کد خبر: ۹۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 14 March 2017
روزگذشته بانک مرکزی از گزارش اقتصادی 9 ماهه امسال رونمایی کرد. این گزارش که وضعیت بخش‌ های مختلف اقتصادی را نسبت به دوره‌های قبل بررسی کرده حاکی از ورود اقتصاد ایران به کشورهایی با نرخ رشد دورقمی دارد.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: روزگذشته بانک مرکزی از گزارش اقتصادی 9 ماهه امسال رونمایی کرد. این گزارش که وضعیت بخش‌ های مختلف اقتصادی را نسبت به دوره‌های قبل بررسی کرده حاکی از ورود اقتصاد ایران به کشورهایی با نرخ رشد دورقمی دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: در 9 ماه امسال و براساس سال پایه جدید 1390 که به تازگی دردستور کار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران قرارگرفته است، نرخ رشد اقتصادی 11.6 درصد و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت به 1.9 درصد رسیده است. 

با تحولاتی که امسال در بخش‌های مختلف اقتصادی رخ داده است می‌توان سال 1395 را جزو سال‌های استثنایی اقتصاد ایران قرارداد. دراین سال پس از 25 سال شاخص تورم برای کل سال تک رقمی می ‌شود و تقریباً نرخ رشد اقتصادی بالای 7 درصد قطعی شده است. دیروز پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی به همراه مدیران خود در طبقه دوازدهم برج میرداماد میزبان خبرنگاران اقتصادی رسانه‌ ها بود تا ضمن ارائه گزارشی از مسیری که اقتصاد ایران از سال 1390 تاکنون طی کرده، چشم ‌انداز آن را برای سال آینده ترسیم کند. 

به گفته وی تولید ناخالص داخلی در 9 ماه امسال نسبت به 9 ماه سال 1390 بیشتر شده است. درحالی که تولید ناخالص داخلی در 9 ماه 90 بالغ بر 4824 هزار میلیارد ریال بوده این رقم در مدت مشابه امسال به 4999 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

** جزئیات نرخ رشد اقتصادی 9 ماه 95
طبق توضیحات معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی 9 ماه امسال 11.6 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت 1.9 درصد بوده است. دراین دوره زمانی رشد گروه کشاورزی 4.2 درصد، نفت 65.4 درصد، گروه صنایع و معادن 0.3 درصد و گروه خدمات 2.4 درصد بوده است. درزیربخش گروه صنایع و معادن نیز بخش‌های معدن، صنعت، برق، آب و گاز و ساختمان به ترتیب با رشد منفی 0.2، 5.8، 5.1 و منفی 17.1 درصد مواجه بوده‌اند. درحالی که رشد اقتصادی فصل اول امسال 7.4 درصد بوده این نرخ در فصل دوم به 11.9 درصد و درسومین فصل به 15.7 درصد رسیده است که برآیند آن رشد 11.6 درصدی را برای 9 ماه امسال رقم زده است. در سه فصل نخست سال نیز رشد اقتصادی بدون نفت به ترتیب منفی 1.5 درصد، 2.8 درصد و 4.6 درصد بوده است.

** رونمایی از نرخ رشد اقتصادی سال 94
در حالی که مکلف شدن مراجع آماری کشور یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به تغییر سال پایه به 1390 از پایان سال 1393 انتشار رسمی نرخ رشد اقتصادی را متوقف کرده بود، ولی انجام محاسبات براساس سال پایه جدید 1390 باعث شد دیروز معاون بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سال گذشته را نیز اعلام کند.
برپایه جداول ارائه شده و بواسطه تأثیر سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی نرخ رشد اقتصادی سال 1394 منفی 1.6 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت منفی 0.5 درصد محاسبه شده است. اما مقایسه آمار 9 ماه سال گذشته با امسال نیز نشان دهنده بزرگی تغییر در شاخص‌های اقتصادی است. در9 ماه سال 1394 نرخ رشد اقتصادی منفی 2.8 درصد و نرخ رشد بدون نفت منفی 3.9 درصد بوده است که در مدت مشابه امسال این اعداد به ترتیب به 11.6 و 1.9 درصد رسیده است،اما به دنبال مثبت شدن نرخ رشد در آخرین فصل سال گذشته (2.3 درصد) و اتخاذ سیاست‌های بهینه و همچنین لغو تحریم‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون نرخ رشد اقتصادی راه صعود درپیش گرفت.

