کد خبر: ۱۰۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 04 July 2017
«تصمیم توتال برای امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک نشانه محتاطانه مثبت برای سرمایه گذاری خارجی در بخش بالادستی ایران است.»

تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در موسسه انرژی اسپکتس گفت: «تصمیم توتال برای امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یک نشانه محتاطانه مثبت برای سرمایه گذاری خارجی در بخش بالادستی ایران است.»

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه آمریکایی سی ان بی سی، ایران برای توسعه میدان گازی عظیم پارس جنوبی قراردادی 4.8 میلیارد دلاری با کنسرسیومی به سرپرستی شرکت توتال فرانسه منعقد کرده است.

هرچند این قرارداد خیلی به کندی و بعد از گذشت حدود 18 ماه از زمان لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به ثمر نشسته، اما ایران امیدوار است امضای آن یک گام مهم برای جلب اعتماد شرکت های خارجی برای حضور در بازار این کشور باشد.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در موسسه انرژی اسپکتس در این باره گفت: «تصمیم توتال برای امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی یک نشانه محتاطانه مثبت برای سرمایه گذاری خارجی در بخش بالادستی ایران است.»

هرچند سرمایه گذاری 4.8 میلیارد دلاری توتال موجب احیای صنعت انرژی ایران خواهد شد که سال ها به دلیل عدم سرمایه گذاری فرصت رشد و توسعه پیدا نکرده است، اما تمرکز اصلی این پروژه روی بازار داخلی ایران است. اینروژه احتمالا تاثیر چندانی بر بازارهای بین المللی که با مازاد عرضه گاز مواجه اند نخواهد داشت.

همانطور که فایننشال تایمز در تحلیل خود نوشته، هرچند شرکت هایی نظیر رویال داچ شل و انی ایتالیا هم موافقتنامه های اولیه ای با ایران منعقد کرده اند، اما مسیر پیش روی ترمیم صنعت انرژی ایران چندان هموار به نظر نمی رسد.

مالینسون با اشاره به میدان آزادگان، دیگر پروژه نفتی ایران که به دلیل نامشخص بودن سیاست تجاری آینده ایران، توسعه آن همچنان با تاخیر مواجه است گفت: «تحولات دیگری که در حال رخ دادن است چندان مثبت نیستند.»

وی افزود: «مناقصه میدان نفتی آزادگان قرار بود فوری برگزار شود، اما بعدا 3 یا 4 ماه به تاخیر افتاد تا به شرکت های خارجی زمان بیشتری برای تحلیل وضعیت داده شود. این نشان می دهد که شرکت های بزرگی که تهران واقعا خواهان جذب آنهاست عمدتا آمادگی پذیرش تعهداتی در ایران را ندارند.»

مالینسون افزود: «در حال حاضر رشد تولید نفت ایران متوقف شده و هر تاخیر جدید در روند بازگشت سرمایه گذاران خارجی به این کشور زمان رشد بیشتر تولید نفت این کشور را به تاخیر می اندازد.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: