کد خبر: ۱۰۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 09 May 2017
عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات سیاسی و میدانی زیادی بوده است. در این میان، اعلام جنگ پ.ک.ک علیه دولت اقلیم کردستان یکی از مهم ترین تحولات بوده است. همچنین باید به ماجراجویی جدید در استان الانبار اشاره کرد.
بانكداري ايراني -تابناک در یادداشتی آورده است:عراق در 24 ساعت گذشته نیز شاهد تحولات سیاسی و میدانی زیادی بوده است. در این میان، اعلام جنگ پ.ک.ک علیه دولت اقلیم کردستان یکی از مهم ترین تحولات بوده است. همچنین باید به ماجراجویی جدید در استان الانبار اشاره کرد.

حامیان داعش در عراق بار دیگر استان الانبار را برای شروع ماجرایی دیگر نشانه رفته اند، بطوری که مردم الانبار را به تجمع های اعتراضی دعوت کرده اند، اما مقام های استان و عشایر، این ترفند را از پیش شکست خورده اعلام کرده و گفته اند اجازه تکرار روندی را که منجر به باز شدن پای داعش به این استان در سال 2014 شد، نخواهند داد.

براساس گزارش رسانه های عراقی، «جمال الضاری» پسر حارث الضاری مدافع گروه های تکفیری و دبیر کل هیات علمای اهل سنت عراق ( از تشکل های سلفی و تندرو عراق) که در اردن بسر می برد، اهالی استان الانبار را به تجمعات و تظاهرات فراخوانده است تا به گفته وی در برابر نقض حقوق خود بایستند.

در این خصوص، «محمد الصهیود» نماینده پارلمان عراق، این تحرکات را ناشی از شکست پروژه داعش از سوی برخی سیاستمداران و رسانه ها دانست که به اعتقاد وی به دنبال راه جدیدی جهت دنبال کردن اهداف خود می گردند.

وی اضافه کرد، پروژه جدید که از اردن دنبال می شود، به دنبال ادامه همان پروژه شکست خورده در ابتدای شکل گیری داعش و چادرهای تحصن در الانبار (در سال های 2013 و 2014) است.

الصهیود، به حارث الضاری پدر مقبور جمال الضاری اشاره کرد و یادآور شد که او نیز سال ها علیه حکومت عراق توطئه کرد تا نظام دیکتاتوری را بار دیگر به عراق باز گرداند.

وی اضافه کرد ، آنها داعش را به الانبار آوردند و بعد مردم را در اختیار این گروه تروریستی قرار دادند و خود به هتل های امان پناه بردند و از همین رو، مردم دیگر به آنها اعتماد نخواهند کرد.

«حکمت الدلیمی» سخنگوی شورای استان الانبار هم به این فراخوان واکنش نشان داد و اعلام کرد که دولت محلی دیگر اجازه چنین تجمع هایی را نمی دهد.

وی گفته که مقام ها در الانبار برای بازگشت استقرار کار می کنند و برای رساندن صدای مردم به حکومت مرکزی ، نمایندگان قانونی الانبار در دولت و پارلمان حضور دارند و روسای عشایر هم هستند.

وی اطمینان داد که نخست وزیر العبادی برای بهبود اوضاع اقتصادی الانبار برنامه دارد.

شیخ سلمان الکعود یکی از شخصیت های معروف الانبار گفته که شرایط دیگر در الانبار تغییر کرده و اوضاع مثل سابق نیست که بیایند تظاهرات راه بیندازند.

وی با بیان اینکه تمام آن توطئه ها فاش شده است، به طعنه گفت: دیگر زمان این توطئه ها و ترفندها گذشته است، الحشدالشعبی آنجاست.

فراخوان تظاهرات در الانبار که الضاری دعوت به آن کرده، برخی کارشناسان، مرتبط با تحرکات اخیر اردن می دانند که به شدت برای گشودن تنها گذرگاه مرزی خود با عراق موسوم به «طریبیل» در غرب الانبار تلاش می کند تا مجدد بتواند از گذر تبادلات تجاری، به صحنه داخلی عراق ورود کند.

بسیاری سیاسیون و نمایندگان پارلمان عراق همچنان از اردن به دلیل مواضع اش در طول سنوات گذشته نسبت به روند سیاسی در عراق به دیده تردید نگاه می کنند، تا جایی که یکی از نمایندگان پارلمان عراق، امان را دشمن مردم عراق خوانده است.

گزارش های مربوط به تلاش آمریکا برای عقد قرارداد یک شرکت معروف امنیتی آمریکایی با دولت عراق، جهت تامین جاده راهبردی امان به بغداد که از عمق صحرای الانبار می گذارد، را مرتبط با فشارهای دولت اردن می دانند که به هر قیمتی به دنبال گشودن درهای تعامل تجاری با عراق است.

اعتقاد عمومی در عراق بر این است که فراخوان تظاهرات مردمی در الانبار، بخش از سناریویی است که هدف آن فقط تحت فشار قرار دادن یا ارعاب دولت مرکزی عراق برای تن دادن به مطالبات اردن برای برقراری رابطه با این کشور است زیرا عملا هیات علمای اهل سنت جایگاه خود را در عراق از دست داده به ویژه که این تشکل تندرو متهم ردیف اول ورود داعش به الانبار به شمار می رود.

«وهاب الطائی» مشاور مطبوعاتی وزارت کشور عراق در گفت و گو با پایگاه خبری المعلومه، گفت: نیروهای پلیس فدرال عراق نزدیک به 525 روستا و منطقه را از زمان آغاز عملیات موصل آزاد کرده‌اند و درگیری‌ها پس از اینکه نیروهای امنیتی توانسته‌اند حصار امنیتی داعش را بشکنند، در شرف پایان است.

او افرود: بیشتر از چند صد متر بیشتر تا رسیدن به مسجد «النوری» مکانی که «ابوبکر البغدادی» در آن‌جا ظاهر شد ندارند.

در همین حال نیروهای مهندسی عراقی امروز توانسته‌اند یک پل شناور را بر روی رود دجله نصب کنند که با این کار بخش شرقی و غربی به یکدیگر متصل و کار امدادرسانی و انتقال تجهیزات آسان می‌شود. تروریست‌های داعش تا کنون هر چهار پل اصلی میان شرق و غرب موصل را یا کاملا و یا تا حدودی تخریب کرده‌اند.

از سوی دیگر، نیروهای عراقی روز گذشته موفق شدند محله «الهرمات الاولی» واقع در ساحل غربی شهر موصل را آزاد و پرچم عراق را بر بالای ساختمان‌های آن نصب کنند.
اعلام جنگ پ.ک.ک علیه اقلیم کردستان عراق

گروه پ.ک.ک که مدتهای طولانی است از طریق حضور در شمال عراق دست به اقدامات جنگی می زند، علیه اقلیم کردستان شمال عراق اعلام جنگ کرد.

رضا آلتون از رهبران گروه پ.ک.ک که از روابط حسنه مسعود و نچیروان بارزانی رهبران اقلیم کردستان عراق با دولت ترکیه ناراضی است، اعلام کرد که از این به بعد دولت اقلیم کردستان جنوبی(کردستان عراق) جزو اهداف مبارزاتی این تشکیلات خواهد بود.

به گزارش روزنامه استار ترکیه، در حالی که تلاش ها برای برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کرد شمال عراق متمرکز شده، این تشکیلات علیه کردهای شمال عراق اعلام جنگ کرده است.

به نوشته این رسانه، آلتون اعلام کرده است که گروه پ.ک.ک پس از این به علت روابط حسنه مقامات کردستان عراق با دولت ترکیه، بدون در نظر گرفتن مرزها، اقلیم کردستان عراق را هدف قرار خواهد داد.

وی که علیه دولت آنکارا به علت حملات هوایی ترکیه به مواضع پ.ک.ک نیز جنگ تمام عیار اعلام کرده است، مدعی شد: این جنگ تمام عیار علیه اقلیم کردستان شمال عراق نیز خواهد بود.

آلتون اعلام کرده است که این جنگ تمام عیار آغاز دورانی جدید برای پ.ک.ک خواهد بود و جنگ علیه اقلیم کردستان عراق در همه مناطق ادامه خواهد داشت.

وی مقامات اقلیم کردستان عراق را تهدید کرده است که پ.ک.ک کردستان جنوبی(اقلیم کردستان عراق) را به صورت جدی به منطقه ای جنگی تبدیل خواهد کرد چرا که قدرت اصلی ترکیه در اقلیم کردستان متمرکز شده و اگر قرار است به اقتدار ترکیه ضربه ای وارد شود، باید اقلیم کردستان عراق نیز مورد هدف قرار گیرد.

علی عونی از اعضای شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق نیز با اعلام این که گروه تروریستی پ.ک.ک مانند یک 'مزدور برای آدم کشی' فعالیت می کند، اظهار کرد: این گروه با تهدید به جنگ چهره واقعی خود را نشان داد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: گروه تروریستی پ.ک.ک از مدت ها پیش که در سنجار حضور دارد، در پی ایجاد فتنه و جنگ در منطقه است و با تهدید به جنگ اخیر، چهره واقعی خود را نشان داد و ما با این اعلام جنگ پ.ک.ک، بیش از پیش به اهداف این گروه تروریستی در دشمنی با کردستان در منطقه پی بردیم.

وی این موضع پ.ک.ک آن هم قبل از همه پرسی استقلال اداره اقلیم کردستان شمال عراق را حاوی پیام زیادی دانست و گفت: در واقع این گروه خواهان برهم زدن وضع موجود است.

وی ادامه داد: در طول این سال ها منطقه کردستان عراق صدمات زیادی را از اقدامات و فعالیت های تروریستی پ.ک.ک متحمل شده است اما دیگر بیشتر از این نمی توانیم آنها را تحمل کنیم و هر چه زودتر آنها باید مناطق تحت کنترل اداره اقلیم کردستان شمال عراق را ترک کنند.

*منبع:تابناک/18 اردیبهشت 96
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: