
با سیاست جدیدی که بانک مرکزی در نظام بانکی پیاده کرده ،یعنی شفافیت در صورتهای مالی از این پس جایگزین حساب سازی های برخی بانک ها خواهد شد.
شورای پول و اعتبار با هدف ارتقای شفافیت، تحقق نظم بازار به عنوان یکی از ارکان و الزامات توافقنامه سرمایهای بال II و III و همچنین فراهم کردن امکان نظارت عموم بر بانکها و مؤسسات اعتباری، در هزار و صد و هشتاد و دومین جلسه مورخ 93. 4. 24، «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات ازجانب مؤسسات اعتباری» را مورد تصویب قرار داد.
این ضوابط از تاریخ 93. 5. 2 برای بانکهای غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی لازمالاجرا شد.
افزایش شفافیت و تقویت پاسخگویی دیگر امتیازیست که اصلاح صورت های مالی در نظام بانکی ایجاد خواهد کرد؛ صورتهای مالی به عنوان مهمترین منبع اطلاعاتی برای انعکاس نتایج عملکرد و وضعیت مالی و جریانهای نقدی واحدهای تجاری شناخته شده است. با انتشار اطلاعات مربوط به عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری، شکاف اطلاعاتی بین دارندگان اطلاعات و سرمایه گذاران کاهش پیدا می کند و سرمایه گذاران با اطمینان و آگاهی به بانک ها و موسسات اعتباری روی می آورند.
همچنین با استانداردسازی صورت های مالی بانک ها شاهد تطبیق بیشتر عملیات بانکها و موسسات اعتباری با قانون عملیات بانکی بدون ربا خواهیم بود.
برگ برنده بانکداری از نوع سینا
این روزها بانک های مختلف جهان میلیون ها دلار در راستای بهبود فعالیت های مشتری مداری خود برای خلق رابطه مستحکم تر با مشتریان شان و همچنین افزایش شهرت و اعتبار خود در جامعه، خرج می کنند.
بانک سینا از آن بانک هایی است که با توجه به عملکرد مناسب خود و آنطور که آمارها نشان می دهد برگ برنده ای دارد به نام شفافیت که این مقوله ماحصل قانون مداری و رعایت اصول بانکداری است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع معتبر نظارتی،شفافیت این بانک در صورت های مالی باعث جذب منابع و مشتریان وفادار به این بانک شده است.
اگاهان صنعت بانکداری معتقدند مشتری به جایی می رود که در آن رعایت اخلاق و احترام و همچنین نظم و انظباط توام با صداقت باشد. ظاهرا سینا، می تواند مدعی چنین نظام بانکداری باشد که از مشتری آغاز می شود و مجددا با سوددهی به مشتری باز می گردد.
به نظر می رسد با انتشار اطلاعات مربوط به عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاران با اطمینان و آگاهی به بانک ها و موسسات اعتباری شفاف روی خواهند آورد، و بانک هایی برنده خواهند بود که ابتدا شفاف باشند سپس مشتری مدار.
در آخرین گزارش از 24 بانک و موسسه مالی و اعتباری از نظر شاخصهای شفافیت در بخش صورتهای مالی، بانک سینا بالاترین رتبهها را دریافت کرده است.
بخش بعدی از شاخصهای مربوط به شفافیت بخش حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی است که شامل هشت شاخص کلی میشود. این بخش از آن جهت مهم است که سهم مدیریت سهامداران را در اداره موسسه و میزان کنترل داخلی را نشان میدهد. بیشترین رتبه را در این زمینه بانک سینا و پس از آن به ترتیب، بانک خاورمیانه، بانک تجارت کسب کردند.