معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر این که قیمت تولید هر لیتر بنزین بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه میشود، اظهار کرد: با وجود این که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه میشود، اما این قیمت از قیمتهای بینالمللی بنزین ارزانتر است.
شاهرخ خسروانی در گفتوگو با ایسنا، با بیان این که هزینه تمام شده قیمت هر لیتر بنزین بستگی به فرآیندی دارد که در پالایشگاهها طی میشود، توضیح داد: هرچقدر میزان ضریب پیچیدگی در پالایشگاه بالاتر باشد پالایشگاه مذکور استفاده بهتری در فرآیند تبدیل نفت خام به فرآورده های با کیفیت میکند. به عبارت دیگر ضریب پیچیدگی بالاتر در یک پالایشگاه به معنی هزینه تمام شده پایینتر است.
وی با اشاره به پالایشگاه اراک گفت: پالایشگاه اراک دارای دو فاز است. فاز نخست آن در دهه ۷۰ راهاندازی شد و ضریب پیچیدگی این فاز پایین است، اما فاز دوم آن در سال ۱۳۹۱ راهاندازی شد که از ضریب پیچیدگی بالاتری برخوردار است. به عبارت دیگر میزان نفت کوره در فاز یک در ازای ۱۰۰ واحد نفت خام ۲۶ درصد است که این میزان در فاز دو به زیر ۱۰ درصد رسیده است. به عبارت دیگر بیش از ۹۰ درصد فرآوردههای تولید شده در فاز دوم پالایشگاه اراک از کیفیت بهتری برخوردار هستند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه ضریب پیچیدگی بالا هزینه تولید را کاهش میدهد، تصریح کرد: اراک بهترین پالایشگاه کشور بوده و ضریب پیچیدگی آن بالا است و به همین دلیل سودآورترین پالایشگاه کشور محسوب میشود؛ این در حالی است که ضریب پیچیدگی پالایشگاه آبادان پایین است و هزینه تولید همه محصولات این پالایشگاه از جمله بنزین بالاتر است.
خسروانی در مورد هزینه تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: میزان تولید بنزین در این پالایشگاه هنوز حسابداری مالی نشده است.
وی با بیان این که مابهالتفاوت هزینه تولید بنزین در کشور یا واردات بنزین به کشور و قیمتی که بنزین به مردم عرضه میشود به صورت یارانه به پالایشگاهها پرداخت میشود، ادامه داد: قیمت هر لیتر بنزین وارداتی ۱۷۰۰ تومان است و از طرف دیگر قیمت تمام شده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های داخلی بیشتر از قیمتی است که به مردم عرضه می شود و این مابه التفاوت به صورت یارانه به پالایشگاه ها پرداخت میشود.