کد خبر: ۱۲۱۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 19 December 2017
حدود یک سال از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا می‌گذرد و او سعی می‌کند یک به یک حرف‌هایی که در دوره انتخاباتی خود به نحوی بیان کرده را تدوین کند و به شکل برنامه ارایه دهد.
  بانكداري ايراني -  روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: حدود یک سال از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا می‌گذرد و او سعی می‌کند یک به یک حرف‌هایی که در دوره انتخاباتی خود به نحوی بیان کرده را تدوین کند و به شکل برنامه ارایه دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: موضوعی که نشان می‌دهد دونالد ترامپ در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خود هیچ‌گونه برنامه تدوین‌شده‌ای نداشته و تک‌تک آنها را بعد از ریاست‌جمهوری آماده کرده است. روز گذشته دونالد ترامپ در یک سخنرانی استراتژی جدید خود در حوزه امنیت ملی را ارایه داد، سخنرانی‌ای که به نوعی به برنامه ماموریتی برای سیاستگذاری آینده امریکا تبدیل خواهد شد. 

شاید اسم این دکترین را بتوان بر‌مبنای شعار اولیه دونالد ترامپ در طول انتخابات یعنی «اول امریکا» نامگذاری کرد؛ سیاستی که اولویت آن بر مبنای پیامدهای اقتصادی و تعامل جهانی پایه‌گذاری شده است که مقامات کاخ سفید عنوان کرده‌اند اصول آن در حال اجرا‌ست.

گفتنی است، این برنامه استراتژیک در حوزه امنیت ملی ایالات متحده نشان می‌دهد که چین و روسیه به عنوان رقبای اصلی امریکا و قدرتی جهانی هستند که به طور بالقوه تهدید اصلی امریکا به شمار می‌آیند.

بر مبنای اسنادی که پیش از سخنرانی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، مسیر تصمیم‌گیری دونالد ترامپ در حوزه امنیت ملی به عوامل اقتصادی و امنیت ملی کشور بستگی دارد و این دو موضوع از اولویت بسیار بالاتری برخوردار هستند. گفتنی است پیش از سخنرانی ترامپ چند مقام بلند‌پایه کاخ سفید به شرط ناشناس ماندن موارد اساسی این سند را برای خبرنگاران شرح دادند.

یکی از مقامات به خبرنگاران گفت: این استراتژی به نظر من پیشرفت‌هایی در حوزه واقع‌گرایی امریکا به وجود آورده است. ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که توازن قوا و برخی رفتارهای نامطلوب علیه ایالات متحده امریکا تغییر کرده است. این استراتژی جدید قصد دارد تا به نحوی این روند را به نفع امریکا معکوس کند.

یکی دیگر از مقامات به خبرنگاران گفت که هم چین و هم روسیه به دنبال تغییر وضعیت موجود به گونه‌ای هستند که ایالات متحده مخالف این جریان است و می‌تواند منافع ایالات متحده را به چالش بکشد. از جمله این موارد نیز می‌توان به توسعه نظامی چین و ساخت جزیره در دریای جنوبی چین و همچنین ضمیمه کردن کریمه از اوکراین به روسیه در سال 2014 اشاره کرد.

با این وجود واشنگتن‌پست گزارش داد که طبق اطلاعات به دست آمده این سند نمی‌خواهد راهبردهای باراک اوباما یا روسای جمهور پیشین را از بین ببرد اما چارچوب آن به طور قابل توجهی متفاوت خواهد بود چرا که مهم‌ترین استراتژی‌های سیاست خارجی ترامپ و تصمیمات در حوزه امنیت ملی عمدتا معکوس روند سیاست‌های اوباما است که از جمله آن می‌توان به سیاست‌های دولت در خصوص ایران، تغییرات اقلیمی و کره شمالی اشاره کرد که همه این سیاست‌ها را، دولت فعلی امریکا سیاست‌های شکست خورده در گذشته می‌داند.

طبق گزارش‌ها سند استراتژی جدید ترامپ دارای چهار فصل اساسی و سازماندهی شده است. این چهار فصل شامل، حفاظت از سرزمین امریکا، محافظت از رونق امریکا، حفظ صلح از طریق افزایش قدرت و گسترش نفوذ ایالات متحده است.

مقامات با این وجود در خصوص استراتژی امریکا در مورد چین عنوان کردند که نقش چین در حال تغییر است و این کشور جاه‌طلبی‌های خود را دارد. اما به نظر می‌رسد که ترامپ در استراتژی خود نقش چین را پذیرفته است که هر دو کشور به عنوان دو رقیب و یک همکار باشند. این موضوع مشابهت زیادی با رویکردهای گذشته امریکا در قبال چین ندارد، اما منابع آگاه عنوان کردند که در سند جدید استراتژی امنیت ملی امریکا به طور خاص روی عواقب تجارت با چین بر اقتصاد ایالات متحده و همچنین مسائل دیگر تمرکز دارد. با این وجود مقام‌های امریکا در خصوص این سند می‌گویند: ما به چین مانند یک رقیب استراتژیک نگاه می‌کنیم. ما می‌دانیم که به چین نیاز داریم و باید با آنها کار کنیم به خصوص بر سر بحث کره شمالی نیاز به یک همکاری است. اما نباید فراموش کرد که رقابت نیز وجود دارد.

گفتنی است، دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود چین را متهم به تجاوز و سوءاستفاده از اقتصاد ایالات متحده و سرقت مشاغل در این کشور کرد اما زمانی که ترامپ رییس‌جمهور شد روابط گرمی را با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین برقرار کرد و حتی عنوان کرد که به چین در راستای فشار آوردن بر کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود اعتماد کامل دارد.

در خصوص روسیه نیز تقریبا همین شرایط وجود دارد. دونالد ترامپ در محافل عمومی بارها از ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه تعریف کرده و او را فردی هوشمند خوانده است. در حال حاضر اگرچه روابط امریکا و روسیه شرایط حساسی را سپری می‌کند اما واقعیت این است که روابط شخصی ترامپ و پوتین بسیار خوب است. این روابط به نحوی است که ترامپ حتی بطور آشکار یافته‌های اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی امریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات امریکا را زیر سوال برد. 

این در حالی است که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا معتقدند که روسیه تلاش‌های مستمری در انتخابات سال گذشته امریکا در راستای تاثیرگذاری برروند انتخابات انجام داده است. با این وجود دونالد ترامپ در روند حمایت از تحریم‌های کنگره امریکا علیه روسیه در خصوص بحران اوکراین روند معکوسی را اتخاذ و از آن حمایت کرد در صورتی که به نظر می‌رسید پوتین امیدوار بود این کار صورت نگیرد. با این حال در این سند چندان استراتژی روشنی برای روسیه مد‌نظر قرار نگرفته اما به نظر می‌رسد بین مقام‌های دولتی امریکا این امیدواری وجود دارد که روند روابط بهبود پیدا کند.

پوتین و ترامپ روز یکشنبه هفته گذشته نیز با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و پوتین از رییس‌جمهور ایالات متحده به دلیل همکاری سیا در خصوص خنثی کردن حمله تروریستی به سنت پترزبورگ تشکر کرد. با این حال این اقدام نیز غیرعادی بود چرا که معمولا به ندرت این نوع اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطح عمومی مورد بحث قرار می‌گیرد و این دومین تماس رهبران در طول تنها چهار روز بود.

کاخ سفید اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که ایالات متحده ارایه داد، مقامات روسی توانستند تروریست‌ها را قبل از حمله و پیش از آنکه مردم زیادی کشته شوند مطلع کنند. هر دو رهبر توافق کردند که این به عنوان نمونه‌ای از موارد مثبتی است که می‌تواند زمانی که دو کشور به یکدیگر نیاز دارند با یکدیگر همکاری کنند. با این وجود به طور دقیق در این سند مشخص نیست که استراتژی امریکا در خصوص روسیه چیست و چگونه قصد دارد با تهدید آنها برای امریکا برخورد کنند. با این وجود یکی از مسوولان کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: ماهیت رقابت به این معنا نیست که شما همکاری نداشته باشید و ما در سراسر این سند این موضوع را روشن می‌کنیم. 

از طرفی مردم امریکا معتقدند که حمله روسیه به اوکراین و گرجستان در راستای تغییر وضعیت موجود در اروپا رخ داده است و بطور کلی نمی‌توان آن را یک واکنش مثبت و مسیری صلح‌آمیز دانست. اما این مقامات پیش از سخنان ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این سند اشاره‌ای به بحث دخالت روسیه در انتخابات امریکا صورت گرفته یا نه، به این سوال مستقیما اشاره‌ای نشد و آنها عنوان کردند که ما در مورد اینکه دشمنان‌مان به خصوص در طول چند سال گذشته از جنگ اطلاعاتی استفاده کردند صحبت می‌کنیم. چین، روسیه، تروریست‌ها از حملات سایبری استفاده می‌کنند و این موضوع تا حد زیادی نیز گسترش یافته است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،9،28
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: