کد خبر: ۱۱۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
استان سیستان و بلوچستان از جهات مختلف دارای اهمیت خاصی است؛ نخست این استان در شرق کشور از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است که ایران را به آب‌های آزاد متصل می‌کند.
بانكداري ايراني - استان سیستان و بلوچستان از جهات مختلف دارای اهمیت خاصی است؛ نخست این استان در شرق کشور از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است که ایران را به آب‌های آزاد متصل می‌کند.

علی‌اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان در سرمقاله ای در روزنامه اعتماد، نوشت: از سوی دیگر تنها استانی است که کشور پهناور ایران را به اقیانوس نیز متصل می‌کند. دولت دوازدهم اهمیت این استان را به‌خوبی درک کرد و براساس یک برنامه‌ریزی درست، توجه خود را به آن منطقه نشان داد. 

از نظر ترکیب جمعیتی نیز استان سیستان و بلوچستان نماد وحدت ملیتی است. به دلیل حساسیتی که دشمنان بر آن تمرکز کردند این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار شده است اما آگاهی مردم، سیستان را به نمادی برای همزیستی مسالمت‌آمیز تبدیل کرده است که با وجود تمام ناامنی‌های حاکم بر منطقه امروز صحبت از امنیت، توسعه و پیشرفت در آن منطقه می‌شود. این امنیت، توسعه و پیشرفت هنری است که حاصل سیاست‌ها و برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است. این هنر یعنی در اوج ناامنی، صحبت از پیشرفت و امنیت در منطقه سیستان است و این از یک رویکرد خاص نشات گرفته است که دوام آن قامتی منطقه‌ای و ویژه به سیستان اهدا می‌کند.

طرح بندری 2.5 میلیون تنی که در سال 62 افتتاح شد به 8.5 میلیون تن ارتقا پیدا خواهد کرد که این اتفاق مهم با برخورداری از امکانات وارد شده از اروپا در حال وقوع است. این اتفاق یکی از مهم‌ترین نتایج برجام است. این ارتقا می‌تواند نقشی نو برای بندر شهید بهشتی و کلانتری تعریف کند که این تنها فاز اول و دوم این پروژه عظیم است و این فرصتی طلایی برای کشورهایی است که به دریا می‌اندیشند؛ چون قرار است ظرفیت این بنادر به 85 میلیون تن ارتقا یابد که این مهم می‌تواند راه ابریشم دریایی را افتتاح کند. این یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌گرایی است که دولت با سیاستگذاری صحیح بر روی این موضوع متمرکز شده است.

امروز برای نخستین‌بار شاهد کلنگ‌زنی پروژه سه‌هزار هکتاری آبیاری تحت فشار در سطح منطقه خواهیم بود. این خود می‌تواند یک الگو برای کشور باشد. در گذشته ما تنها 250 هکتار آبیاری گلخانه‌ای داشتیم که این سیر صعودی خبر از مسیر توسعه‌ای استان سیستان می‌دهد و این موضوع بر اهمیت منطقه سیستان بیش از پیش صحه می‌گذارد. پتانسیل‌ها و اقدامات انجام شده در این منطقه سبب سرازیر شدن سرمایه‌گذار‌های داخلی، خارجی و دولتی به این استان شده است که باید این فرصت غنیمت شمرده شود.

اقدامات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم آنقدر برای مردم ملموس بود که باعث ایجاد همگرایی میان مردم شد. این استان بالاترین رای ملی را به آقای روحانی داد. 75 درصد از واجدین شرایط رای، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در استان سیستان به پای صندوق رای آمدند و از این مشارکت، 73.6 درصد به روحانی رای دادند. این اعتماد مردم سیستان به دولت اعتدال این تکریم را می‌طلبید که رییس‌جمهور به این استان سفر کنند. سفر رییس‌جمهوری یک نوع تکریم آگاهی منطبق با نیاز زمان مردمان آن دیار بوده است که این ارزش‌گذاری، موجب پایداری این نقش‌ها و حرکت می‌شود.

رییس‌جمهوری در آغاز هفته وحدت به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند که این اتفاق به نظر من ارزشمند‌ترین انتخاب زمانی برای این سفر مهم بوده است تا امنیت حاصل از معرفت مردم و وحدت حاصل از زیستن مردم با یکدیگر به نمایش گذاشته شود. این معرفت مردم را ما مسوولان باید سرمایه و سرلوحه رفتار خود در اداره مملکت قرار دهیم. اگر به همین روال پیش رویم و آگاهی، شعور و روش مردم را ارزش‌گذاری کنیم این موارد در زیست کشور کثیر القومی چون ایران بر پایه وحدت امنیت زا بسیار موثر خواهد بود. مردم سیستان در پایه‌گذاری زندگی خود بسیار موفق عمل کرده‌اند. در سیستان روابط اقوام بایکدیگر بسیار عالی است و ما مامور به تقویت و صیانت از این نوع زیستن هستیم. تقویت و صیانت از این نوع زیستن یک وظیفه ملی بر دوش همگان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: