رییس انجمن دوستی ایران و عراق گفت: عراق یک منطقه راهبردی بنیادین اقتصادی است، به شرط آنکه با عراقی ها همکاری و شراکت کنیم.
به گزارش ایرنا، «علی آقامحمدی» عصر شنبه در نخستین جلسه از مجموعه نشست های ماهیانه تحولات آینده عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: منطقه اطراف و همسایگان ایران دستکم تا سال 2030 آبستن حوادث بسیار است اما باید یاد بگیریم در شرایط ناامن فعالیت کنیم.
به گفته وی، بازار بسیار پرسودی در منطقه وجود دارد اما باید فعالیت در این عرصه را دست اهل آن بدهیم تا سرمایه کشور باقی بماند.
آقامحمدی تاکید کرد باید نسبت به ایجاد ارتباط ساماندهی شده بین مناطق مختلف کشور با عراق اقدام کنیم.
وی گفت: عراق در چند سال آینده جمعیتی به مراتب بیشتر از ایران خواهد داشت و بر این اساس می توان همه فعالیت های اقتصادی در این کشور را در مقیاس بزرگ دید.
این مسوول ادامه داد: عراق از نظر بازار اقتصادی به هیچ عنوان با سوریه، الجزایر، لیبی و ... قابل قیاس نیست و برای توسعه همکاری با این کشور پیشنهاد کرد باید تمهیدی اندیشید که عراقی ها نیز بتوانند در ایران به کسب و کار و تجارت بپردازند.
** عرصه های مناسب برای همکاری تهران- بغداد
رییس انجمن دوستی ایران و عراق تصریح کرد: 2 عرصه مهم برای فعالیت در عراق شامل زیرساخت هایی مانند آی.تی، تلفن همراه و میکروالکترونیک و همچنین گروه کالاهای مصرفی است.
وی یادآوری کرد: عراق در اتحادیه عرب عضویت دارد. این مساله به معنای برد ایران است؛ زیرا می توان برخی کالاها را به جای ایران در عراق تولید کنیم تا مشتریان بیشتری برای کالای خود بیابیم.
آقامحمدی ادامه داد: باید به دنبال شریک اقتصادی و نه مصرف کننده در عراق باشیم تا در بازار این کشور موفق شویم.
وی همچنین بر ایجاد شبکه های پیشرفته ارتباطی با مشارکت طرف عراقی در این کشور تاکید کرد و افزود: باید خط ارتباطی مهران- کربلا را به اتوبان تبدیل کنیم تا به پروازهای همه روزه به عراق نیازی نباشد، بلکه پروازها به ایلام ختم و بقیه مسیر به صورت زمینی طی شود.
رییس انجمن دوستی ایران و عراق اضافه کرد: ایران می تواند به خریدار دائمی نفت عراق تبدیل شود اما این امر به مطالعه و طراحی نیازمند است؛ همچنین صنایع مشترک زیادی با عراقی ها داریم که می توان در آن عرصه ها نیز به صورت مشارکتی فعالیت کرد.
وی پیشنهاد کرد زنجیره هتل- رستوران مشترک بین ایرانی ها و عراقی ها ایجاد شود.
به گفته وی، مشکل بخش خصوصی در ایران، نگاه کوتاه مدت آن است؛ در حالی که تجارت و صنعت برنامه ای بلندمدت نیاز دارد.
آقامحمدی گفت: باید شبکه های محلی و منطقه ای عراق را به کار بگیریم و با آنان شراکت کنیم تا در بازار این کشور موفق شویم.
به گزارش ایرنا، چندی پیش رایزن بازرگانی عراق در ایران اعلام کرد: ایران سومین کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز عراق است.
«شاکر رزاق الدعمی» در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به عراق جایگاه نخست متعلق به چین و جایگاه دوم مربوط به ترکیه است.
به گفته وی، در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که اکنون میزان صدور کالا و خدمات افزایش یافته است.