معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره لزوم راهاندازی سامانهای برای ثبتنام الکترونیکی تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران در راستای کاهش مراجعات با پیگیری رگولاتوری توضیح داد.
حسین فلاح جوشقانی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه رگولاتوری به شرکت مخابرات اعلام کرد که سامانه متمرکز راهاندازی کند تا کاربران از هر جای ایران بتوانند از طریق این سامانه ثبتنام کنند، گفت: با راهاندازی این سامانه توسط شرکت مخابرات علاوه بر اینکه ما به ثبتنام کاربران آگاهی داریم، مخابرات نیز به صورت متمرکز در کل کشور میداند چه میزان تقاضا برای تلفن وجود دارد و حتی روال پرداخت نیز از طریق الکترونیکی انجام میشود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. البته کاربران همچنان میتوانند به مراکز مخابراتی مراجعه کنند.
وی همچنین بیان کرد: طبق الحاقیه پروانه شرکت مخابرات این شرکت موظف شده است از پایان سال هفتم به بعد پروانهاش یعنی سال ۹۶، در صورت تقاضای تلفن ثابت، ظرف یک ماه تلفن را به مشترکان ارائه دهد. لازم بود رگولاتوری به صورت متمرکز روی این فرآیند نظارت داشته باشد و روال مربوط را دنبال کند. از آنجایی که سامانههای مخابرات در استانهای مختلف برای ثبتنام وجود داشت اما الکترونیکی نبود، فضای بررسی فراهم نمیشد.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در ادامه با بیان اینکه در الحاقیه پروانه شرکت مخابرات، شرایط و نحوه برخورد با تخلفات کاملا مشخص است، افزود: اگر مخابرات به مفاد پرونده عمل نکند اخطار میگیرد. ممکن است مخابرات مستنداتی ارائه کند که به دلایلی نتوانسته تلفن را ارائه دهد. اگر این دلایل مورد قبول سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی واقع نشود، میتواند شامل جریمه نیز شود که شامل جریمههای نقدی و تعلیق و کاهش پروانه نیز خواهد بود. رگولاتوری در این چارچوب میتواند طبق توافقنامهای که با شرکت مخابرات دارد برخورد کند.
فلاح درباره لزوم نظارت به فرآیند تلفن ثابت توضیح داد: پروانه مخابرات سال ۸۷ صادر شد و سال ۹۳ برای اخذ ارتقای نسل سه و چهار شامل الحاقیه شد. رگولاتوری احساس کرد توسعه تلفن ثابت به مرور از دستور کار شرکت مخابرات خارج میشود و آنها هم دلایل خود را داشتند زیرا شاید تلفن ثابت با توجه به سیستمهای جدید دیگر جذابیت خود را نداشته باشند. با وجود این ممکن است در دنیا تلفن ثابت رشد منفی هم داشته باشد اما در ایران همچنان به تلفن ثابت نیاز است، به همین خاطر تاکید کردیم مخابرات نباید توسعه تلفن ثابت را متوقف کند بلکه باید ظرف حداکثر یک ماه تلفن ثابت را دایر کند.