کد خبر: ۱۰۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 20 June 2017
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) گفت: مشاور شهرسازی و حمل و نقل در ۳۰ ایستگاه راه‌آهن کشور به کار گرفته شد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) گفت: مشاور شهرسازی و حمل و نقل در ۳۰ ایستگاه راه‌آهن کشور به کار گرفته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد تقی‌زاده امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس رویکرد نوین وزارت راه و شهرسازی، توسعه شهری و منطقه‌ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، محور اسناد توسعه ملی و منطقه‌ای و طرح‌های توسعه عمران ملی، منطقه‌ای و محلی قرار گرفته است و دستاورد این رویکرد، پایدارسازی توسعه سرزمینی است.

وی ادامه داد: این رویکرد از نظر اقتصادی دستیابی آسان‌تر افراد به فرصت‌های شغلی و امکانات اقتصادی با رویکرد رشد هوشمند شهری، چیدمان هدفمند کاربری‌ها و توسعه انسان‌محور را فراهم می‌کند.

تقی‌زاده، هدف توسعه شهری و منطقه‌ای مبتنی بر حمل و نقل همگانی، ایجاد یکپارچگی میان توسعه شهری و منطقه‌ای با حمل و نقل همگانی عنوان کرد و گفت که این منجر به ارتقای قابلیت ریسک‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای براساس یکپارچگی سامانه‌های حمل و نقل و کریدورها و شبکه حمل ونقل همگانی را از اهداف خرد سند TOD عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه ملی و منطقه‌ای ریلی منطبق با موقعیت شهرها و توسعه ایستگاه‌های حمل و نقل با درنظر گرفتن نقش این مراکز در بازآفرینی شهر و با تأکید بر سیاست محرک توسعه، از دیگر اهداف خرد سند TOD است.

تقی‌زاده افزود: معاون حمل و نقل وزارت راه، حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را با همکاری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه، شرکت راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید، مرکز تحقیقات راه و مسکن و معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تهیه و جهت تصویب به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرد.

وی اظهار داشت: طبق یکی از تبصره‌های این سند، برای شهرهایی که در اولویت اجرای طرح TOD هستند ولی بازنگری طرح‌های بالادست آنها در دستورکار جاری قرار ندارد، طرح موضوعی یا موضعی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی توسط اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، شرکت عمران شهرهای جدید و دستگاه‌های مرتبط، حسب موضوع تهیه می‌شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث TOD می‌تواند سودآور و درآمدزا باشد.

وی همچنین اظهار داشت:‌در 30 ایستگاه راه‌آهن کشور برای اجرای TOD مشاور شهرسازی و حمل و نقل گرفته‌ایم که با یکدیگر ترکیب شده و قرارداد بستند که در همایش شهرسازی ریل‌پایه 3 گزارش این 30 نقطه را ارائه می‌دهیم.

تقی‌زاده افزایش ارزش املاک نزدیک به حمل و نقل همگانی را از مزایای TOD عنوان کرد و گفت: سوق دادن افراد بیشتر به استفاده از حمل و نقل همگانی و توجیه اقتصادی و در نتیجه امکان جذب سرمایه‌گذار، از مزایای اجرای TOD است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: