کد خبر: ۱۰۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - 13 June 2017
برداشت من این است که منظور از اصطلاح "آتش به اختیار" جسارت، نقد فعالیت‌ها و خودجوشی فرهنگی به منظور ارتقاء سطح علمی و اجتماعی جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه رهبری همیشه توصیه کرده‌اند قانون را رعایت کنیم، با اشاره به بیانات ایشان در دیدار اخیر دانشجویان، گفت: برداشت من این است که منظور از اصطلاح "آتش به اختیار" جسارت، نقد فعالیت‌ها و خودجوشی فرهنگی به منظور ارتقاء سطح علمی و اجتماعی جامعه است.

دکتر عبدالرحیم هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تأکید اولیه مقام معظم رهبری در بسیاری از سخنرانی‌های خود بر رعایت قانون و مقررات است. منظور ایشان از اصطلاح "آتش به اختیار" در بحث مسائل فرهنگی در حقیقت باید خلاقیت، جسارت، در چارچوب قانون عمل کردن و نقد فعالیت‌ها در زمینه‌های مختلف به منظور ارتقاء سطح علمی و اجتماعی جامعه باشد.

وی افزود: هنگامی که کارها و فعالیت‌های انجام‌شده به نقد گذاشته شود، زمینه تکامل در جامعه فراهم می‌شود. تکامل نیز موجب رشد جامعه و بهبود شرایط زندگی افراد جامعه خواهد شد. برداشت من این است که مقام معظم رهبری که به دنبال توسعه جامعه هستند، به دانشجویان می‌گویند "جسارت داشته باشید و فعالیت‌ها را نقد کنید تا جامعه توسعه پیدا کند."

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود همه در چارچوب قانون هستند. همه تشکل‌هایی که فعالیت می‌کنند، مجوز دارند و فعالیت‌های آن‌ها نیز با مجوزهای هیأت نظارت بر تشکل‌ها انجام می‌شود. در واقع فعالیت‌های دانشگاه، قانونمند هستند اما جسارت در انجام کارها باید افزایش یابد تا تکامل در جامعه اتفاق بیافتد.

هوشمند گفت: اگر در دانشگاه، فرهنگ گفتمان را توسعه دهیم، می‌توانیم تحمل دیدگاه‌های مختلف یکدیگر را نیز داشته باشیم. با برگزاری گفتمان‌های متوالی برای اعضای هیأت‌علمی و دانشجویان می‌توانیم این امر را تحقق ببخشیم.

وی در خصوص سوء‌برداشت‌هایی که درباره اصطلاح "آتش به اختیار" رخ می‌دهد، تصریح کرد: البته هر کس می‌تواند برداشت خود را داشته باشد، اما مقام معظم رهبری همیشه درباره رعایت قانون و مقررات صحبت کرده‌اند. درست است که یک اصطلاح نظامی به کار رفته است، اما در بخش فرهنگی، رعایت اخلاق، قانون و خودجوشی فرهنگی نیز در این تعبیر دیده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: خودجوشی فرهنگی یعنی الزاماً منتظر مسئول بالادستی نباشیم تا دستور انجام فعالیت‌های فرهنگی را صادر کند. خودِ تشکل‌ها باید بتوانند به‌صورت خودجوش از راه مجاری قانونی، دیدگاه‌های جدیدی را به اجرا بگذارند.

هوشمند در پایان گفت: دانشگاه محل تجمع نیروهای نخبه است. با برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌ها در تجمعات کوچک و بزرگ و گفت‌وگوهای بین تشکل‌ها و همکاری انجمن‌های فرهنگی می‌توان کمک کرد تا دیدگاه‌های رهبری بین دانشجویان تشریح شود. گفت‌وگو بهترین راه برای رسیدن به تکامل در دانشگاه‌ است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: