کد خبر: ۹۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - 13 April 2017
برنامه های فشرده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشخص می کند که اصلی ترین همّ و غم دریادلان ارتش ایران، بکارگیری ایده "دست بلند دریاها" است، ایده ای که امروز با رسیدن به اقیانوس اطلس دیگر برای ما در حد یک رویا نیست.
 برنامه های فشرده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشخص می کند که اصلی ترین همّ و غم دریادلان ارتش ایران، بکارگیری ایده "دست بلند دریاها" است، ایده ای که امروز با رسیدن به اقیانوس اطلس دیگر برای ما در حد یک رویا نیست.

نیروی دریایی ارتش ایرانخبرگزاری میزان-گروه سیاسی: روز دوشنبه 21 فروردین فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید صیاد شیرازی در خصوص روزهای پرکار این نیرو در فروردین ماه و در هفته جاری سخن گفت؛ امیر سیاری از برگزاری همزمان رزمایش مشترک دریایی ایران در سه کشور پاکستان، قزاقستان و عمان در هفته جاری خبر داد.

اهمیت خلیج فارس

خلیج فارس تحت عنوان "قلب جهان" امروز به عنوان تاثیرگذارترین منطقه آبی جهان شناخته می شود؛ دریای عمان نیز که راه وصل ما به آبهای آزاد است و ما را به 26 کشورحاشیه اقیانوس هند متصل می کند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فارغ از وجود معادن عظیم نفت و گاز در خلیج فارس، باید به این نکته توجه کنیم که کانال سوئز، تنگه هرمز ، تنگه مالاگا،‌ تنگه باب المندب ،‌تنگه بوسفر ،‌تنگه جبل الطارق،‌ تنگه پاناما،‌ تنگه ماژالان و همچنین دماغه امید نیک ،‌ گذرگاه های راهبردی اقیانوس ها در جهان هستند که از این تعداد دو تنگه در محدوده سرزمینی ما واقع شده که این موضوع اهمیت خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را برای ما چند برابر می کند.

از سوی دیگر امروز نزدیک به 85 % جابجایی بار در جهان توسط ناوگان های دریایی و در آب ها انجام می شود و تامین امنیت کشتی های تجاری می تواند نقش برجسته ای در شکوفایی اقتصاد یک کشور ایفا کند.

اهمیت رابطه دریایی ایران و پاکستان

نباید فراموش کنیم که 5 گذرگاه راهبردی جهان در منطقه اقیانوس هند قرار دارد و این اقیانوس بلاواسطه به ایران و پاکستان متصل است و به همین دلیل ایران و پاکستان نیازمند قدرت دریایی هستند.

از سوی دیگر حدود یک سوم تجارت دریایی جهان در مثلث سه تنگه مالاگا،‌ هرمز و باب المندب انجام می شود و به همین دلیل این منطقه برای ایران و پاکستان بسیار با اهمیت است.

به گفته امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، تداوم بازدید های متقابل ناو گروه های دوکشور،‌ انجام رزمایش های دریایی مشترک و همچنین تعمیر و ساخت تجهیزات به صورت متقابل ،‌ از جمله ظرفیت های همکاری ایران و پاکستان در حوزه دریایی است.

اهمیت رابطه دریایی ایران و عمان

علی رغم جمعیت اندک و 2 میلیون و 600 هزار نفری، عمان به عنوان یک کشور تعیین کننده در حوزه خلیج فارس شناخته می شود؛ دریای عمان تنها راه ارتباط خلیج فارس به آبهای آزاد جهان است.

دوستی دیرینه ایران و عمان و همکاری های مشترک نظامی این دو کشور، موجب حفظ امنیت بیش از پیش این منطقه شده و امید استکبار جهانی و همچنین راهزنان دریایی در این منطقه را نقش بر آب کرده است.

در رزمایش مشترک سه روزه ای که در عمان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عمان در شرق تنگه هرمز (شمال اقیانوس هند) برگزار کرد، سه فروند شناور و یک فروند بالگرد ایرانی حضور داشت.

اهمیت رابطه دریایی ایران با قزاقستان در دریایی خزر

قزاقستان با 17 میلیون نفر جمعیت، سهم عظیمی از قسمت شمالی دریای خزر را به خود اختصاص داده و به همین دلیل در کنار جمهوری اسلامی ایران نقش تعیین کننده ای در تامین امنیت این دریا بر عهده دارد.

روابط حسنه دیپلماتیک و همچنین نظامی و دفاعی ایران با کشورهای محدوده دریایی خزر، امنیت این دریا را به طرزی مثال زدنی و بی مانند، در حد عالی قرار داده است.

در یکی از آخرین این این تعاملات، سه روز پیش (20 فروردین) ناوگروه جمهوری اسلامی ایران شامل ناوشکن دماوند و ناو موشک انداز پیکان، اسکله بندرانزلی را به مقصد بندر آکتائو در کشور قزاقستان ترک کردند.

برنامه های فشرده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشخص می کند که اصلی ترین همّ و غم دریادلان ارتش ایران، بکارگیری ایده "دست بلند دریاها" است؛ ایده ای که امروز با رسیدن به اقیانوس اطلس دیگر برای ما در حد یک رویا نیست. ایده ای که با همت و پشتکار نیروهای مسلح ایران، رنگ واقعیت به خود گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: