بانكداري ايراني - واقعیت این است که بسیاری از تکنولوژیهایی که امروزه به بشر خدمت میکنند در ابتدا برای جنگ ساخته شده بودند. نمونه آن انواع سیستم های موبایلی و ارتباطاتی نوین مانند تلفن همراه و اینترنت است که در ابتدا ابزارهای مورد استفاده در ارتشها بودند و بعد از مدتی به دلیل قابلیت سودآوری وارد بازارهای تجاری هم شدند.
به گزارش ایسنا، امروزه استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در همه حوزههای خدماتی و تولیدی در همه دنیا سرعت گرفته است. تجربه نشان داده شرکتهایی که در استفاده از آخرین فناوری های روز پیشگام بودهاند هرچند در ابتدا مورد بی اعتنایی و حتی تمسخر قرار گرفتهاند اما درنهایت و بعد از گذشت چند سال این شرکتها موفقترینها شدهاند. نمونه آن و در دنیای فناوری اطلاعات شرکت سامسونگ است که در رقابت اولیه گوشیهای تلفن همراه جاوا از نوکیا شکست خورده بود اما با حرکت به سمت تکنولوژیهای جدید تلفن های اندرویدی نه تنها نوکیا را از صفحه رقابت حذف کرد بلکه داعیه میدانداری این مدل گوشی ها را هم دارد.
از تکنولوژیهای مفیدی که امروزه در اختیار بشر خدمت می کنند و در ابتدا برای کشتن او ساخته شده بودند میتوان به هلیکوپترهای امداد، جتهای مسافربری و سیستمهای راداری پیچیده که امروزه در خدمترسانی به مردم ابزارهایی ضروری هستند اشاره کرد.
اخیرا در یک مورد از این تبدیل کاربریها، از پهپادها برای رساندن نامهها و یا بسته ها پستی فوری استفاده می شود. در حال حاضر کمپانی آمریکایی آمازون پروازهای آزمایشی پهپاد را برای حمل بستههای پستی در آمریکا انجام میدهد.
اداره پست روسیه نیز تلاش میکند تا خدمات خود را همانند شرکتهای بزرگ جهانی پست ارایه دهد. روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان و بسیاری از مناطق آن شمار بسیار کمی از جمعیت ۱۴۵ میلیون نفری این کشور را در خود جا دادهاند اما استفاده از پهپادهای پستی بسیار میتواند برای این اقلیم گسترده مناسب باشد. در ایران نیز مدتی است استفاده از پهپادها برای خدماترسانی پستی مورد توجه قرار گرفته است و به گفته مدیرعامل شرکت ملی پست این سرویس در انتظار مجوز به سر می برد.
به گزارش ایسنا، حسین مهری مردادماه امسال از ورود قریب الوقوع اپراتورهای جدید پستی و تغییر رویکرد شرکت ملی پست از خدمات سنتی به الکترونیکی خبر داد. مدیرعامل شرکت ملی پست همچنین درباره آخرین خبرها از پرواز پهپادهای نامهرسان شرکت ملی پست، عنوان کرده بود: این پهپادها طراحی و ساخته شدهاند، به طوری که تا سقف پنج کیلوگرم وزن را میتوانند حمل کنند. این طرح در اصفهان عرضه شده و قرار است به زودی در محور کیش به بندرعباس نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما در تهران به دلیل محدودیتهای ویژه هنوز نتوانستهایم مجوزهای لازم را برای پروازشان دریافت کنیم.
البته مهری در گفتوگوی خود با ایسنا استفاده از پهپادهای پستی در محورهای کیش و بندرعباس را غیرضروری و غیر اقتصادی عنوان کرد اما بر کارگشا بودن استفاده از این فناوری در شهرهای بزرگی مثل تهران تاکید کرد.
در جدیدترین اخبار مرتبط با پهپادها، مدیرعامل شرکت ملی پست از پیگیری مجوز پرواز این وسیله توسط پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: این پهپادها در مناطق صعبالعبور و در شهرهای بزرگی مانند تهران که ترافیک شهری بالایی دارند قابل استفاده است. کاربرد ویژه آن هم برای موارد فوری مانند نیاز به ارسال دارو یا خدمات به محلی خاص (دورافتاده یا صعب العبور) است.
مهری همچنین با اشاره به طرح پهپادهای پستی شرکت ملی پست، بیان کرد: سازمان پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهپادهای پستی را با کیفیت بالا طراحی کرد و امکان تولید انبوه آن نیز وجود دارد. این پهپادها تا سقف پنج کیلوگرم قدرت حمل بار دارند و تا شعاع ۱۵ کیلومتری میتوانند پرواز کنند. او به پرواز آزمایشی و موفق این پهبادها نیز اشاره کرده و گفته بود: این پهپادها قرار بود در محورهای بندرعباس و کیش نیز فعالیت کنند اما با امکانسنجیهایی که انجام گرفت به دلیل ضرورت نداشتن این پروازها در این مناطق پرواز پهپادها در آنجا ملغی شد.
ایران در حدود بیش از یک دهه گذشته به فناوری ساخت و توسعه پهبادهای فوق سبک دست یافته است که به نظر می رسد اگر مسائل امنیتی مرتبط با این پهپادها حل شود این پرنده های کوچک می توانند به طور گسترده در دستگاه های خدماتی کشور فعالیت کنند.