کد خبر: ۱۱۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - 07 October 2017
برجام یک معاهده بین‌المللی است و به تصویب چند کشور و از جمله شورای امنیت رسیده است. از این رو خروج امریکا از برجام اگرچه اختلالی در برجام ایجاد خواهد کرد اما آن را متوقف نمی‌کند.
  بانكداري ايراني - برجام یک معاهده بین‌المللی است و به تصویب چند کشور و از جمله شورای امنیت رسیده است. از این رو خروج امریکا از برجام اگرچه اختلالی در برجام ایجاد خواهد کرد اما آن را متوقف نمی‌کند.

غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ستون دیپلماسی روزنامه اعتماد نوشت: البته واضح است که آن را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. باید توجه داشت که خروج امریکا از برجام همانقدر که برای ایران می‌تواند آثار نامطلوبی داشته باشد؛ برای امریکا نیز چنین خواهد بود. این اقدام امریکا نقض عهد محسوب می‌شود و در جهان به این معنی خواهد بود که تعهدات امریکا قابل اعتماد نیست.

این مساله پیامدهای جدی برای این کشور خواهد داشت. چه برجام به سامان بماند و چه نه، این تعهدنامه بخش مهمی از جایگاه و نقش خود را در کشور ایفا کرده است. اجماعی که در دنیا علیه ایران ایجاد شده بود، امروز از بین رفته است؛ تحریم‌های ناعادلانه علیه کشور متوقف شد؛ تبلیغات منفی‌ای که علیه کشور انجام می‌شد و این احتمال داشت که به بهانه آن اتهامات واهی کشور وارد جنگ شود، کم اثر شد و این تهدید از سر کشور برداشته شد و موانع پیش پای فروش نفت ایران برداشته شد.

برجام در یک کلام بهانه را از بدخواهان کشور گرفت و این نکته بسیار مهمی است. افکار عمومی جهان در مورد ایران متوجه شد که ایران با حفظ مواضع خود کشوری صلح طلب است. اینها دستاوردهای کمی نیست و چه برجام بماند و چه نه، این دستاوردها در جایگاه خود از بین رفتنی نیست. بیشترین سود را از رویه‌های گذشته اسراییل می‌برد که نسبت به ایران موضعی دشمنانه دارد.

ممکن است خیلی از معاهدات بین‌المللی در عمل با مشکلاتی مواجه شود. حتی در ارتباط با قطعنامه 598 هم که به منزله آتش‌بس میان ایران و عراق بود، تعهداتی عراقی‌ها باید انجام می‌دادند؛ به‌خصوص درباره غرامت جنگی که تحقق پیدا نکرد. باید توجه داشت که دولت روحانی فشار بسیار سنگینی را از دوش کشور برداشت. ایران را وارد عرصه فعالی در جهان کرد. 

طبیعی است که عده‌ای که از این قرارداد متضرر شده‌اند، عکس العمل نشان دهند. این مساله که امریکایی‌ها می‌خواهند زیر برجام بزنند، نشان می‌دهد که امریکایی‌ها از این قرارداد دچار زیان شده‌اند. عده‌ای هم در داخل کشور به آثار مثبت برجام بی‌توجه هستند، از به هم خوردن این قرارداد خوشحالند. امروز امریکا است که در مقابل نقض عهد کردن یک معاهده بین‌المللی باید پاسخ دهد. آنچه دولت روحانی انجام داد کار درستی بود و با پشتوانه همه مسوولان نظام بود.

با خروج امریکا از برجام منتفی نخواهد شد و نباید دولت روحانی را مورد شماتت قرار داد. موضع رادیکال و تندروانه آقای ترامپ تنها در مورد برجام نبوده است و در موارد دیگری هم رفتارهایی از این دست را از رییس‌جمهور امریکا شاهد بوده‌ایم.

افراط به هر حال افراط می‌آورد. وقتی کشوری مثل امریکا با این خط‌مشی جلو می‌رود، طبیعی است که در جاهای دیگر جهان هم افراطی‌گری احتمال رشد پیدا کردن دارد. در کشور نیز برخی از جریانات افراطی این عمل امریکا را محملی قرار می‌دهند تا بگویند شیوه‌های آنها در مورد اینکه نباید وارد برجام می‌شدیم، درست‌تر بوده است.

*منبع:روزنامه اعتماد، 1396،7،15
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: