کد خبر: ۱۱۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 29 November 2017
اقلام تولید داخلی به دلیل گران بودن و نبود ثبات قیمت، توان رقابت با دیگر کشور‌ها را نداشته و سهم صادرات را کاهش داده است.
بانكداري ايراني - تهیدست گفت: اقلام تولید داخلی به دلیل گران بودن و نبود ثبات قیمت، توان رقابت با دیگر کشور‌ها را نداشته و سهم صادرات را کاهش داده است.

 محمود تهیدست عضو اتاق بازرگانی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ظرفیت کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: گندم، مهم‌ترین محصول این استان بوده که درصد قابل توجهی از زمین‌های زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بعد از گندم٬ جو بیشترین سطح زیر کشت را دارد، ادامه داد: از جمله محصولات دیگر این منطقه٬ یونجه٬ توتون٬ کنجد و محصولات جالیزی و سبزیجات را می‌توان نام برد.

به گفته وی؛ زراعت در بلوچستان برخلاف آن چه به نظر می‌رسد٬ امکانات بالقوه زیادی برای رشد دارد.

تهیدست تصریح کرد: شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان منطقه گرمسیری و آب و هوای متنوع٬ امکان کشت و برداشت مکرر یک محصول در فصول مختلف را فراهم کرده است.

عضو اتاق بازرگانی سیستان در خصوص باغداری در این استان بیان کرد: بخش دیگری از فعالیت‌های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان را باغ داری تشکیل می‌دهد که مهم‌ترین محصول آن انگور است. بیش‌ترین درصد تاکستان‌های استان در منطقه سیستان قرار دارد. از سایردرختان میوه٬ می‌توان به انار٬ انجیر٬ توت٬ سیب٬ مرکبات و موز اشاره کرد همچنین درختان انبه٬ اپایا (خربزه درختی) ٬ نارگیل٬ زیتون خوراکی٬ چیکو٬ کائوچو و نیشکر نیز در شرایط آب و هوایی این استان رشد می‌کنند.

وی با بیان میزان مبادلات تجاری با کشور همسایه ادامه داد:کشور افغانستان و پاکستان از شرکای تجاری ایران به شمار می‌آیند که به ترتیب ۳ و ۱ میلیارد دلار ارزش مبادلات تجاری با این دو کشور همسایه است. کشور افغانستان به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد، عمده واردات آن از از طریق چابهار انجام می‌شود و این فرصت مناسبی است سهم ایران از صادرات به افغانستان را افزایش یابد.

تهیدست با بیان اینکه رونق یک بندرگاه تا حدودی زیادی به کیفیت راه‌های ارتباطی آن بستگی دارد، افزود: بندر چابهار با وجود داشتن مرز آبی و هوای به دلیل مشکلات جاده‌ای و دو بانده نبودن مسیر‌های های انتقال کالا، رونق کمتری نسبت به بندر شهیدرجایی و شهیدبهشتی دارد.

این عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر گران بودن کالای ایرانی نسبت به سایر صادرکنندگان یادآور شد: بیشتر اقلام تولیدی کشور استاندار‌های لازم برای ورود به بازار افغانستان را دارند، اما به دلیل گران بودن و نبود ثبات قیمت، کالا‌های ایرانی توان رقابت با سایر کشور‌هایی که با قیمت کمتری عرضه می‌شود را ندارد، در نهایت این امر سهم ایران در صادرات را کاهش داده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه نگاه مثبتی به صادرات و افزایش حضور بازرگانان در بازار‌های خارجی وجود ندارد، گفت: از دلایل گرانی کالا‌های ایرانی می‌توان به فروش مواد خام و پتروشیمی در بازار داخلی به دو برابر قیمت جهانی از سوی شرکت‌هایی به ظاهر خصوصی که با مدیریت افراد دولتی اداره می‌شود، اما ترکیه برای افزایش صادرات مواد خام را در بازار‌های داخلی با قیمت کمتر از بازار‌های جهانی ارائه می‌کند.
برچسب ها: تولید داخلی ، صادرات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: