کد خبر: ۱۰۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ - 11 July 2017
در حال حاضر میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رقمی معادل ۹۲ هزار میلیارد تومان است.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی گفت: در حال حاضر میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رقمی معادل ۹۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش مهر صبح امروز در بیست و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران که صبح امروز برگزار شد ولی‌اله افخمی‌راد معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی، با تشریح وضعیت این سازمان به عملکرد سال گذشته آن پرداخت و با دفاع از بخشنامه‌های اخیر تامین اجتماعی، آن را در راستای کمک به بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه تاریخچه این سازمان به سال ۱۳۰۹ خورشیدی و تاسیس صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن برمی‌گردد، گفت: پس از تغییر و تحولات متعدد، سرانجام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۵۴ تشکیل که منابع درآمدی آن از محل حق بیمه، ۷ درصد سهم کارگر، ۲۰ درصد سهم کارفرما و ۳ درصد دولت تعیین شد که این میزان کماکان برقرار است.

عضو دولتی هیات نمایندگان اتاق تهران جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر را ۴۱ میلیون و ۳۱۵ هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۱۳ میلیون و ۷۴۸ هزار نفر بیمه‌شده اصلی، ۲۲ میلیون نفر بیمه‌شده تبعی، ۳ میلیون و ۱۶۱ هزار نفر مستمری‌بگیر اصلی و ۲ میلیون و ۴۶۵ هزار نفر نیز مستمری‌بگیر تبعی هستند.

افخمی‌راد همچنین تعداد کل کارکنان سازمان تامین اجتماعی را ۶۹ هزار نفر عنوان کرد و گفت: ۷۰ بیمارستان و ۲۸۱ درمانگاه، کلینیک و دی‌کلینیک در کل کشور تحت مدیریت سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی در عین حال، به میزان منابع این سازمان در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: میزان دریافتی حق بیمه طی سال گذشته، ۴۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان، درآمد حاصل از خسارات و جرایم ۸۰۰ میلیارد تومان بود و در مجموع طی این سال، میزان منابع سازمان تامین اجتماعی رقمی معادل ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی میزان مصارف این سازمان طی سال گذشته را ۶۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر میزان مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت رقمی معادل ۹۲ هزار میلیارد تومان است.

افخمی‌راد در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در جهت بهبود فضای کسب وکار کشور گام برداشته است، افزود: ورود سازمان تامین اجتماعی به کارگاه‌های بخش خصوصی صرفاً از باب اطمینان از پرداخت حق بیمه کارکنان و کارگران شاغل در واحدهاست و بر اساس ضوابط و مقررات، این سازمان حق هیچ‌گونه مداخله دیگری ندارد.

وی با اشاره به بخشنامه‌های اخیر سازمان تامین اجتماعی در خصوص شمول دریافت حق بیمه از واحدهای تولیدی و تصمیمات تسهیلی که در این ارتباط اتخاذ شده است، افزود: بر اساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی، حسابرسی از فعالان اقتصادی فقط و فقط برای یک‌سال انجام می‌شود.

معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: تردیدی نیست که سازمان خدمات ارزشمندی را به بیمه‌شدگان و کارفرمایان ارائه ‌می‌کند. اما باید مجموعه تصمیمات در این سازمان به سمت و سویی حرکت کند که مداخلات به حداقل برسد.

 افخمی‌راد با اشاره به اینکه در سال گذشته، دولت ۹ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخته است، گفت: با وجود این که میزان مطالبات معوق سازمان بسیار بالاست اما پرداخت حقوق بازنشستگان با تاخیر انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به بنگاه‌داری سازمان تامین اجتماعی ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۸۹، دولت وقت، بنگاه‌هایی را بابت رد دیون به این سازمان واگذار کرد که این بنگاه‌ها، بعضا زیان‌ده هستند. سازمان تامین اجتماعی هیچ علاقه‌ای به بنگاهداری ندارد و آنچه در اختیار دارد را نیز به تدریج واگذار خواهد کرد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مواردی که اعضای هیات نمایندگان در مورد عدم اجرای بخشنامه‌های اخیر سازمان مطرح کردند، درخواست کرد مستندات سخنان خود را ارائه کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

وی هم‌چنین با بیان اینکه اجرای خصوصی‌سازی در سازمان تامین اجتماعی یک ضرورت است، ادامه داد: سازمان سعی دارد از بخشنامه‌محوری خارج شود. ما به دنبال آن نیستیم که برای تامین مالی، بخش خصوصی را تحت فشار قرار دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: