کد خبر: ۱۱۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - 07 September 2017
دبیرکل خانه تعاونگران ایران با بیان این‌که خوزستان از لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد، گفت: 2.5 میلیون نفر معادل 50 درصد از جمعیت خوزستان عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود 8 درصد است.

دبیرکل خانه تعاونگران ایران با بیان این‌که خوزستان از لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد، گفت: 2.5 میلیون نفر معادل 50 درصد از جمعیت خوزستان عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود 8 درصد است.


به گزارش خبرنگار ایسنا ،‌ علی حسین شهریور در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان خوزستان که امروز چهارشنبه 15 شهریورماه در اهواز برگزار شد ضمن تبریک هفته تعاون اظهار کرد: سؤالی که دیروز در جشنواره ملی تعاونی‌های برتر مطرح شد این بود که آیا تعاونی‌ها فقط می‌توانند در اقتصاد نقش داشته باشند یا این‌که در بحث اجتماعی هم نقش دارند؟.
 
وی با بیان این‌که در کل دنیا حدود 12 هزار تعاونی وجود دارد، عنوان کرد: آمار نشان می‌دهد که از هر 6 نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است. 45 درصد از مردم اروپا و 36 درصد از مردم آمریکا عضو تعاونی‌ها هستند که این نشان‌دهنده این است که تعاون کارکرد اجتماعی خود را داشته و توانسته است مردم را در کل دنیا گردهم آورد. اما به لحاظ اقتصادی دارایی تعاونی‌ها در کل دنیا بالغ بر 3000 میلیارد دلار است و آمار می‌گوید که از این 3000 میلیارد دلار 50 درصد مربوط به کشورهای اروپایی بوده که نشان می‌دهد تعاون از لحاظ اقتصادی نیز کارکرد خوبی داشته است. به طور مثال 20 درصد اقتصاد نیوزلند و 18 درصد اقتصاد هلند نیز بر پایه تعاون است.
 
شهریور با تاکید بر این‌که تعاونی‌ها خصوصاً در کشورهای صنعتی نقش بسیاری در اقتصاد دارند، خاطرنشان کرد: سهم تعاون در کشور ما 6 تا 7 درصد است؛ خوزستان به لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد و از جمعیت استان 2.5 میلیون نفر، یعنی 50 درصد عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود 8 درصد است. خوزستان ظرفیت کار تعاون را دارد و مردم استان علاقمند هستند که در تعاونی‌ها فعالیت داشته باشند.
 
وی افزود: خوزستان از لحاظ هم‌مرزی با کشور عراق از فرصت خوبی برخوردار بوده و این هم‌مرز بودن ظرفیتی است که می‌توان از آن به خوبی بهره گرفت. اما متأسفانه با تمام این قابلیت‌ها نرخ بیکاری در استان 10.8 درصد و گرایش اکثر جوانان خوزستانی به سمت اشتغال در بخش دولتی است.
 
دبیرکل خانه تعاون‌گران ایران ادامه داد: امسال طرح "روستاتعاون" با هدف ایجاد اشتغال در روستاها را اجرا خواهیم کرد که سهم خوزستان در این طرح در فاز اول 22 تعاونی و در فاز دوم 20 تعاونی است که اجرای صحیح این طرح کمک بسیاری به اشتغال در مناطق روستایی خواهد کرد.
 
شهریور، گرد و غبار خوزستان را یکی دیگر از مشکلات این استان در بحث تعاون دانست و گفت: در دنیا تعاونی‌های زیست محیطی بسیاری داریم که همکاران ما در اتاق تعاون و اداره تعاون می‌توانند مردم را به سمت تشکیل این تعاونی‌ها تشویق کنند چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. خوزستان همچنین در زمینه گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارد و تشکیل تعاونی‌هایی در این زمینه می‌تواند نقش زیادی در ایجاد اشتغال استان ایفا کند.
 
وی ادامه داد: مورد دیگر، تعاونی‌های نسل جدید است که استان خوزستان پس از تصویب اصل 44 قانون اساسی در زمینه تشکیل تعاونی‌های نوع جدید پیشگام شده است. ما در کل کشور 14 تعاونی سهامی عام داریم و سهم خوزستان نیز 4 تعاونی است که آمار خوبی است. اکنون نرخ مشارکت در خوزستان بالاست و من فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر می‌توان در حوزه تعاونی‌های نوع جدید و سهامی، شاهد موفقیت‌های بسیاری بود.
 
دبیرکل خانه تعاون‌گران ایران تاکید کرد: بحث درآمد و اشتغال مردم در حوزه‌های مرزی باید مورد توجه قرار گیرد. تعاون با توجه به وجود صندوق، بانک و قوانین و مقررات جامع و تمام حمایت‌های معنوی از سوی مقام معظم رهبری، می‌تواند موفق بوده و در حل مشکل اشتغال و بیکاری استان نقش اساسی داشته باشد.

 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان این‌که اگر تلاش ما در راستای افزایش صادرات باشد می‌توانیم تعاون را به جایگاه حقیقی خودش برسانیم، گفت: در حال حاضر شرکت‌های دولتی با مشکل مواجه بوده و در حالت رکود هستند و استخدام جدید در بخش دولتی انجام نمی‌شود؛ باید در واگذاری‌ها توجه بیشتری به بخش تعاون شود و تمام واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت نگیرد.
 
 
به گزارش خبرنگار ایسنا،‌ سید نور محمدپور در دوازدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان خوزستان که امروز چهارشنبه 15 شهریورماه در اهواز برگزار شد با بیان این‌که برای تعاونگران خوزستانی مایه عزت است که 4 تعاونی از استان به عنوان برتر ملی انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: خوزستان تنها استانی است که 4 تعاونی برتر در سطح ملی داشت. این تعاونی‌ها کار خود را از هیچ شروع کردند و با فکر و همدلی موفق به کسب رتبه ملی شدند.
 
وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون در بخش تعاون کارهای خوبی انجام شده و بر ارتقاء مهارت تعاونی در بحث نظارت تأکید بسیاری شده است به‌طوری‌ که یک روز به عنوان روز نظارت انتخاب شده است.
 
مدیرکل کار،‌ تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص دوره‌های آموزشی این اداره‌کل تصریح کرد: دوره‌های آموزشی بسیاری با عنوان برند و بازاریابی برگزار شده است. همچنین از دیگر برنامه‌ها نیز افزایش سهم صادرات است و اگر تلاش ما در راستای افزایش صادرات باشد، می‌توانیم تعاون را به جایگاه حقیقی خودش برسانیم.
 
محمدپور ادامه داد: سهم تعاون در اقتصاد باید 25 درصد باشد که در حال حاضر متأسفانه 6 درصد است که با افزایش صادرات و رسیدگی به تعاونی‌ها می‌توانیم این سهم را ارتقا دهیم. امسال برای افزایش سهم تعاون، طرح‌های اشتغال فراگیر و روستا تعاون را در دستور کار داریم. در سال گذشته اعتبارات خوبی برای بخش تعاون اختصاص یافت به طوری که بانک‌ها بیش از 529 میلیارد و 26 میلیون ریال به شرکت‌های تعاونی پرداخت کردند.
 
وی در خصوص طرح روستاتعاون و سهم استان خوزستان در این طرح گفت: ما باید روستاهایی که امتیازات و امکانات و قابلیت‌های مختلف دارند را شناسایی کرده و آموزش دهیم و آن‌ها را نسبت به تشکیل تعاونی ترغیب کنیم. همچنین طرح کارورزی و مشوق‌های بیمه‌ای فرصت خوبی است که تعاونی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اجرای دقیق طرح کاج که شامل سه بخش مشوق بیمه‌ای، افزایش مهارت و آموزش دانش‌آموختگان دانشگاه است، بیان داشت: با اجرای این طرح 150 هزار فرصت شغلی در کشور باید ایجاد شود که سهم خوزستان از این میان 8700 فرصت شغلی است و تعاونی‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.
 
محمدپور افزود: در این طرح افراد جویای کار به عنوان کارورز مشغول به کار شده و کارفرمایان نیز از معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما بهره‌مند می‌شوند. همچنین یک سوم حداقل مزد کارورز توسط دولت پرداخت می‌شود. از تعاونگران خوزستانی می‌خواهم از این طرح استقبال کنند چراکه خوزستان در این طرح سهم خوبی دارد که می‌تواند به ارتقای تولید کمک بسیاری کند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: امسال تأکید بسیاری بر تشکیل تعاونی‌های جدید و پایدار، ارتقای اشتغال پایدار و تعاونی‌های پایدار داریم. اکنون بحث تولید و اشتغال دغدغه است و مقام معظم رهبری نیز تأکید بسیاری بر این مباحث دارند؛ ما به عنوان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیرساخت‌ها را برای این موضوع فراهم خواهیم کرد.
 
محمد پور با بیان این‌که اشتغال استان علی‌رغم قابلیت‌های استان، وضعیت خوبی ندارد، گفت: امیدواریم امسال با اجرای طرح‌های جدید و امکاناتی که دولت در اختیار قرار می‌دهد نرخ بیکاری را تک‌رقمی کنیم. اقتصاد بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاون است و همان طور که مشاهده می‌کنیم بخش دولتی اشباع شده است.
 
وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های دولتی با مشکل مواجه بوده و در حالت رکود هستند و استخدام جدید در بخش دولتی انجام نمی‌شود. ما سعی داریم که اعتبارات و سرمایه‌های اندک یعنی همان بخش تعاون را تقویت کنیم. همچنین در واگذاری‌ها، باید بیشتر به بخش تعاون توجه شود و تمام واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت نگیرد.
 
به گزارش ایسنا، همچنین جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان این‌که ریشه رفاه هر جامعه در تعاون آن جامعه است، اظهار کرد: امروز هر دولتی که بتواند رکود را تبدیل به صعود کند، بحث تعاون را راه‌حل خود قرار داده است.
 
وی افزود: ما در مجلس و دولت، این موضوع را در برنامه ششم توسعه و برنامه بودجه امسال مورد توجه قرار داده‌ایم و امسال طرح‌های خوبی برای این امر در دستور کار است؛ امسال با تلاش و حرکت اداره کل کار و تعاون استان، برای اولین‌بار چهار تعاونی خوزستانی، حائز دریافت مقام اول ملی شده‌اند که این نشان‌دهنده کار و تلاش خوزستان در این زمینه است.
 
نماینده مردم آبادان ضمن قدردانی از تلاش تعاونی‌های برتر استان در سطح ملی عنوان کرد: خواهشمندم در راستای توسعه و تقویت کار تعاونی‌های استانی تلاش وافری صورت بگیرد چراکه توسعه تعاونی‌های استان موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: