی بدلیل هزینه نگهداری، نصب و راه اندازی کمتر از ویژگی های مثبت این سرویس است. همچنین محاسبه کف و سقف تعرفه سرویس مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تعیین می شود.

سرویس‌های ثابت بی‌سیم

سرویس‌های ارتباطی ثابت بی سیم انواع سرویس‌های ADSL، TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم را شامل می شود. این دسته از سرویس‌ها هم همان محدودیت‌های بالا را دارند، منتها با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی سیم را دارند ضمن اینکه امکان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان را هم فراهم می کنند.

دارندگان پروانه TD-LTE تعداد ۴ شرکت دارنده پروانه FWA است. حداکثر سرعت بصورت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه است که حداکثر سرعت عملیاتی آن هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. اما محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها، کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی، تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی است؛ قیمت گذاری خدمات این سرویس نیز مطابق مفاد مصوبه ۸۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

دارندگان پروانه سرویس های ثابت بی سیم سرویس "نقطه به نقطه" تعداد ۱۷ شرکت FCP و تعداد ۵۴ شرکت ServCo هستند. کاربرد ویژه این سرویس در برج‌ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری است که امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) در آنها وجود ندارد.

وابسته نبودن آن به وجود امکانات در مراکز مخابراتی و راه اندازی سریعتر سرویس به‌دلیل حذفMDF مراکز مخابراتی منطقه از ویژگی‌های مثبت این سرویس است اما لزوم وجود خط دید مستقیم نسبت به POP site و نصب تجهیزات مورد نظر در محل مجتمع از نقاط ضعف این سرویس به حساب می آید.

سرویس‌های ارتباطی همراه

خدمات این سرویس‌های همراه که بر روی گوشی‌های تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های اصطلاحا سیم کارت خور مانند تبلت‌ها قابل دریافت است؛ در انواع 2G، 3G، 4G و احتمالا در آینده 5G قابل دریافت است.

این سرویسها قابلت استفاده در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور خود را دارند اما به دلایلی همچون دوری از شبکه پوشش شهری اپراتور خود ثبات قطعی سرعت و کیفیت سرویس وجود ندارد.

دارندگان پروانه این سرویس تعداد چهار شرکت دارنده پروانه ارائه خدمات تلفن همراه (MNO) و تعداد شش شرکت دارنده پروانه MVNO است. حداکثر سرعت این سرویس بصورت آزمایشگاهی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت بصورت عملیاتی ۱۵ مگابیت بر ثانیه است.

از محدودیت‌های این سرویس هم می توان به کاهش برد مفید آنتن‌دهی با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی اشاره کرد؛ همچنین امکان اختلال در کیفیت سرویس به علت پدیده‌های جوی و موانع فیزیکی از قبیل ساخت و ساز و تعرفه بالاتر به خاطر حجم مصرفی نسبت سرویس ثابت از نقاط ضعف سرویس های همراه برای جذب مشتری است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: