کد خبر: ۱۱۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 19 August 2017
امیدوارم که مجموعه دولت هماهنگ باشد و بتواند در مسیر این مطالبات حرکت کند تا مردم در دوره دوم رییس‌جمهور اعتماد بیشتری نسبت به آقای روحانی برای حل و فصل مشکلات کشور داشته باشند.
 روزنامه اعتماد در گفت وگو با مصطفی درایتی فعال سیاسی نوشت: امیدوارم که مجموعه دولت هماهنگ باشد و بتواند در مسیر این مطالبات حرکت کند تا مردم در دوره دوم رییس‌جمهور اعتماد بیشتری نسبت به آقای روحانی برای حل و فصل مشکلات کشور داشته باشند.

در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: 
**رییس‌جمهور در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی خواسته‌هایی را از وزرا مطرح کرد و در حوزه‌های مختلف وعده‌هایی به مردم داد. به نظر شما کابینه چقدر قابلیت و توان تحقق وعده‌های رییس‌جمهور را دارد؟

آقای روحانی در مقام ریاست‌ جمهوری اختیاراتی دارد و افرادی که بهتر می‌توانند خواسته‌ ها و برنامه ‌هایش را دنبال کنند، انتخاب می‌کند. این حق پذیرفته شده است و کسی نمی‌تواند به آن معترض شود. از طرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سیاستمداران دو جناح حق دارند که با توجه به سوابق افراد کابینه ارزیابی ‌هایی داشته باشند. مجلس اختیاری قانونی و طبیعی برای این کار دارد. 

آنچه اهمیت دارد ایستادگی آقای روحانی در پیگیری مطالبات مردم است و معضلاتی که امروز کشور با آن دست به گریبان است. بعضا معتقدند که اگر آقای روحانی بخواهد به خواسته‌هایش تحقق بخشد، این کابینه توانایی لازم را ندارد و لذا پیشنهادات و نقدهایی را به دولت مطرح می‌کنند. چه مجلس و چه جریان‌های سیاسی به دنبال کمک کردن به دولت هستند و اینکه کابینه ‌ای چابک ‌تر و توانمند‌تر نسبت به کابینه یازدهم معرفی و انتخاب شود و دولت راحت ‌تر بتواند مسیر خود را طی کند. تاکید ما این است که جامعه احساس کند که رییس ‌جمهور هر همکار و تیمی که برای خود انتخاب می‌کند، مصرانه به دنبال رفع مشکلات کشور و مردم است. در انتخاب افراد کابینه هم اگر خللی به وجود بیاید، در آینده قابل ترمیم است. 

**به نظر شما تیم اقتصادی دولت چقدر برای تحقق وعده‌های رییس‌جمهور توانمند است؟ آقای روحانی در این زمینه چطور باید دولتش را هدایت کند و هماهنگی بین وزرا برای حل مشکلات و بحران‌های اقتصادی به وجود بیاورد؟
تیم اقتصادی دولت یک مساله درونی دارد و یک مساله بیرونی. در خصوص مساله اول هماهنگی بخش‌های مختلف برای حل مشکلات لازم است که باید آقای روحانی به این مساله توجه کند. بعضا در این اواخر مطرح شد که قسمتی از تیم اقتصادی دولت ناهماهنگ است. امیدواریم با این تغییرات به وجود آمده بخشی از ناهماهنگی دولت حل و فصل شده باشد. بخش بیرونی نیز نیازمند اقداماتی بیرون دولت است؛ به عبارت دیگر حل مشکلات اقتصادی نیازمند یک بستر مناسب است. 

