کد خبر: ۱۱۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - 19 September 2017
عضو شورای ملی زیتون گفت: پیش بینی می شود که امسال تولید زیتون به 80 هزارتن برسد.
عضو شورای ملی زیتون گفت: پیش بینی می شود که امسال تولید زیتون به 80 هزارتن برسد.

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه متوسط تولید زیتون در کشور 4 تن در هکتار است، اظهار کرد: البته در برخی مناطق استان فارس میزان تولید به 10 تا 15 تن در هکتار می رسد.

وی زنجان، فارس،گلستان،گیلان، کرمانشاه، سمنان و مرکزی را استان های اصلی تولید زیتون اعلام کرد.

جلالت با اشاره به ضرورت اصلاح و بهسازی باغ های قدیمی زیتون گفت: با وجود ارتفاع برخی درختان زیتون به بالای 10 متر و بحران منابع آبی اصلاح ارقام، توسعه کشت زیتون روغنی به جای کنسروی ، افزایش عملکرد در واحد سطح و مدیریت باغ های رها شده امری ضروری است.

وی میزان تولید زیتون کنسروی را 70 هزارتن اعلام کرد و افزود: در تولید کنسرو زیتون تقریبا خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم.

به گفته این مقام مسئول پیش بینی می شود که میزان تولید زیتون امسال به 75 تا 80 هزارتن برسد.

عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: سال گذشته سال ناآور زیتون بود که در چهار ماه اخیر به سبب کاهش تولید،قیمت زیتون در بازار دستخوش تحولاتی قرار گرفت.

به گفته جلالت سالانه 4 تا 5 هزارتن روغن زیتون مورد نیاز از منابع داخلی تامین می شود.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه سالانه روغن زیتون برای هر نفر در کشور 200 گرم است، گفت: در حالیکه مصرف سرانه  در اسپانیا و ایتالیا به ازای هر نفر 18 کیلو است.

این مقام مسئول با انتقاد از مصرف بالای زیتون در کشور اظهار کرد: سرانه مصرف زیتون در کشور ما به ازای هر نفر 600 تا 700 گرم است در حالیکه این رقم در دنیا حدود 450 تا 500 گرم است .

به گفته وی در یک برنامه پنج ساله با تعدیل در مصرف کنسرو زیتون پیش بینی می شود که سرانه مصرف زیتون به ازای هر نفر به 500 گرم برسد.

جلالت با اشاره به ضرورت کنترل قیمت زیتون در بازار بیان کرد: دولت با اعطای یارانه و کنترل قیمت در بازار می تواند سهم مصرف زیتون در سفره خانوار را افزایش دهد چرا که این امر تاثیر بسزایی در جلوگیری از بیماری های غیر واگیر دارد.

عضو شورای ملی زیتون درباره نوسان قیمت روغن در بازار گفت: سال گذشته به سبب سال ناآور تولید، کاهش تولید زیتون در اسپانیا و نوسان نرخ ارز، نرخ روغن زیتون در بازار افزایش یافت که این امر تهدیدی برای سلامت آحاد جامعه محسوب می شود.

به گفته وی تعدیل تعرفه واردات روغن زیتون و اخذ یارانه به باغداران در جهت توسعه کشت زیتون روغنی می تواند در کنترل بازار تاثیر گذار باشد.

جلالت نرخ هر کیلو زیتون کنسروی بسته به کیفیت را 15 تا 20 هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به روش تشخیص روغن زیتون خالص بیان کرد: یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در دهان ریخته و سپس آن را با هوا قورت می دهیم که در صورت خالص بودن آن برای چند لحظه احساس تلخی، تندی و تیزی در گلو می کنیم که سپس این تلخی از بین رفته و طعم آن بسیار مطلوب می شود، ضمن آنکه با خوردن روغن زیتون اصل احساس ماسیدگی در دهان ایجاد نمی شود.

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه نرخ هر شیشه روغن زیتون اصل 40 تا 50 هزار تومان است، تصریح کرد: البته این نرخ بیانگر این نیست که تمامی روغن های زیتون با کیفیت هستند چرا که برخی  افراد سودجو روغن های بی کیفیت را با همین قیمت در بازار عرضه می کنند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: