به گزارش ایسنا، بیشترین آمار کاهش تصادفات در نیمه اول امسال مربوط به فروردین ماه با 12.8 درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه تیر با 9.2 درصد بوده است.
همچنین بیشترین کشته های حوادث رانندگی مربوط به شهریور ماه با 1746 نفر و پس از آن تیرماه با یکهزار و 610 نفر و کمترین آن مربوط به فروردین ماه یا یکهزار و 164 نفر بوده است؛ ضمن آنکه روز 9 تیرماه (جمعه آخر هفته تعطیلات عید فطر) با 77 کشته پرتلفات ترین روز در نیمه اول امسال بوده است.
بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری
بر اساس این گزارش با اشاره به اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، اظهار داشت: 66.3 درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری، 26.8 درصد در راه های درون شهری ، 6.7درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف دو دهم درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در نیمه اول امسال 5 هزار و 758 نفر در محورهای برون شهری (2 درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال 95)، دو هزار و 331 نفر در مسیرهای درون شهری (شش دهم درصد افزایش نسبت به نیمه اول سال 95)، 585 نفر در مسیرهای خاکی روستایی ( 11.4 درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال 95) و 17 نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
بیشترین تلفات در استان فارس
بر اساس این گزارش، در نیمه اول امسال استانهای فارس با 790 نفر، تهران با 649 نفر و خراسان رضوی با 647 نفر بیشترین و استانهای ایلام با 65 نفر، کهکیلویه و بویراحمد با 93 نفر و اردبیل با 99 نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین افزایش در خراسان شمالی
این گزارش می افزاید: بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال96 نسبت به سال قبل از آن در استان های خراسان شمالی (30.5 درصد) و کرمان ( 23.8 درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان های البرز( 32.1 درصد) و قم ( 26.1 درصد) بوده است.
بیش از سه چهارم کشته شده ها مرد هستند
این بررسی نشان می دهد که 78 درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول امسال مرد (6780نفر) و 22 درصد زن (1911 نفر) بودهاند. همچنین در افراد 18 سال به بالا: 69.6 درصد متأهل و 29.2 درصدد مجرد هستند و وضعیت تاهل 1.2 درصد نامشخص بوده است.
رانندگان؛ بیشترین قربانی
بر اساس بررسی های گروه آمار سازمان در زمان وقوع تصادف 42.8 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه ، 19.7 درصد عابر پیاده و 36.3 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
از مجموع تلفات رانندگی شش ماهه اول سال 95 (هشت هزار و 691 نفر)، 19.7 درصد یعنی هزار و 715 نفر عابر پیاده و 26.2 درصد یعنی دو هزار و 275 نفر موتورسیکلت سوار بودند.
29-20 سال بیشترین تلفات
از لحاظ سنی 8.3 درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی 10 سال و کمتر، 12.9 درصد 19-11 سال، 22.3 درصد 29-20 سال، 16.2 درصد 39-30 سال، 12.4 درصد 49-40 سال، 11.1 درصد 59-50 سال و 16.6 درصد کشته های تصادفات 60 سال به بالا داشتهاند.
سواری؛ خودروی مورد استفاده 41.6درصد متوفیان
نحوه وقوع تصادف 45.2 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 19.7 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 26.2 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده 41.6 درصد از افراد متوفی خودرو سواری، 26.2 درصد موتورسیکلت، 6.6 درصد وانت بار، 2.8 درصد کامیون، کامیونت و تریلی و 1.2 درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.
همچنین بر اساس این آمار هزار و 715 نفر از متوفیان تصادفات (19.7 درصد) عابر پیاده بودند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ
این گزارش با تأکید بر اینکه ضربه به سر مهمترین علت مرگ در تصادفات است، می افزاید: علت اصلی مرگ 47.8درصد از افراد ضربه به سر، 25.8 درصد شکستگیهای متعدد،8.7 درصد به دلیل خونریزی و 11.9 درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، یک درصد سوختگی، چهار دهم درصد نرسیدن اکسیژن، 4 درصد سایر موارد بوده است.
نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوند
محل فوت 50.3 درصد از افراد در محل حادثه، 6.2 درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 42.5 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
همچنین نحوه انتقال 89.8 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، 6.8 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0.3 درصد خودروی پلیس، 1.2 درصد سایر خودروها و 1.9 درصد نامعلوم بوده است.
افزایش نیم درصدی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی
بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه اول سال 1396، 179 هزار و 795 مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به نیمه اول سال گذشته(178 هزار 887 نفر) نیم درصد افزایش یافته است.