کد خبر: ۱۱۸۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 17 November 2017
پیشنهاد دولت نروژ برای فروش ۳۵ میلیارد دلار از سهام خود در شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان ضربه ای سنگین به ارزش سهام شرکت های انرژی وارد کرد.

بانكداري ايراني - پیشنهاد دولت نروژ برای فروش ۳۵ میلیارد دلار از سهام خود در شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان ضربه ای سنگین به ارزش سهام شرکت های انرژی وارد کرد.

به گزارش  تسنیم به نقل از بلومبرگ، پیشنهاد دولت نروژ برای فروش 35 میلیارد دلار از سهام خود در شرکت های بزرگ نفت و گاز جهان ضربه ای سنگین به ارزش سهام شرکت های انرژی وارد کرده است.

صندوق یک تریلیون دلاری ثروت ملی نروژ اعلام کرد، در حال بررسی فروش سهام خود در شرکت های اکسون موبیل، رویال داچ شل و دیگر غول های نفتی است تا به دارایی های خود تنوع بیشتری ببخشد و از دارایی خود در مقابل افت قیمت نفت محافظت نماید. به دنبال انتشار این خبر شاخص سهام شرکت های نفتی اروپایی کاهش یافته است.

نورگس بانک اینوستمنت منجمنت، اولین موسسه سرمایه گذاری ای نیست که سهام خود در بخش سوخت های فسیلی را کاهش می دهد. تاکنون بسیاری از صندوق های بازنشستگی دولتی، دانشگاه ها و دیگر بازیگران کوچکتر نیز میزان سرمایه گذاری خود در شرکت های زغال سنگ، نفت شنی یا دیگر انواع سوخت های فسیلی ای که بیشترین نقش در آلودگی محیط زیست دارند را کاهش داده اند. صندوق ثروت ملی نروژ بزرگترین سرمایه گذار در بازارهای بورس جهان به شمار می رود و مجموعا 1.5 درصد از کل سهام بورس های جهان را در اختیار خود دارد.

میندی لوبر، رئیس موسسه غیرانتفاعی کرس در این باره گفت: «این یک تغییر عظیم است. این اقدام در کل دنیا بازتاب خواهد داشت.»

ارائه این پیشنهاد بازارهای سهام را تکان داده است. با وجود اینکه مقامات نروژی گفته اند این طرح مبتنی بر هیچگونه نظر خاصی در مورد آینده قمیت نفت نیست، اما می تواند فشارها بر شرکت های فعال در زمینه سوخت های فیلی را که به دلیل رشد انرژی های تجدید پذیر هم اکنون نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند، افزایش دهد.

شاخص سهام نفت و گاز استوکس یوروپ 600 بعد از اعلام این پیشنهاد کاهشی شد و در بازار لندن افت 0.4 درصدی را تجربه کرد. شاخص سهام بی شرکت شب نیز در بازار لندن با افت 2.4 درصدی مواجه بود. شاخص سهام شرکت های اکسون موبیل و بی پی هم 0.8 درصد افت کرد.

وزارت دارایی نروژ که نظارت بر صندوق ثروت ملی این کشور را بر عهده دارد گفته، این پیشنهاد را مورد مطالعه قرار خواهد داد و تصمیم گیری در این زمینه حداقل یک سال زمان خواهد برد.
برچسب ها: نروژ ، نفت و گاز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: