کد خبر: ۱۰۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 14 May 2017
جاده ابریشم را می توان تاریخی ترین مسیر تجارت و نمادی از یک تعامل و صلح اقتصادی دانست.جاده ای که غرب و شرق را به هم متصل می کرد تا از اقتصاد شهرها و کشورها در این مسیر در حرکت باشد. جاده ای که البته معادلات گذشته در تارخ خود را از دست داده است.
 بانكداري ايراني -  روزنامه ابتکار در گزارشی، نوشت: جاده ابریشم را می توان تاریخی ترین مسیر تجارت و نمادی از یک تعامل و صلح اقتصادی دانست.جاده ای که غرب و شرق را به هم متصل می کرد تا از اقتصاد شهرها و کشورها در این مسیر در حرکت باشد. جاده ای که البته معادلات گذشته در تارخ خود را از دست داده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: چین اما در سال 2013 پیشنهاد احیای جاده ابریشم را مطرح کرد که البته با استقبال مسولان دولت یازدهم مواجه شده است. دولت یازدهم بعد از برجام سعی داشت ارتباط تجاری خود با سایر کشورها را به نحو مطلوب برقرار و باز آفرینی کند. 

روابطی که به معنای واقعی می تواند در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار کشور موثر باشد. توسعه اقتصاد نه با شعار که به معنای واقعی تنها در سایه امنیت سیاسی و تعامل بین المللی مناسب رخ می دهد. این درس تاریخ است و جاده ابریشم نمادی است از این تعامل صلح آمیز تجاری و اقتصادی.

احیای جاده ابریشم از طرف چین اما این روزها شکل عملی تری به خود گرفته است. علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم روز گذشته برای شرکت در اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم موسوم به «یک کمربند- یک جاده»، وارد چین شد. تا امروز یک شنبه به مدت دو روز در این همایش شرکت کند. همایشی که یک هزار و 500 نفر از جمله 850 میهمان خارجی از 130 کشور و 70 سازمان بین المللی در آن حضور دارند. به طور قطع این همایش یک اتفاق بزرگ برای کشور ما به حساب می آید. 

قرار گرفتن ایران در یکی از شاهراه های اصلی جاده ابریشم اثر مهمی در تجارت خارجی ایران ایفا خواهد گرفت. غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز در سخنانی از برنامه احیای راه ابریشم چین (یک کمربند- جاده) به عنوان طرحی بزرگ نام برد که علاوه بر داشتن فواید زیاد برای ایران، خاورمیانه و جهان؛ به برنامه توسعه هزاره سازمان ملل نیز مساعدت می کند. خوشرو ایران را یک کشور بسیار مهم و پل ارتباطی در راه ابریشم با تاریخی دیرینه در این مسیر تجاری دانست و گفت: ایران شرق و غرب را به یکدیگر متصل می کند و راه ارتباطی با اروپاست.

وی تصریح کرد که ایران از لحاظ فرهنگی و اقتصادی و راهبردی یک کشور بسیار مهم و قوی و بزرگ محسوب می شود و در زمینه های علمی، فنی، ترابری، انرژی و سرمایه گذاری می تواند با این برنامه چین همراه شود.

ایران ایفاگر نقش اصلی در جاده ابریشم سال 2013 میلادی بود که رئیس جمهوری چین طرح ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم را با همکاری کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرد تا به طور بالقوه سه میلیارد نفر جمعیت وارد یک بازار تجاری جدید و البته گسترده شوند. تاکنون بیش از 100 سازمان و کشور به طرح راه ابریشم زمینی و دریایی چین ملحق شده اند و از این میان بیش از 40 سازمان و کشور توافقنامه هایی را با چین امضا کرده اند. چین برای اجرای این طرح توجه ویژه ای به ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی دارد و به برنامه های ایران و کمک های کشورمان در این زمینه چشم دوخته است.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی پیش از این در گفت و گو با «ابتکار» با بیان اینکه جاده ابریشم امروز به کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب تبدیل شده اند، اظهار کرد: نشست هایی که آقای روحانی با همتایان خود در روسیه و آذربایجان برای تقویت روابط تجاری گذاشت، نشان از اهمیت کشور ایران در مسیر ترانزیتی دنیاست که باید با سرمایه گذاری های خارجی و خصوصی و نه منابع دولتی این توسعه صورت گیرد. حق شناس به فرصت ایجاد شده در فضای بعد از برجام اشاره کرد و گفت: به طور میانگین در پسابرجام بیش از 1000 هواپیما در هر 24 ساعت از دالان هوایی کشور عبور می کند که این مقدار پیش از آن نصف بوده است.

وی افزود: در حاشیه خلیج فارس حدود 30 میلیون تن کالا کانتینر می شود که 90 درصد آن باز نشده به کشورهای آسیای میانه حمل و نقل می شوند در صورتی که این کانتینرها می توانند از طریق سواحل و بنادر ما و دریای خزر کانتینر شوند.

**مزیت‌های جاده ابریشم جدید برای ایران
طرح جاده ابریشم قرن بیست ویکم از سال 2013 از سوی رئیس جمهوری چین به عنوان یک کمربند اقتصادی ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم مطرح شد که در نهایت قادر است چین را به غرب متصل کند. در گذشته نیز جاده ابریشم با هدف اتصال چین به غرب و غرب به چین شکل گرفته بود.

این ابتکار به مسیرهای زمینی و دریایی ای اشاره دارد که هدف آن اتصال حلقه اقتصادی شرق آسیا از یک سو و حلقه اقتصاد اروپایی توسعه یافته از سوی دیگر است که پتانسیل توسعه عظیم اقتصادی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.

در سه دهه گذشته، مرکز ثقل اقتصاد جهانی به دلیل جمعیت بالا، افزایش شهرنشینی و چشم اندازهای مثبت تجارت و سرمایه گذاری به سمت شرق تمایل پیدا کرده است. ایران در حمل ونقل کالا از چین به قفقاز و آسیای میانه، نقش توزیع کننده دارد؛ موضوعی که مهم است، اینکه ایران باید سعی کند در چیزهای دیگری با چین به واسطه این جاده، از یک سو رقابت و از سوی دیگر مشارکت کند.

کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق، گرایشات زیادی به ایران به لحاظ فرهنگی، تاریخی و ... دارند. ایران باید با شناسایی سلایق و ارتقای محصولات خود، فراگیری زبان های این کشورها برای ارتباط بهتر با مردم این مناطق و ... را به لحاظ اقتصادی دریابد. در این راهکار می توان از چین خیلی چیزها یاد گرفت که توانسته در مدت نسبتا کوتاه بازارهای صادراتی بسیاری را پیدا کند.

در ایران باید با محصولات طراز اول خود مانند فرش، قالی، صنایع دستی و سنتی خود و نیز انجام تحقیقات بازار، موقعیت ویژه ای برای خود به یاری این جاده ایجاد کند. جاده ابریشم در کنار شکوفایی اقتصادی باید راهی برای گفت وگوی فرهنگی برای ایران باشد.

ایران می تواند براساس مطالعات و محاسبات صندوق بین الملی پول، تولیدات و صادرات غیرنفتی خود را تا دو برابر افزایش دهد. ایران نباید از کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق غافل باشد. در این حوزه و با توجه به مرز مشترک ایران با آنها، با دنیای عرب در این حوزه رقابتی ندارد. تاریخ مشترک، ریشه های فرهنگی و ... امکان ارتباط ایران را با آنها افزایش می دهد.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.2.24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: