کد خبر: ۱۰۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 08 May 2017
دادستانی عمومی و انقلاب تهران در سال ۹۵ در بخش‌های مختلف قضایی اعم از دادیاری، بازپرسی و اجرا احکام فعالیت‌های زیادی انجام داد.
 بانكداري ايراني - دادستان تهران گفت: دادستانی عمومی و انقلاب تهران در سال ۹۵ در بخش‌های مختلف قضایی اعم از دادیاری، بازپرسی و اجرا احکام فعالیت‌های زیادی انجام داد.

به گزارش  میزان، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش نقش دادسرا در تامین امنیت اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: دادستانی عمومی و انقلاب تهران در سال ۹۵ در بخش‌های مختلف قضایی اعم از دادیاری، بازپرسی و اجرا احکام فعالیت‌های زیادی انجام داد.

وی ادامه داد: در سال ۹۵ دادستانی تهران ۶۷۰ هزار پرونده ورودی داشت و در این سال ۶۷۶ هزار پرونده نیز مخدومه شد و تلاش زیادی صورت گرفت تا علی رغم حجم ورودی بالای پرونده‌ها امور با سرعت و دقت انجام گیرد.

دادستان تهران تصریح کرد: در سال گذشته پیرامون ۴۶۲ هزار پرونده در دادستانی تهران اظهار نظر صورت گرفته است.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی ۳۰ درصد پست‌ها در دادستانی تهران بلاتصدی مانده است گفت: به لحاظ اداری تعداد نیروهای مصوب ما ۳ هزار و ۳۰۶ نفر است که تعداد شاغلین هزار و ۵۴۰ نفر هستند، یعنی ۳۰ درصد از پست‌های اداری ما خالی است و این امر نشان می‌دهد چه میزان در بخش نیروی انسانی دچار کمبود هستیم.

وی با بیان این که دادستانی تهران در سال ۹۵ به لحاظ اجرای سیاست‌های ارائه شده از ناحیه ریاست محترم قوه قضاییه سال پرتلاشی را سپری کرد گفت: یکی از سیاست هایی که در سال گذشته از سوی دادستانی تهران جهت اجرا مورد اهتمام و توجه قرار گرفت مسئله زندان‌ها بود که ما در سال گذشته ۱۶ جلسه معاونین دادستانی تهران را به این موضوع اختصاص دادیم همچنین در تمامی زندان‌های استان دوایر نظارت ایجاد کردیم و دستورالعمل شرح وظایف این دوایر را نیز تدوین کردیم.

جعفری دولت آبادی تصریح کرد: در سال گذشته معاونین و دادیاران موظف شدند تا به ملاقات زندانی‌ها بروند و در این رابطه با ۳۴ هزار زندانی ملاقات صورت گرفت همچنین طی بخشنامه‌ای مقرر کردیم که تمامی قرارهای بازداشت موقت توسط سرپرستان دادسرا‌ها تایید شود.

دادستان تهران در ادامه با اشاره به اقدام دادستانی تهران در بازرسی از بخش‌های اجرای احکام گفت: در سال گذشته ۳۱ بازرسی از اجرای احکام‌ها صورت گرفت و در تمامی دادسراهای تهران یک شعبه اجرای احکام مخصوص زندان‌ها تشکیل شد.

وی اظهار کرد: در سال ۹۵ بازرسی مستمر معاونین و قضات از بازداشتگاه‌ها و مراکز انتظامی به عنوان یک تکلیف رسمی در دادستانی تهران انجام گرفت و در این رابطه در سال گذشته ۶۱ مورد نظارت گزارش شد.
 
جعفری دولت آبادی با اشاره به تاسیس واحد دفاع از کیفرخواست در دادستانی تهران گفت: در نیمی از دادسراهای تهران واحد دفاع از کیفرخواست مستقر است و دادسراهای تهران دارای واحد دفاع متمرکز هستند.

دادستان تهران با اشاره به اعمال نظارت‌های مستمر بر دادسراهای شهرستان‌های استان تهران بیان داشت: در دادستانی تهران پیرامون مسائل مرتبط با مواد مخدر و قصاص‌ها و اعدام‌ها در این رابطه دفتر و دادیاری ویژه تعیین شد و در این رابطه نظارت مستمر وجود دارد که گزارش آن خدمت رئیس قوه قضاییه ارائه شده است.

وی با اشاره به تشکیل دایره پیگیری پرونده‌های مهم در حوزه دادسراهای تهران گفت: ده بخشنامه در رابطه با زندان‌ها ابلاغ شده است و در حوزه ضابطین هم اقدامات موثری صورت گرفته است.
 