** ماجرای تغییر سال پایه آماری
قربانی گفت: در سال 94 بانک مرکزی انتشار آمار نداشت چراکه در ارقام رشد اقتصادی سال 93 با مرکز آمار اختلاف داشتیم، بنابراین دولت برای جلوگیری از تشتت آماری تصمیم گرفت که ارقام مرکز آمار را منتشر کند. وی افزود: در حوزه رشد اقتصادی بانک مرکزی سال پایه را به 90 تغییر داده است. مرکز آمارنیز درصدد است که سال پایه را به 90 تغییر دهد، بنابراین اختلافات کاهش خواهد یافت، بنابراین ،این یک نقطه قوت نظام آماری کشور است. قربانی گفت: ما تغییر سال پایه 1390 را انجام دادیم و تسری به ارقام سال‌های قبل یافته است؛ بر این اساس دو سال پایه یکی سال پایه شاخص کالا و خدمات مصرفی که سال 90 است و سال پایه تولید ناخالص داخلی و حساب های ملی که سال 83 است را تا مرداد 96 به ترتیب به سال 95 و سال 90 تغییر خواهیم داد یعنی سال پایه نرخ تورم سال 95 و سال پایه تولید ناخالص داخلی و حساب های ملی به سال 90 تغییر می ‌کند.

** نشانه‌ های مثبت نمایان شد
هرچند در 9 ماه امسال گروه نفت بالاترین سهم را در رشد اقتصادی داشته است، ولی بررسی آمارها نشان می ‌دهد که بخش ‌های غیرنفتی نیز در این مدت رشد قابل توجهی داشته ‌اند. برهمین اساس قربانی گفت: آغاز رشد اقتصادی امسال با نفت بود اما این رشد نشانه ‌های خود را به بخش‌ های غیرنفتی تسری داده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی، تقویت رشد مصرف خصوصی را از شاخص‌ های رشد اقتصادی امسال برشمرد و گفت: این شاخص نشان می ‌دهد مصرف ‌کنندگان به میل بیشتری برای مصرف سوق پیدا می‌کنند. به گفته وی از 96 گروه مربوط به کارگاه های بزرگ صنعتی در فصل بهار، 52 گروه رشد مثبت داشتند که این رقم در تابستان به 58 گروه و در پاییز به 65 گروه افزایش یافته است. عضو هیأت عامل بانک مرکزی گفت: در حوزه مسکن نیز شاهد آن هستیم که در صدور پروانه‌ های ساختمانی این شاخص از 1.8 درصد در فصل بهار و 9.2 درصد در فصل تابستان به 13.6 درصد در فصل پاییز بهبود یافته است.

** پیشران رشد سال آینده غیرنفتی است
معاون بانک مرکزی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران »درباره برآورد صندوق بین ‌المللی پول از کاهش نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده و افزایش سهم بخش‌ های غیرنفتی تأکید کرد: رشد ناشی از نفت مربوط به امسال، ناشی از بازپس ‌گیری سهم ایران از بازارهای جهانی بوده است و دولت تلاش می ‌کند در سال آینده رشد بخش‌های غیرنفتی را افزایش دهد. 

وی افزود: رشد بخش غیرنفتی از ابتدای امسال رو به بهبود بوده و از منفی 1.5 درصد در فصل بهار به 2.8 درصد در تابستان و به 4.6 درصد در فصل پاییز رسیده است. قربانی پیش ‌بینی کرد که اگر رشد اقتصادی کشور امسال از 7.1 درصد عبور کند، می ‌توان رشد اقتصادی را در سال ‌های بعد با رشد بخش‌ های غیرنفتی استمرار بخشید.

*منبع: روزنامه ایران، 1395.12.24
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: