کد خبر: ۱۰۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - 14 June 2017
روزنامه اطلاعات به مناسبت روز جهانی گرامیداشت اهداء کنندگان خون به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: هر سال با فرا رسیدن 14 ژوئن مصادف با 24 خردادماه، روز جهانی اهدا کنندگان خون در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود.
 روزنامه اطلاعات به مناسبت روز جهانی گرامیداشت اهداء کنندگان خون به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: هر سال با فرا رسیدن 14 ژوئن مصادف با 24 خردادماه، روز جهانی اهدا کنندگان خون در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: نیکوکارانی که داوطلبانه برای نجات زندگی بیماران نیازمند، قدم در مراکز اهدای خون می‌گذارند و بدون چشمداشت مادی، باارزش ‌ترین مایه حیات خود را هدیه می‌دهند.‏ این مناسبت فرصتی است برای افزایش دانش و آگاهی ‌های عمومی از اهمیت اهدای خون و فرآورده‌های خونی سالم و ایمن، و نیز بهانه‌ای است برای قدردانی از کسانی که با هدیه کردن خون خود، به سلامت بیماران کمک می‌کنند.

در ادامه آمده است: شعارهای امسال پویش روز جهانی اهداکنندگان خون، «من برای اهدای خون چه می‌توانم کنم» و «نیاز به خون همیشگی است، اهدا کننده مستمر باش»، انتخاب شده است، شعارهایی که تحقق آن می‌تواند به تأمین مستمر خون برای اهداء به بیماران نیازمند، بیانجامد.

‏** تاریخچه انتقال خون
اولین مورد ثبت شده انتقال خون در جهان، مربوط به قرن هفدهم میلادی است. در آن دوران یک پزشک فرانسوی به نام «ژان باپتیست ونیس» خون یک بره را به انسان تزریق کرد، که متأسفانه این کار موفق نبود. 
در جنگ اول جهانی برای اولین بار استفاده از خون ذخیره شده، شروع شد. اما اولین بانک بزرگ خون به عنوان بانک خون صلیب‌سرخ در سال 1930 میلادی تأسیس شد و از آن زمان بود که تلاش برای تأمین خون سالم مورد توجه پزشکان قرار گرفت که تا به امروز ادامه یافته است.

**‏ ضرورت اهدای خون ‏
روزنامه اطلاعات در این گزارش آورده است: علی‌اکبر پورفتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درباره ضرورت و اهمیت اهدای خون به گزارشگر روز نامه اطلاعات می‌گوید: خون ذخیره بسیار مهمی است که هم در مداوای بیماران و هم در مدیریت بحران‌ها و موانع اضطراری کاربرد دارد. 

خون به بیماران کمک می‌کند که چه در روند درمان بیماری‌های‌شان و چه در مداخلات جراحی، بتوانند از شرایط تهدیدکننده زندگی‌شان رهایی یابند و طول عمر و سال‌های مفید زندگی بیشتری داشته باشند. همچنین خون در درمان جراحات ناشی از سوانح و حوادث شامل تصادفات رانندگی، حوادث و بلایای طبیعی، و مناقشات نظامی نیز نقش حیاتی ایفا می‌کند و نیز نقش اساسی و نجات بخش در ایمن کردن بارداری‌ها و مراقبت‌های دوران نوزادی دارد.

** سوانح و حوادث غیر مترقبه ‏
پورفتح ‌الله می‌افزاید: انتقال خون یکی از اجزای اساسی در خدمات فوریت‌های پزشکی است و با توجه به اینکه دسترسی به خون در سوانح و حوادث غیر مترقبه می‌تواند شرایط را بحرانی و بغرنج‌ترکند، وجود یک سازمان نظام مند انتقال خون، لازمه تأمین خون کافی در این شرایط است و فقط مشارکت افراد جامعه در اهدای خون مستمر، داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مادی می‌تواند متضمن پاسخ به نیازهای خونی در شرایط بحرانی باشد.

** کمپین امسال بر نقشی که
در ادامه می خوانیم: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران سپس محورهای پیشنهادی برای کمپین امسال را به‌شرح زیر اعلام می‌دارد:
ـ ترغیب تمامی افراد واجدشرایط جامعه برای حمایت از ارائه به‌موقع خدمات سلامت در حوادث و سوانح پیش‌بینی نشده، با اهدای مستمر خون.
‏ـ جلب حمایت مسئولان از برنامه ملی اهدای خون، با هدف تقویت ساختار مراکز انتقال خون که از ظرفیت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازهای فوری برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی در سوانح و حوادث، برخوردار باشند.

ـ بهبود استانداردها و ارتقای کمی و کیفی ساختار واحدهای انتقال خون برای ایجاد آمادگی‌های لازم در حوادث پیش بینی نشده و بلایای طبیعی.‏
‏ـ افزایش دانش و آگاهی‌های عمومی نسبت به اهمیت مشارکت همه افراد واجدشرایط برای اهدای مستمر خون، به منظور تقویت ذخایر خونی در مواقع ضروری،
‏ـ برگزاری مراسم بزرگداشت و قدردانی از اهداکنندگان مستمر خون، و نیز جلب مشارکت جوانان و نوجوانان برای پیوستن به جمعیت اهداکنندگان خون.
‏ـ تقویت همکاری‌های بین‌المللی، با هدف ایجاد اجماع و تعهد جهانی برای ترویج اهدای داوطلبانه و بدون هیچگونه چشمداشت مادی و ارتقاء دسترسی به خون سالم.‏

‏** روز جهانی اهدا کنندگان خون
پورفتح‌الله با بیان این مطلب که مراسم بزرگداشت روز جهانی اهدا کنندگان خون امسال با حضور سرپرست دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان و تیم 2 نفره دوچرخه‌سواران مروج فرهنگ اهدای خون اعزامی از ایران، در ویتنام برگزار می‌شود می‌افزاید: دوچرخه‌سواران ایرانی مصطفی سنامیری و علیرضا کهنسال که از تاریخ 20 اردیبهشت ماه امسال مسیر کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را به سمت ویتنام شروع به رکاب زدن کردند در 21 خرداد به ویتنام می‌رسند و در مراسم یادشده که با حضور و سخنرانی دکتر عباس صداقت، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

روز جهانی اهداکنندگان خون هر سال به میزبانی یک کشور و با شعاری خاص جشن گرفته می‌شود. در این مراسم نمایندگانی از کشورها و نمایندگان سازمان ‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و ضمن تبادل تجربیات، به تدوین سیاست ‌ها و اهداف انتقال خون می‌پردازند.

*منبع: روزنامه اطلاعات، 1396.3.24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: