کد خبر: ۱۱۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 25 November 2017
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بزودی پیشنهاد کاهش حداکثر سرعت مجاز در جاده‌های کشور را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه خواهد داد.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بزودی پیشنهاد کاهش حداکثر سرعت مجاز در جاده‌های کشور را به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار مهر، داوود کشاورزیان در سمینار مجمع جهانی ایمنی راه‌ها (پیارک) که هم اکنون در حال برگزاری است، اظهار کرد: تلاش ما در سازمان راهداری این است که سقف سرعت مجاز را در همه راه ها ۱۰ کیلومتر کاهش دهیم. این طرح به زودی به کمیسیون ایمنی راه ها ارسال خواهد شد و براساس آن حداکثر سرعت مجاز در آزادراه ها به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در جاده های اصلی از ۹۵ به ۸۵ و در جاد ه های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر در ساعت کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص دارد گفت: در حال حاضر ۲۱۵ هزار کیلومتر انواع راه در ایران داریم که ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی و ۸۵ هزار کیلومتر سایر راه ها محسوب می شوند که ۹۰ درصد آنها آسفالته هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت در راه های کشور تردد دارند ، ادامه داد: ۹۳ درصد جابجایی کالا و مسافر در کشور جاده ای ، ۵-۶ درصد ریلی و مابقی از طریق سایر گونه های حمل و نقل است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: سال گذشته ۱۶ هزار نفر کشته تصادفات رانندگی داشتیم که ۳۰ درصد درون شهری و بقیه برون شهری بودند. ضمن اینکه بخشی از این تعداد کشته ها در حاشیه شهرها فوت کردند که طبق تقسیمات کشوری جزء راه های برون شهری محسوب می شوند.

کشاورزیان با بیان اینکه ۱۰ سال قبل کشته های جاده ای ۲۷ هزار نفر بود که با فعالیت این سازمان و سایر دست اندرکاران حمل و نقل جاده ای مانند اورژانس، هلال احمر، پلیس راهور ناجا و ... به ۱۶ هزار نفر در سال جاری کاهش یافت، تصریح کرد: در نظر داریم تا در ۱۰ سال آینده تعداد کشته های سوانح جاده ای را به زیر ۱۰ هزار نفر برسانیم این در حالی است که سالانه ۵-۶ درصد به تعداد خودروها افزوده می شود ولی خودروهای فرسوده و قدیمی از رده خارج نمی شود که با توجه به ارزان بودن سوخت در ایران، حجم تردد ها بالاست به گونه ای که روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نقشه ایمنی راه های کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده شده و در حال تصویب این نقشه راه در کمیسیون ایمنی راه ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه آمار نشان می دهد تلفات جاده ای نسبت به سالهای گذشته کاهش چندانی نداشته، تأکید کرد: در حال حاضر کاهش تلفات سوانح رانندگی به قسمت سخت آن رسیده است، تلاش ما در راهداری این است که سقف سرعت مجاز را در همه راه ها ۱۰ کیلومتر کاهش دهیم. این طرح به زودی به کمیسیون ایمنی راه ها ارسال خواهد شد و براساس آن حداکثر سرعت مجاز در آزادراه ها به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، در بزرگراه از ۱۱۰ به ۱۰۰، در جاده های اصلی از ۹۵ به ۸۵ و در جاد ه های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر در ساعت کاهش می یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: