کد خبر: ۹۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 08 April 2017
اکنون در آستانه هر دو انتخابات مهم به نظر می‌رسد که اصولگرایان تمام توان خود را بر رسیدن به وحدت و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز کرده و از انتخابات شوراهای شهر و روستا باز مانده‌اند تا آنجا که نه لیستی ارائه شده و نه سخن از برنامه‌ای در میان است.
 روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: اکنون در آستانه هر دو انتخابات مهم به نظر می‌رسد که اصولگرایان تمام توان خود را بر رسیدن به وحدت و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز کرده و از انتخابات شوراهای شهر و روستا باز مانده‌اند تا آنجا که نه لیستی ارائه شده و نه سخن از برنامه‌ای در میان است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: با توجه به همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا به نظر می‌رسد که گروه‌های سیاسی توجه خود را بیش از هر چیز دیگری به انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف کرده‌اند. اگرچه هر دوجناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به فکر فتح پاستور هستند، اما با وجود تجربه شوراهای شهر چهارم نمی‌توان از اهمیت این دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا غافل بود.

اصلاح‌طلبان با تعریف ساز و کاری تازه و ارائه لیستی واحد در سال 94 توانستند اکثر کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را از آن خود کنند و اکنون نیز برای راهیابی به شوراهای شهر همین استراتژی را دنبال خواهند کرد. این در حالی است که چنین سازوکاری برای اصولگرایانی که در تب وحدت می‌سوزند، نتوانست چاره ساز باشد و این جناح در انتخابات پیشین چه در پیروزی از طریق ارائه لیست و چه کاندیداهای مستقل خود شکست خورد.

اکنون در آستانه هر دو انتخابات مهم به نظر می‌رسد که اصولگرایان تمام توان خود را بر رسیدن به وحدت و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری متمرکز کرده و از انتخابات شوراهای شهر و روستا باز مانده‌اند تا آنجا که نه لیستی ارائه شده و نه سخن از برنامه‌ای در میان است. برخی کارشناسان حوزه سیاست معتقدند که تجربه تلخ اصولگرایان در مجلس دهم و شکست در رسیدن به وحدت حتی با وجود تشکیل «جمنا» مانع از آن می‌شود که اصولگرایی بتواند گامی مثبت و سازوکاری تاثیرگذار برای ورود به شوراهای شهر و روستا بیابد و این احتمال وجود دارد که این جناح حداقل با دو لیست به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند که در این صورت بار دیگر شاهد شکست اصولگرایی در برابر اصلاح طلبی خواهیم بود.

برخی دیگر اما معتقدند که اصولگرایان شورای شهر و روستا رای ثابت خود را داشته و از این حیث نگرانی نخواهند داشت. از این مهم نیز نباید غافل شد که جریان اصولگرایی در تاریخ انتخابات‌های گذشته هرگز همانند اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌های گسترده رو‌به‌رو نبوده است و این خود می‌تواند دلیلی باشد بر تلاش اصلاح‌طلبان برای تغییر رویه پیشین و اطمینان خاطر بیشتر اصولگرایان.

**هرچه تلاش می‌کنند، فاصله بیشتر می‌شود
محمود میرلوحی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این خصوص گفت: نمی‌پذیرم که بگویند اصولگرایان نسبت به انتخابات شورای شهر و روستا کم توجه یا بی‌توجه باشند، آنها نیز فعالیت خود را دارند اما مسئله اصلی این است که گروه‌های متعدد و جریان‌های مختلف این جناح اتحاد لازم را دارا نیستند و برخلاف جناح اصلاح‌طلب که به ائتلاف و وحدت رسیده‌اند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تمامی بخش‌های مختلف اصولگرایی کار و فعالیت می‌کنند لیکن با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94، ذائقه مردم تغییر کرده و به رای دادن لیستی روی آورده‌اند. به گفته محمود میرلوحی، اغلب جریان‌های سیاسی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که خارج از لیست موفقیتی کسب نخواهند کرد. همین امر نیز اصولگرایان را برآن داشته تا برای تبیین لیست‌های خود به نوعی چراغ خاموش کار کنند.

میرلوحی همچنین معتقد است که جریان اصولگرایی فاقد هدف و راهبرد مشترک است و حتی تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز نتوانست وحدت مورد نظرشان را ایجاد کند. عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان علت چنین رخدادی را اینگونه تشریح می‌کند: با تغییر رویه پیشین و کنار گذاشتن جامعتین، «جمنا» اشتباه بزرگی مرتکب شد، چراکه اکنون از حیث مرجعیت دینی و سیاسی در جایگاهی قرار ندارد که بتواند کثره جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را تامین و جبران کند و جامعیت، مهارت و تجربه کافی برای رفع نواقص جبهه پیروان یا دیگر جبهه‌ها را ندارد.

میرلوحی خاطرنشان کرد: با نگاهی به شورای مرکزی این جبهه و انتخاب 5 کاندیدای آنها رنگ و سبقه نظامی‌گری به خوبی عیان شده و این مشکل دیگری برای اصولگرایان است. فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان توانسته فراتر از اصلاح‌طلبی با اعتدالیون به توافق و ائتلاف برسد، اما اصولگرایان از چنین نهاد مرجعی برخوردار نیستند.

