کد خبر: ۱۰۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۶ - 07 July 2017
بدون تردید،کار و تلاش یکی از پایه های اصلی و ستون فقرات توسعه اقتصادی محسوب می شود،توسعه صنعتی،افزایش اشتغالزایی و ارتقای سطح بهره وری،بدون کار ممکن نمی باشد امری که متاسفانه در ایران این مقوله مهم ،با موانع و چالش های بسیاری مواجه است.
بدون تردید،کار و تلاش یکی از پایه های اصلی و ستون فقرات توسعه اقتصادی محسوب می شود،توسعه صنعتی،افزایش اشتغالزایی و ارتقای سطح بهره وری،بدون کار ممکن نمی باشد امری که متاسفانه در ایران این مقوله مهم ،با موانع و چالش های بسیاری مواجه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرانه کار مفید در ایران بالا نیست،این عبارتی است که به کرات در رسانه ها،جراید،نشست ها،سمینارها و جلسات و محافل خصوصی و عمومی مطرح شده اما همچنان راهکار موثری برای برون رفت از آن اندیشیده نشده است.

بدون تردید،دستیابی به اهداف و برنامه های از پیش تعیین شده در بخش های متعدد صنعتی،تولیدی و اقتصادی بدون کار،تلاش و همت فزاینده و مضاعف امکان پذیر نیست.

این اصل و قاعده در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مصداق دارد و در صورت عدم بهره وری کافی نیروی انسانی،قطعا روند دستیابی به آنچه که هدف اصلی از تبیین و ابلاغ این سیاست ها خواهد بود با کُندی و فرسایش بسیاری همراه خواهد شد.

فرهاد پایدار،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت ارتقای سطح کار مفید در ایران،اظهار داشت:متاسفانه سرانه کار مفید در ایران رضایت بخش و کافی به نظر نمی رسد،امری که می طلبد برای رفع آن،مُجِدانه تلاش شود و تدابیر و تمهیدات لازم در این خصوص تعریف و عملیاتی گردد.

وی افزود:امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی،میزان ساعت کاری بصورت عام و مرسوم قریب به 5 ساعت می باشد و جالب اینجاست از این میزان،بالای 95 درصد از آن،مشمول کار مفید می شود.

پایدار عنوان کرد:در نقطه مقابل در کشوری همچون ایران،علیرغم ساعات کار بالا (حداقل 8 ساعت و بعضا 12 ساعت) ،میزان حصول کار مفید (در مقایسه با کشورهایی همچون ژاپن،کره،چین،نروژ،سوئیس،آلمان و...)بسیار ناچیز به نظر می رسد.

وی افزود:بدون تردید،برای فراهم و مهیا شدن بستر کار و فعالیت،سرمایه و هزینه های بسیاری مصروف می شود و به تبع باید خروجی این سرمایه گذاری ها از تناسب منطقی برخوردار باشد.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به عنوان نمونه،برای تولید هر محصول و کالایی اعم از غذایی،مصرفی و... ادوات،تجهیزات و دستگاه های مربوطه خریداری می شود و هر دقیقه از فعالیت در مراکز اداری،خدماتی،تولیدی و ...، مستلزم تامین انرژی و هزینه های خاص به خود می باشد.

وی افزود:در صورت حاصل شدن خروجی مثبت و سازنده از این سرمایه گذاری ها،بهره وری نیروی انسانی و اقتصادی روبه رشد و افزایش خواهد بود و در غیر اینصورت استهلاک،فرسایش و اُفت ضریب دستاورد ها نتیجه مُبَرهَن و اجتناب ناپذیر بهره وریِ حداقلی و ناکافی می باشد.

پایدار عنوان کرد:بر اساس تحقیقات انجام شده،عوامل و دلایل متعددی در کاهش بهره وری نیروی کار موثر است که ضعف های مدیریتی،نیروهای مازاد،خلل و نارسایی در سیستم های تنبیهی و تشویقی کارکنان، کارمندان و کارگران،حقوق و مزایای ناکافی،عدم وجود شایسته سالاری منطقی،فرسوده بودن تجهیزات و ادوات مرتبط با واحدها و مراکز اقتصادی،خدماتی،صنعتی و...از نمونه های آن به شمار می رود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:به واقع،برای ارتقای میزان کار مفید و بهره وری حداکثری،باید تمامی عوامل و مولفه های مذکور مورد نظر قرارگیرد و در فقدان یک یا چند مورد از الزامات فوق،قطعا روند ارتقای کار مفید با خلل و نارسایی های جدی مواجه خواهد شد.

 

ارتقای سطح کار مفید بدون تامین مطلوب معیشتی نیروی کار امکان پذیر نمی باشد

 

سعید حسین زاده،کارشناس بازارکار،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش حائز اهمیت حقوق و دستمزد در کیفیت ارائه کار از سوی نیروی انسانی عنوان کرد:بدون تردید،اصلی ترین انگیزه برای فعالیت در هر عرصه و حوزه کاری مشمول دریافت حقوق و دستمزد می شود و در صورت برخورداری نیروی کار از حقوق و دستمزد کافی،تمامی تمرکز نیروی انسانی به کار و اشتغال و تعهدات خود معطوف می شود.

وی افزود:به واقع،با تامین نیازهای اقتصادی و معیشتی نیروی انسانی، دغدغه های اقتصادی او نیز به حداقل ممکن کاهش می یابد و در چنین شرایطی،ضریب تمرکز و توجه او به مسئولیت های تعریف شده که عهده دار آن می باشد،به شکل فزاینده ای تقویت خواهد شد.

حسین زاده عنوان کرد:به تبع در شرایطی که نیروی انسانی از حقوق و دستمزد کافی برخوردار نمی باشد،مجبور به فعالیت در مشاغل دوم و سوم خواهد بود و در چنین شرایطی،توان و انرژی کافی برای انجام وظایف برای او باقی نمی ماند.


وی افزود:از سوی دیگر،نیروی انسانی که از حقوق کافی برخوردار است و زندگی اقتصادی او در سایه فعالیتی که به آن مشغول است به نحو شایسته و مطلوبی در حرکت است،نسبت به شغل و محیط کار خویش تعصب بیشتری خواهد داشت و هرگونه نارسایی در محیط کاری خود را به عنوان یک مشکل شخصی خویش نیز می پندارد و نسبت به آن بی تفاوت نخواهد بود.

حسین زاده گفت:در چنین شرایطی،دوری و منفک شدن از محیط کاری برای چنین نیرویی،سخت و دشوار و غیر قابل تحمل می باشد و نهایت تلاش خود را برای نقش آفرینی مثبت در آن مجموعه به کار می بندد تا پایه ها و ثبات شغلی خود را تضمین و مستحکم نماید.

کارشناس بازار کارگفت:احساس مسئولیت و وجدان و اخلاق کاری از دیگر مولفه های حائز اهمیت در ارتقای بهره وری مفید و افزایش کار مفید محسوب می شود که تحقق آن در فقدان علاقه و دلبستگی نیروی انسانی به شغل و محیط کاری خویش امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود:متاسفانه در کشور ایران از حیث فرهنگی،برنامه ریزی دقیق و موثری ،تعریف،طراحی و اجرایی نشده و قطعا در صورت آموزش صحیح و اصولی ضریب کار مفید در ادارات،نهادها،دستگاه ها،بخش های تولیدی و خدماتی اعم از دولتی و خصوصی با تقویت هر چه بیشتری همراه می شود.

حسین زاده عنوان کرد:بر اساس برخی از آمار و گزارشات منتشر شده در رسانه ها،میزان کار مفید در ایران در طول روز به 2 ساعت نیز نمی رسد و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته،از 24 ساعت،20 ساعت کار مفید حاصل می شود.

وی افزود:البته این به معنای کار مفید یک فرد در 20 ساعت از شبانه روز نیست،بلکه برنامه ریزی در برخی واحدها و مراکز اقتصادی،صنعتی،تولیدی و خدماتی چنین کشورهایی بگونه ای است که از یک فعالیت سه شیفتیِ 21 ساعته،حدود 20 ساعت کار مفید حاصل می شود.

کارشناس بازار کار در خاتمه یادآور شد:بدون تردید،کاهش نرخ سود بانکی،توجه به تولید،کاهش واردات، افزایش صادرات،تکیه بر ظرفیت های داخلی و توانمندی های بومی،همگی از الزامات توسعه اقتصادی خواهد بود اما تمامی این موارد با تلاش و کار فزایندهِ و البته توام با بهره وری حداکثری ، محقق خواهد شد در غیر اینصورت تمامی مولفه های فوق یا بصورت نارِس،ناقِص و اَبتَر انجام می شود و یا در حد تئوری بر روی صفحات کاغذ و سخنرانی های مجالس و محافل رسمی و غیر رسمی،باقی خواهد ماند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: