روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: هفتمین حراج تابلوهای هنری با فروش بیست و شش میلیارد و صد و سیزده میلیون تومان پایان یافت. رقمی که اگرچه اندک اما باز هم رکورد سال گذشته را شکست.
در ادامه در گزیده ای از این گزارش آمده است: حراج تهران، فراتر از یک رویداد فرهنگی - اقتصادی به نماد و نشانه ای از رشد طبقه متوسط در ایران بدل شده است؛ اگر پیشترها خرید و فروش در این حراجی هنری با هدف محض سرمایه گذاری تفسیر می شد، اکنون حضور چهره های هنری و خریدشان در این حراج و نیز ظهور خریداران متولد دهه شصت و حتی هفتاد معناهای افزون تری به آن بخشیده است، اهمیت بخشی به برندسازی هنر ایران دست کم در منطقه و ارتقای جایگاه هنر کشورمان با هدف توجه به هویت ملی از رویکردهای نوینی است که رکوردهای تازه برای هنر ایران می سازد؛ عصر جمعه در هتل پارسیان آزادی، در جریان هفتمین حراج تهران که حسین پاکدل آن را چکش می زد، خانمی که کارت خرید شماره ٧٧ را به دست داشت، می گفت شرکت کوچکی دارم، می دانم نمی توانم کارهای گران بخرم اما حاضرم در این اتفاق مشارکت کنم بلکه رنکینگ بازار هنر ایران بالاتر رود.
افزایش قیمت آثار به خصوص عادی شدن ارقام میلیاردی آثار چهره هایی مانند سپهری، تناولی، ویشکایی... برخی را ناباور کرده و با چشم تردید به آن مینگرند. هفتمین حراج تهران مانند دوره های قبل هیجان نداشت و آثار با قیمت هایی نزدیک به قیمت کارشناسی شده فروخته شد.
این که بسیاری از آثار این دوره با قیمتی بسیار نزدیک به قیمت کارشناسی شده فروخته شد، اگرچه از هیجان هنگام برگزاری مراسم کم می کرد اما نشان دهنده این بود که تیم کارشناسی که قیمت آثار را تعیین کرده نسبت به قبل حرفهایتر شده و به شرایط حرفهای برگزاری حراج مأنوستر. حراج هفتم بیستوششمیلیارد و صد و سیزده میلیونتومان فروخت. رقمی که اگرچه اندک اما باز هم رکورد سال گذشته را شکست.
در اولین سالگرد کوچ عباس کیارستمی، حراج با تابلویی بدون عنوان از مجموعه سفیدبرفی عباس کیارستمی چکش خورد، تابلویی که ٢٢٠ میلیونتومان فروخته شد. سهراب سپهری همچنان گران ترین هنرمند حراج بود و باز هم رکورد خودش را شکست و رکورددار ماند.
تابلوی سهراب سپهری سه میلیارد و صدمیلیون تومان فروخته شد. بعد از سهراب سپهری، پرویز تناولی گرانترین هنرمند حراج هفتم بود. اثری با عنوان شاعر و قفس دومیلیارد و پانصد هزارتومان فروخته شد. نکته مهم دیگر در این دوره حراج ورود متقاضیانی از موزهها برای خرید آثار بود. اتفاقی که در تمام دنیا مرسوم است و موزهها در حراجیها حضور مییابند و آثاری را برای موزهشان خریداری میکنند. امسال یک اثر برای موزه ملک خریداری شد و دو اثر توسط مدیر هنری وزارت فرهنگ و ارشاد برای گنجینه موزه هنرهای معاصر. علی مرادخانی دو اثر از محمد غفاری (کمالالملک) و بهجت صدر برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری کرد.
نقاشی 135 سالهای از محمد غفاری ملقب به کمالالملک با عنوان «اردوگاه همایونی» یکمیلیارد و 150میلیون تومان و نقاشی سیاه و سفیدی از بهجت صدر که در سال 1350 خلق شده 260میلیون تومان در حراج روز جمعه چکش خورد که حالا این آثار متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هستند.
از این گذشته با وجود اینکه اعلام هویت خریداران رسم هیچ حراجی در دنیا نیست، حراج تهران با هدف اطمینان بخشی به جامعه و لابد کسب رضایت خریداران نام شماری از آنها را در هر دوره افشا کرده است، شاید به این دلیل که عدهای معتقدند حالا دیگر روزگار بینام و بینانی هنر ایران به سر آمده است!
*منبع: روزنامه شهروند، 1396.4.18