وی با بیان این که در بحث حفاظت از حقوق بیت‌المال اقدامات موثری در دادستانی تهران صورت گرفته است گفت: برای اولین بار در کشور با حمایت ریاست قوه قضاییه دادسرای انفال و حمایت از ثروت عمومی در تهران تشکیل شد که مسائل مربوط به شهرداری ها، آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست و منابع طبیعی تماماً در دادسرای انفال رسیدگی می‌شود و این ساختار تخصصی کاملاً موثر بوده است.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اقدامات دادستانی تهران در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: در بخش مبارزه با فساد اقتصادی دادستانی تهران در چندین پرونده توانست ۱۵ هزار میلیارد تومان را ردمال کند و جزای نقدی آن را وصول کند.

وی ادامه داد: وصول این مبالغ سنگین که برای آن همکاران من در دادستانی تهران رنج‌های زیادی را متحمل شده اند نشانگر آن است که چه اقدامات ارزشمندی در این رابطه در دادستانی تهران صورت گرفته است.

جعفری دولت آبادی اظهار کرد: در سه سال اخیر ۱۸۲ فقره کیفرخواست در مورد قضات از ناحیه دادستانی تهران صادر شده است.

وی بیان داشت: در بخش امنیت عمومی و سرقت نیز در دادستانی تهران جلسات خوبی با نیروی انتظامی برگزار کردیم و در سال گذشته شاهد کاهش حدود ۵ درصدی سرقت بودیم همچنین ۲۷ پرونده مهم سرقت در تهران نیز منتهی به صدور کیفرخواست شد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دادستانی تهران در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران جمع آوری شدند. 

جعفری دولت آبادی با اشاره به اقدامات دادستانی تهران در بحث آسیب‌های اجتماعی گفت: عفاف و حجاب یک سیاست قرآنی است که عمل به آن در زمره دستور کارهای ما قرار دارد البته در این رابطه همه موارد منحصر به دستگاه قضا نیست؛ با این حال در این رابطه جلسات مفیدی با دستگاه‌های ذیربط داشتیم و مصوبات خوبی انجام گرفت.

دادستان تهران در ادامه با اشاره به توجه دادستانی تهران به مقوله پیشگیری از وقوع جرم گفت: در دادستانی تهران طی سال‌های اخیر پرونده‌های کلانی نظیر برادران روزچنگ، دکل‌های نفتی، موسسه ثامن‌الحجج، بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مورد رسیدگی قرار گرفته است که رسیدگی به هر یک از این پرونده‌ها جمع زیادی از قضات و بازپرس‌های ما را مشغول کرده بود.

وی با اشاره به استقبال دادستانی تهران از ایجاد سامانه الکترونیکی برای تعیین زمان آزادی زندانیان گفت: ما پیشنهاد داریم که در رابطه با اعطای مرخصی به زندانیان یک رویه واحد ایجاد شود. 

جعفری دولت آبادی با اشاره به اعمال نظارت‌ها در دادستانی تهران گفت: در دادستانی تهران توجه ویژه‌ای به بحث نظارت شده است و در این رابطه بخشی را تعیین کرده ایم، البته معتقدیم تعدد واحدهای نظارتی از دادستانی کل کشور، دادگستری، دادسرا انتظامی قضات، دیوان عالی و حفاظت قوه قضاییه تداخل‌هایی را در امور هیئت‌های نظارتی ایجاد می‌کند که پیشنهاد داریم فعالیت این هیئت‌های نظارتی متمرکز شود.

دادستان تهران در ادامه با بیان این که دادسرا خط مقدم مبارزه با فساد است گفت: سلامت دستگاه قضایی تضمین اقدامات نظام است و به هر میزان که در حوزه سلامت دستگاه قضایی فعالیت صورت گیرد موثر خواهد بود و ما در دادستانی تهران از نظارت‌ها و توجهات آیت الله آملی لاریجانی صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کمبودهای دادسراهای تهران به لحاظ نیروی انسانی گفت: از ۶۷۰ قاضی فعال در دادسرای تهران ۲۸۱ قاضی بالای ده سال خدمت هستند و این قضات تقاضا دارند که پس از مدتی از دادسرا خارج شوند لذا در این رابطه باید یک ساز و کار مشخص ایجاد شود.
 
جعفری دولت آبادی با بیان این که انتظار داریم در ساختار دادستانی شاهد انعطاف بیشتری باشیم گفت: حجم پرونده‌ها و نوع کار در دادستانی تهران با دادستانی سایر استان‌ها قابل مقایسه نیست و امروز یک مجتمع قضایی در تهران برابر با یک استان کشور نیاز به قاضی و بازپرس دارد.

دادستان تهران اظهار کرد: در این جلسه جا دارد از آیت الله آملی لاریجانی قدردانی کنم که دستور احداث یک ساختمان را ظرف دو سال گذشته برای دادستانی تهران صادر کردند که این ساختمان تابستان امسال تحویل ما خواهد شد که این امر اقدام بسیار ارزشمندی بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان دادستانی تهران در انجام فعالیت‌ها و اقدامات مبتنی بر قانون خود از سرزنش‌ها و زخم زبان‌ها نمی‌هراسند و امیدشان به حمایت‌های مقامات عالی قوه قضاییه به ویژه آیت الله آملی لاریجانی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: