کد خبر: ۱۰۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - 11 August 2017
افزایش فروشگاه های زنجیره ای فرصتی ویژه برای خانوارهای ایرانی محسوب می شود اما برخی بر این باورند، تعدد فروشگاه های مذکور نتیجه ای جز بیکاری جوانان و ورشکستگی خرده فروشانِ صنفی در پی نخواهد داشت.
افزایش فروشگاه های زنجیره ای فرصتی ویژه برای خانوارهای ایرانی محسوب می شود اما برخی بر این باورند، تعدد فروشگاه های مذکور نتیجه ای جز بیکاری جوانان و ورشکستگی خرده فروشانِ صنفی در پی نخواهد داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فروشگاه های زنجیره ای عموماً به مجموعه هایی اطلاق می شود که حجم انبوهی از اقلام و محصولات مورد نیاز خانوارها با تعدد، تکثر و تنوع فراوان و پایین ترین قیمت در آن عرضه می شود. ارائه تخفیف 10 تا 50 درصدی و تنوع بسیار در انتخاب کالا از ویژگی های بارز فروشگاه های اشاره شده محسوب می شود که به تبع این مزیت می تواند تعداد قابل توجهی از خانوارهای ایرانی را به سمت و سوی خود جذب نماید.

فردوس محمدی پور، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به نقش تعیین‌کننده فروشگاه های زنجیره ای در حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر اظهار داشت: یکی از ویژگی‌ها و مزیت های بارز و مثال زدنی چنین اماکن و مراکزی به تخفیفات ویژه ای معطوف می شود که بعضاً تا 50 درصد نیز محاسبه می شود.

وی افزود:  عمده محصولات عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای مشمول اقلامی می شود که بصورت روزمره، خانوارهای ایرانی آن را خریداری و مصرف می نمایند و به تبع در چنین شرایطی اعمال تخفیف های ویژه نقش بسزایی در کاهش هزینه سبدِ خریدِ خانوارها ، ایفاء خواهد کرد.

محمدی پور عنوان کرد: دومین مزیت نمایشگاه های مذکور، به تجمیع حجم انبوهی از کالاها در یک محدوده مشخص باز می گردد که از هدر رفت زمان جلوگیری می‌کند زیرا افراد،گروه ها و خانوارهای مصرف کننده برای تأمین کالا یا محصول مورد نیاز خود، مجبورِ مراجعه به چندین چندین مغازه و فروشگاه نخواهند شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: از سوی دیگر، راه اندازی چنین مراکز و فروشگاه هایی بدون تأمین و جذب نیروی انسانی مورد نیاز امکان پذیر نیست و به تبع از این فرصت می توان در راستای اشتغالزایی هر چه بیشتر و جذب متقاضیان و جویندگان کار بهره گیری کرد.

رشد افسارگسیخته فروشگاه های زنجیره ای، بیکاری را تشدید می‌کند

اگرچه برخی از کارشناسان افزایش چنین فروشگاه هایی را مثبت، سازنده و اشتغالزا تلقی می کنند، اما کم نیستند صاحب نظرانی که معتقدند راه اندازی اماکن مذکور تهدیدی جدی برای اصناف خُرد به شمار می رود.

فریده رفعت پناه، محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به لزوم جلوگیری از افزایش هر چه بیشتر، فروشگاه های مذکور گفت: اگرچه در کوتاه مدت ثمرات و نتایج راه اندازی و فعالیت چنین اماکنی مثبت به نظر برسد اما در میان مدت و بلند مدت خسارات و صدمات سنگینی را به اقتصاد کشور و بخصوص اصناف خرد تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: با یک بررسی میدانی، محرز و ملموس می شود که هر آنچه بر تعداد فروشگاه های زنجیره ای افزوده شده به همان میزان،کسب و کار اصنافی همچون سوپر مارکت ها،تحت الشعاع قرارگفته و به نوعی تضعیف شده است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: نقش اصناف در اشتغالزایی و کاهش بار سنگین بیکاری، بسیار مؤثر و برجسته است و در صورت تضعیف یا آسیب دیدن این ظرفیتِ مستعد، قطعاً اقتصاد کشور در سطوح کلان مُتِضَرِر می شود.

رفعت پناه گفت: اگرچه در نگاه اول ممکن است برخی اینگونه استدلال کنند که فروشگاه های زنجیره ای نیز به نوبه خود، با جذب نیروی انسانی، بستر اشتغال را فراهم می‌کنند اما خسارات و صدمات تعطیلی صنوف و بیکاری فعالان این عرصه، به مراتب سنگین تر و سهمگین تر از ثمرات نه چندان برجسته اشتغالزایی فروشگاه های زنجیره ای است.

وی افزود: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از اتمام دوران تحصیلات، در حوزه اصناف خُرد مشغول به فعالیت می شوند که در صورت انسداد یا آسیب دیدن ظرفیت مذکور، قطعاً بار مشکلات و معضلات مرتبط با بیکاری و اشتغال سنگین تر از گذشته خواهد شد.

محقق و پژوهشگری اقتصادی گفت: بدون تردید حذف فروشگاه های زنجیره ای نیز به صلاح نیست و به هر ترتیب این الگویی است که از 70 سال پیش در قالب و عنوان فروشگاه های سپه در ایران پایه گذاری شد و قطعاً خلأ و فقدان آن نیز منطقی و معقولانه نخواهد بود لذا باید تدبیری اتخاذ شود که توازن و تعادل لازم در راه اندازی مجموعه های این‌چنینی مد نظر قرار گیرد و این امر با در نظر گرفتن موقعیت منطقه ای، جغرافیایی و بافت جمعیتی شهرها حاصل خواهد شد.

رفعت پناه در خاتمه یادآور شد: قطعاً با پرهیز از افراط و تفریط و نظارت و بررسی های قاعده مند، می توان در مسیری حرکت کرد که منافع مصرف کننده، توزیع کننده و افراد و گروه های فعال در فروشگاه های زنجیره ای، توأمان با یکدیگر حفظ و تأمین شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: