بانكداري ايراني - مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون از ایجاد مرکز تخصصی آموزشهای مجازی در بخش تعاون و امکان ادامه تحصیل اعضای تعاونیها در سه کد رشته دانشگاهی خبر داد و گفت: برای موفقیت تعاونیها باید به سمت خوشهسازی کسب وکارهای تعاونی برویم.
مسلم خانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامههایی که در دستور کار داریم ایجاد مرکزی تخصصی برای ارائه آموزشهای مجازی بخش تعاون کشور است تا از این طریق کلیه آموزشهای مرتبط با مولفههای مختلف کسب و کارهای تعاونی را به شکل غیرحضوری ارائه و اپلیکیشن آموزشهای مجازی را هم راه اندازی کنیم.
وی افزود: به دلیل آنکه تعاونیها برای شرکت در کلاسهای حضوری با محدودیت مواجه هستند ایجاد چنین مرکز مجازی میتواند بخش اعظمی از نیازهای تعاونگران را برطرف کند.
مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کار دیگری که برای اولین بار دنبال میکنیم از طریق سازمان سنجش برای ادامه تحصیل رسمی تعاونگران و اعضای هیات مدیره تعاونیها در مقطع کارشناسی ارشد در سه رشته MBA، کارآفرینی و کسب و کار الکترونیکی کد رشته اختصاصی گرفتهایم تا تحصیل کنند.
خانی ایجاد کسب و کارهای گروهی و تیمی در قالب تعاونی را پیشنهاد کرد و گفت: افراد از این طریق میتوانند به صورت حرفهای مشغول فعالیت شوند و برای فروش محصول اقدام کنند.
به گفته وی ایجاد بازار مجازی آنلاین برای عرضه محصولات و خدمات تعاونیها و برپایی نمایشگاههای دائمی محصولات روستایی و مواد غذایی ارگانیک در مراکز شهرها و کلان شهرها میتواند در توسعه و اشتغال و درآمدزایی بنگاههای تعاونی اثرگذار باشد.
مدیرکل ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونیهای وزارت کار در پایان نبود بازار را یکی از مشکلات تعاونیها ذکر کرد و گفت: تعاونیها مشکل مالی ندارند بلکه چون شبکه نیستند با مشکل بازار مواجه هستند. در مثلت کارآفرینی، یک ضلع انسان کارآفرین، یک ضلع طرح و ایده و ضلع دیگر پول و سرمایه است ولی آنچه بیشتر به کار تعاونیها میآید خوشه سازی در کسب و کارهای تعاونی است که نقش موثری در مارکتینگ و بازاریابی دارد.