وی در ادامه گفت: جریان اصولگرایی اگر بتواند مدل از بالا به پایین اصلاح‌طلبان را اجرا کند، آغازی خواهد بود به وحدتی که در آرزوی آن هستند لیکن دست آنها خالی است. 

میرلوحی معتقد است که مدل از بالا به پایین همراه با بخشنامه و فرماندهی مرجعیت جامعتین، برای اصولگرایان آسان‌تر بود تا ساختار از پایین به بالا که از شهرستان‌ها شکل گیرد، اگرچه که این جناح به گفته خودشان 3000 نفر را جذب کرده‌اند، اما هر صاحب‌نظری در علم سیاست می‌داند که در فضای سیاسی کشور ما برای همراه و همدل کردن این تعداد افراد باید 5 سال کار صورت گیرد و با سه ماه کار نمی‌توان لیستی درخور ارائه داد.

میرلوحی براین باور است که حتی اگر این افراد از شهرستان‌ها به تهران آمده و نشست‌ها تشکیل دهند هم تازه آغازی خواهد بود بر ابهامات و عدم شناخت. عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با یادآوری حماسه هفت اسفند سال گذشته خاطرنشان کرد: یک سال پیش مردم به اصلاحات و اصلاح‌طلبی اقبال خوبی نشان داده و آنها را مورد حمایت قرار دادند. جریان اصولگرایی از انتخابات 92 و 94 هویت و راهبردش دچار اختلال شده و هدف مشترکی ندارند، در سال‌های 84 و 88 نیز با اصلاحات هراسی، رویه سلبی و نه به اصلاحات تلاش کردند که مسائل را حل کنند اکنون نیز با نه به روحانی پا پیش گذاشته‌اند، فلذا برنامه و چارچوب و جایگزینی ندارند. 

محمود میرلوحی با اشاره به انتخابات آتی ریاست‌جمهوری عنوان کرد: عملکرد آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که جریان اصولگرایی هم در ابعاد و گستره همراهان ایراد دارد و هم در راهبردی که هنوز برایشان تعریف نشده است، اما تصور می‌کنند با نه به روحانی می‌توانند جامعه را به سمت خود بکشانند.

به فرض اینکه اصولگرایان در انتخابات شورای شهر یا ریاست‌جمهوری موفق شوند، آیا شخصی را دارند که برای جامعه برنامه‌ای داشته باشد؟ حتی «جمنا» هم دیگر زمانی برای تبیین برنامه و طرح ندارد. میرلوحی بار دیگر تاکید کرد: متاسفانه اصولگرایان تصور می‌کنند که اختلافات درونی خود را می‌توانند با نه به اصلاحات و روحانی پنهان کنند و همین امر نشان می‌دهد که از حیث اثبات خود و توانمندی دست‌شان خالی است. 

مشکل جریان اصولگرایی این است که در انتخابات مجلس دهم در مرحله دوم علم‌شان از دست حداد عادل افتاد و یادشان رفت که ائتلافی داشتند، وضعیت آنها در شورا و ریاست‌جمهوری هم بلاتکلیف است؛ دو دسته اصلی یعنی تندروها یا همان جبهه پایداری و جریان دوم که اصولگرایان سنتی و معتدل را شامل می‌شود، نمی‌دانند چه کسی باید تابع دیگری شود. پایداری‌ها نمی‌خواهند معتدل باشند و آن گروه دیگر زیر بار پایداری نمی‌رود. میرلوحی در پایان تاکید کرد: جریان اصولگرایی تلاش می‌کنند، نه اینکه عرصه را رها کرده باشند اما به نتیجه نمی‌رسند، جلسات مختلفی دارند لیک هرچه تلاش می‌کنند فاصله شان بیشتر می‌شود.

**اصولگرایان رای خود را دارند؟
الهام فخاری، سخنگوی ائتلاف امید نیز معتقد است که اصولگرایان نسبت به هیچکدام از دو انتخابات پیش رو یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا کم توجه نبوده و بالعکس در حال رایزنی هستند، اما تنوع و تعدد گروه‌ها درون طیف اصولگرایان هم پررنگ و پر تعداد است و رسیدن به جمع‌بندی واحد نیاز به مدیریت کارآمد دارد. 

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، چنین امری به معنای کم کاری آنها در انتخابات شورای شهر و روستا نیست. فخاری با اشاره به تفاوت میان جناح اصلح‌طلب و اصولگرا گفت: جناح اصولگرا با مشکلات فرایندی کمتری رو‌به‌رو است و تنها درگیر تنوع و اختلافات درونی می‌شوند، از نظر فرایند انتخاباتی موانع کمتری بر سر راه دارند. اما اگر قادر به مدیریت بهینه نباشند این احتمال وجود دارد که به ناچار با دو لیست وارد عرصه انتخابات شوند، طیف جوان و نوگرای اصولگرایی ممکن است لیست جداگانه‌ای دهند.

به اعتقاد الهام فخاری، انتخابات شوراهای شهر و روستا به امور اجرایی شهری نزدیک است و اصولگرایان از دوره دوم تا چهارم پایگاه رای ثابت و موفقی داشته‌اند، شاید به این دلیل احساس نگرانی کمتری دارند. چه تحول‌خواهان و چه اصولگرایان سنتی مشکلی از این جهت نمی‌بینند و برآوردشان این است که رای خود را دارند.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.1.19 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: