کد خبر: ۱۰۵۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 20 June 2017
سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در خصوص لایروبی اروند رود و خارج‌سازی مغروقه‌های دوران جنگ تحمیلی از این آبراه کشور عراق علی‌رغم مکاتبات متعدد همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در خصوص لایروبی اروند رود و خارج‌سازی مغروقه‌های دوران جنگ تحمیلی از این آبراه کشور عراق علی‌رغم مکاتبات متعدد همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

به گزارش  تسنیم، سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به خبر  «وعده 2 هفته‌ای آخوندی 27 ماهه شد» پاسخی را ارسال کرد که عینا در ادامه می آید؛

«آبراه اروند با طولی حدود 62 مایل دریایی از بندر خرمشهر تا خلیج‌فارس در حال حاضر قابلیت ورود کشتی‌هایی با آبخور 4.2 متر را در بالاترین مَد داراست. محدویت عمق به ویژه در سه منطقه حساس این آبراه، مجموعا به طول حدود 10.5 مایل دریایی موجبات محدودیت در پذیرش کشتی‌های تجاری تا آبخور کمتر از 5000 را ایجاد نموده است.

در سال 1390 بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، دو کشور ایران و عراق نسبت به انجام هیدروگرافی کل کانال موجود و مقایسه آن با کانال قدیم اقدام نمودند و بر پایه آن وضعیت اعماق و لایروبی مورد نیاز جهت دستیابی به عمق ایمن دریانوردی در کانال فعلی احصاء و طرح تامین عمق مناسب در قالب چهار فاز اجرایی با هدف تحقق آبخور 9 متر برای کشتی‌های ورودی در پایان فاز چهارم تهیه شد.

بر این اساس با توجه به مفاد معاهده 1975 الجزایر هرگونه اقدام می‌بایست در قالب دفتر همکاری‌های مشترک ایران و عراق (CBC) انجام پذیرد لیکن علیرغم پیگیری‌های مستمر وزارت امور خارجه، طرف عراقی تمایلی برای راه‌اندازی مجدد CBC نداشته و برای آن اقدام به عمل نیاورده است.

 در همین راستا با توجه به این‌که یکی از ارکان اصلی تامین ایمنی دریانوردی در این آبراه خارج‌سازی مغروقه‌های باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی بود، به طور همزمان خارج‌سازی این مغروقه‌ها از طریق انعقاد قراردادهای مختلف در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت که حاصل آن خارج‌سازی بخش عمده‌ای از مغروقه‌های سمت ساحل ایران در سال‌های گذشته بوده است.

در حال حاضر نیز خارج‌سازی تعداد 22 فروند از مغروقه‌های مندرج در لیست آخرین قرارداد منعقده در سال 1394 (از مجموع 39 فروند) در دست اقدام است.

لازم به ذکر است 18 فروند مغروقه دیگر در میانه آبراه و ساحل سمت عراق وجود دارد که خارج‌سازی آنها نیز همانند لایروبی مورد نیاز اروند،‌مستلزم همکاری طرف عراقی در راه‌اندازی دفتر CBC و اقدام مشتکر دو کشور مطابق با مفاد معاهده الجزایر می‌باشد که متاسفانه علیرغم مکاتبات متعدد و پیگیری‌های سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه،‌تاکنون همکاری لازم از سوی طرف عراقی صورت نپذیرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: