در کنار رشد قابل توجه ایرلاینهای آسیایی که در طول سالهای گذشته توانستهاند گوی رقابت را از اروپاییها و آمریکاییها بربایند، این بار نوبت به فرودگاههای قاره کهن رسیده تا به عنوان اصلی ترین فرودگاههای جهان نام خود را به ثبت برسانند.
به گزارش ایسنا، در طول سالهای گذشته فرودگاههای بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و حتی بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی توانستهاند با نام فرودگاههایی که بخش قابل توجهی از پروازهای بین المللی را مدیریت میکنند شناخته شوند و در این بین به درآمدزایی قابل توجهی دست یابند. موضوعی که احتمالا در آینده و با آغاز به کار بزرگ ترین فرودگاه جهان در آسیا تغییراتی جدی را پیش روی خود خواهد دید.
چین در کنار فعالیت و رقابت در دیگر عرصههای اقتصادی با ایالات متحده آمریکا این بار به دنبال آن است که بزرگ ترین فرودگاه جهان را نیز از ایالات متحده گرفته و به نام خود ثبت کند، موضوعی که برای رسیدن به آن باید تا سال ۲۰۱۹ میلادی صبر کرد.
طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی چین این فرودگاه جدید که در نزدیکی شهر پکن ساخته میشود از نظر متراژ و ظرفیت مسافرپذیری به رقمهای قابل توجهی دست خواهد یافت و در این بین میتواند به عنوان یکی از اصلی ترین قطبهای پروازی جهان شناخته شود.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مقامات چینی این فرودگاه در فضایی معادل ۷۰۰ هزار مترمربع ساخته میشود. فرودگاه جدید پکن یک ترمینال مرکزی و شش فضای پروازی مجزا خواهد داشت که به منظور بهبود سرعت حمل و نقل هوایی به یکدیگر متصل هستند.
در فضای هوانوردی نیز این فرودگاه کار خود را با چهار باند پروازی فعال آغاز خواهد کرد و از این رو توان جابهجایی ۱۰۰ میلیون مسافر سالانه را خواهد داشت.
چین هدف اصلی خود از افتتاح این فرودگاه را مدیریت بخشی از برنامههای پروازی منطقه و البته تبدیل شدن به مرکز اصلی skyteam عنوان کرده است. این تیم بین المللی که متشکل از ایرلاینهای مطرح دنیا همچون klm هلند، ایرفرانس و ایرلاینهای آسیایی مانند ایرلاین کره و چند شرکت چینی است در طول سالهای گذشته به دنبال افزایش تاثیرگذاری خود در قیاس با دیگر رقبایش بوده که به نظر میرسد افتتاح بزرگ ترین فرودگاه جهان نیز بخشی از این برنامه خواهد بود.