** تغییرات این کابینه نسبت به دولت یازدهم چقدر مثبت بوده است؟ فکر می‌کنید این کابینه نسبت به کابینه پیشین با نگاه محافظه‌ کارانه ‌تری انتخاب شده است؟
در بخش هایی از دولت که موفقیت ‌ها برجسته ‌تر بوده است، کابینه تثبیت شده است. در بخش‌هایی که تغییر ایجاد شده در مواردی ایجاد نگرانی نکرده است و در مواردی نیز همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد. وزارت آموزش و پرورش از جمله مواردی است که نگرانی ایجاد می‌کند. در مجموع می‌توان درک کرد که آقای روحانی به خاطر موانعی که پیش پایش بوده به طرف افرادی رفته که فضای سیاست داخلی کشور مقداری آرام‌تر و معقول‌تر باشد. همین موضوع می‌تواند ما را قانع کند که شاید این نوع انتخاب از ضرر زدن عمده به دولت جلوگیری کند.

** بعد از روی کار آمدن کابینه اصلاح ‌طلبان ارتباط و تعامل خود با دولت را باید چگونه تنظیم و خواسته ‌های خود را از چه طریقی به آقای روحانی منتقل کنند تا سرمایه اجتماعی اصلاح‌ طلبان همچنان حفظ شود؟
در بدو امر باید توجه کرد که برای جریان اصلاحات رویکردها بیشتر از اشخاص اهمیت داشته باشد. نباید اصل را فدای فرع کرد. حالت مطالبه‌گری‌شان هم با توجه به رویکردها باید جدی باشد. البته ابزارهای متعددی وجود دارد که بتوان این صدا و خواسته را به دولت منتقل کرد. این مطالبات می‌تواند غیرمشهود از طریق جلسات به دولت گفته شود و هم می‌توان با استفاده از رسانه‌ها به عنوان ابزار قوی مطالبات را به دولت انتقال داد. آنچه مهم است این است که حمایت از آقای روحانی مشروط به این بوده و هست که رویکرد دولت در جهت وعده‌ها و حرف‌هایی که زده باقی بماند. تا وقتی ایشان به وعده‌هایش پایبند است و در این مسیر تلاش می‌کند، اصلاح‌ طلبان از دولت حمایت می‌کنند. 

** بعد از انتخابات ٩٢ اصلاح‌ طلبان با نیروهای معتدل اصولگرا همکاری و شراکت سیاسی و ائتلاف داشتند. چطور می‌توان برای تعمیق و بهبود شرایط این ائتلاف اقدام کرد؟
وقتی در شرایط و بستر سیاست امروز حرف می‌زنیم یک بحث است و وقتی که در مورد آینده حرف می‌زنیم، بحث دیگری است. امروز می‌بینیم که ائتلاف با معتدلین به عنوان تجربه موفق به کار گرفته شد. بخشی که از جریان اصولگرا که به اصول کار سیاست و خردورزی اعتقاد داشتند و به همان نسبت هم اشتراکاتی با جریان اصلاح‌طلب پیدا کردند. در شرایط خاص سیاسی در کشور هر دو جریان مصلحت دیدند که به هم نزدیک شوند. این تجربه بسیار ارزشمند است و بخشی از مشکلات کشور را حل و فصل کرد. 

** شرایطی را متصور هستید که این ائتلاف پایان یابد و اصلاح‌ طلبان با تمام ظرفیت خودشان در انتخابات شرکت کنند؟
قابل تصور است ولی شرایط سیاسی در کشور ما چندان مساعد نیست. این شرایط ویژه چنین ائتلافی را می ‌طلبد. نمی ‌توانیم پیشداوری کنیم که این ائتلاف در آینده کمتر خواهد شد یا بیشتر. اینها به این موضوع برمی‌گردد که برای حل مشکلات کشور نیروهای سیاسی متحد شوند یا خیر؟ مهم این است که این تجربه نشان داده که می‌شود با گروهی که بعضا اختلاف عقایدی با آنها داریم در پیگیری منافع ملی کشور همکاری کنیم. باید این کار مشترک و ائتلاف را پیگیری کنیم تا بتوانیم از بحران‌ها و مشکلات کشور بیرون بیاییم. اگر آینده اقتضا کند، طبعا تلاش می‌کنیم تا این ائتلاف را حفظ کنیم.

*منبع:روزنامه اعتماد،1369.5.26
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: