کد خبر: ۱۱۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - 05 September 2017
کارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی می گویند، با وجود اینکه هیات وزیران دی ماه سال گذشته آیین نامه ای را برای رفع مشکل کاهش مستمری بازنشستگان - دستگاه های دولتی مشمول تامین اجتماعی- تصویب کرده، اما وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان امور استخدامی نسبت به اجرای دقیق این مصوبه بی توجه هستند و به جای تلاش برای رفع مشکل مدام آنها را به یکدیگر پاس می دهند.
 کارمندان مشمول بیمه تامین اجتماعی می گویند، با وجود اینکه هیات وزیران دی ماه سال گذشته آیین نامه ای را برای رفع مشکل کاهش مستمری بازنشستگان - دستگاه های دولتی مشمول تامین اجتماعی- تصویب کرده، اما وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سازمان امور استخدامی نسبت به اجرای دقیق این مصوبه بی توجه هستند و به جای تلاش برای رفع مشکل مدام آنها را به یکدیگر پاس می دهند.

یک کارمند دولت مشمول تامین اجتماعی که در آستانه بازنشستگی است روز سه شنبه به ایرنا گفت: دولت یازدهم دی ماه سال گذشته با تصویب یک آیین نامه به نگرانی حدود یک میلیون کارمند مشمول تامین اجتماعی در زمینه کاهش حدود 40 درصدی حقوق دوران بازنشستگی شان پایان داد؛ اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ بخشنامه ای ناقص ، شیرینی مصوبه هیات وزیران را به کام کارمندان تلخ کرد.

وی که خواست نامش برده نشود، افزود: مشکل ما از زمانی شروع شد که 'محمود عسکری آزاد» - جانشین وقت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهوری- 17 تیرماه سال 1393، بخشنامه ای را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد که مطابق آن کسرحق بیمه بازنشستگی از اضافه کار کارکنان مشمول تامین اجتماعی ممنوع شد.
نتیجه این بخشنامه، کاهش مستمری بازنشستگی و پاداش سنوات پایان خدمت کارمندان مشمول تامین اجتماعی تا 40 درصد بود.
این کارمند مشمول بیمه تامین اجتماعی در ادامه گفت: در مدت سه سال نهادهای مسئول درباره اینکه تکلیف سال های بسیاری که از اضافه کار این کارمندان حق بیمه کم شده بود ، چیست و مبالغ کسر شده چگونه در مستمری و پاداش بازنشستگی آنها محاسبه می شود، سکوت کرده بودند. 
وی افزود: پس از سه سال انتظار بالاخره هیات وزیران آیین نامه ای را برای ترمیم مستمری دوران بازنشستگی این افراد تصویب کرد،اما وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در بخشنامه ای اجرای مصوبه هیات وزیران را به بازنشستگان سال 1395 وقبل از آن محدود کرد و تکلیف بازنشستگان سال 1396 و پس از آن را مشخص نکرد.
وی افزود:برای مثال من امسال قرار است بازنشسته شوم، سال 1366 استخدام شده ام و تا سال 1393 یعنی 27 سال بابت اضافه کارم حق بیمه پرداخته کرده ام که در شرایط کنونی بابت پرداخت 27 سال حق بیمه چیزی عاید من نمی شود .
این کارمند افزود : ما تقاضای زیادی نداریم ، ما فقط می خواهیم حقمان با بخشنامه های نسنجیده ضایع نشود ومتناسب با حق بیمه ای که به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده ایم ، مستمری دریافت کنیم.

* پاسخ جمشید انصاری به کارمندان :این سوال را از وزیر کار بپرسید 
ایرنا در راستای رسالت اطلاع رسانی و انعکاس مشکلات مردم و دریافت پاسخ از مسئولان، این پرسش را از جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور کرد و وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف مستمری بازنشستگی کسانی که از سال 1396بازنشسته می شوند و از اضافه کار آنها تا سال 1393 حق بیمه کسر شده است ، چیست، گفت: باید این سوال را از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بپرسید، موضوع به صندوق های بازنشستگی مربوط است. 
آقای انصاری درحالی کارمندان را به وزیر کار ارجاع می دهند که با پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیات وزیران آیین نامه اجرایی قسمت دوم ماده 59 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرده است. 

*یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی: درقانون برنامه ششم توسعه موردی پیش بینی نشده است
مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی ، نیز در پاسخ به وضعیت نا مشخص کارمندانی که از سال 96 و پس از می خواهند بازنشسته شوند، به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت : آیین نامه ای که هیات وزیران دی ماه سال 1395 در مورد نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی کارکنان مشمول تامین اجتماعی دستگاه های اجرایی تصویب کرد ، مربوط به برنامه پنجم توسعه می شود و در آن وضعیت کسانی که سال 1396 وپس از آن بازنشسته می شوند تعیین نشده است .
سید محمدعلی جنانی افزود:تمام افرادی که تا سال 1395 بازنشسته شده اند می توانند از خدمات این بخشنامه بهره مند شوند و سهم اضافه کار آنها به مستمری بازنشستگان افزوده می شود.

وی در پاسخ به پرسشی که چه راهکاری می توان برای این مشکل در سال جاری پیش بینی کرد، گفت: براساس برنامه ششم توسعه هنوز هیچ برنامه ای برای این افراد پیش بینی نشده است و این قانون و تنظیم این بخشنامه فقط برای کسانی است که در طول برنامه پنجم توسعه و براساس ماده 59 بازنشسته شده اند.

بهبود وضع معیشت مردم و به ویژه بازنشستگان یکی از اولویت های اعلام شده دولت دوازدهم است. اکنون هزاران کارمند مشمول تامین اجتماعی که سال ها حق بیمه بابت اضافه کار پرداخت کرده اند ،در انتظار اقدامی از سوی ، سازمان امور استخدامی کشور بعنوان متولی مسائل کارمندان دولت ، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بعنوان مسئول تنظیم روابط کار و مسئول صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی وهیات دولت هستند، تا هرچه سریعتر پاسخی به نیروی کاری که وضعیت نامشخصی به لحاظ دریافت مستمری دارند و حقوق شان از دست رفته است ،بدهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: