کد خبر: ۹۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 13 March 2017
جبهه مردمی نیروهای انقلاب با برگزاری اولین مجمع عمومی خود در روزهای نخست اسفند ماه و برگزاری انتخابات، نخستین قدم های خود برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری را برداشت. طبق گزارش ها شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اسامی 14 نامزد برتر این جبهه را که در اولین مجمع عمومی انتخاب شدند را اعلام کرد.
روزنامه نوآوران در گفت وگو با کارشناسان سیاسی به بررسی گزارش شورای مرکزی جبهه مردمی مبنی بر انتخاب 14 نامزد برای انتخابات 96 پرداخت و نوشت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب با برگزاری اولین مجمع عمومی خود در روزهای نخست اسفند ماه و برگزاری انتخابات، نخستین قدم های خود برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری را برداشت. طبق گزارش ها شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اسامی 14 نامزد برتر این جبهه را که در اولین مجمع عمومی انتخاب شدند را اعلام کرد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: اسامی 14 کاندیدای برتر ریاست جمهوری جبهه مردمی نیروهای انقلاب که توسط اعضای مجمع عمومی این جبهه در تاریخ 5 اسفندماه انتخاب شدند، مشخص شد.

اسامی کاندیداهایی که حائز بیشترین آراء شدند به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:
1- مهرداد بذرپاش 2- سعید جلیلی 3- حمیدرضا حاجی بابای 4- محمد خوش چهره 5- محسن رضایی 6- سید ابراهیم رئیسی 7- علیرضا زاکانی 8- محمد مهدی زاهدی 9- سید عزت الله ضرغامی 10- پرویز فتاح 11- رستم قاسمی 12- محمدباقر قالیباف 13- مصطفی میر سلیم 14- علی نیکزاد

بنابراین گزارش، شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اسامی را به مجمع ملی دوم جبهه که روز 17 فروردین برگزار می شود ارائه خواهد کرد تا از میان آنها 5 نفر مجدداً انتخاب شوند.

با توجه به لیست اعلام شده جبهه جمنا، در میان آن ها چهره مقبول مردمی برای پست ریاست جمهوری دیده نمی شود. سؤال این است که اصولگرایان در این فرصت کم چه خروجی خواهند داشت؟ ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان چیست؟ از بین 14نامزد معرفی شده کدام یک شانس بیشتری برای گزینه نهایی دارد؟ در رابطه با پرسش های مزبور به گفت وگو با کارشناسان سیاسی به گفت وگو پرداخیتم که با هم می خوانیم:

**اصولگرایان کاندیدای با ظرفیت اجتماعی تمام عیار ندارند
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی، مشاور رئیس جمهور دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب به نوآوران گفت: جریان سیاسی اصولگرایی برای انتخابات آینده مشکلات زیادی در پیش دارد. این جریان سیاسی نه تنها در درون به اجماع نرسیده است بلکه یک کاندیدایی که دارای ظرفیت اجتماعی تمام عیار هم باشد، دارا نیست.

او در ادامه تأکید کرد: نداشتن یک نامزد اصلح انتخاباتی باعث ایجاد مدعیان زیادی در درون جریان های سیاسی می شود و زیاد بودن تعداد ادعاگران برای جریان های سیاسی مشکل ساز است. اصولگرایان نیز با نداشتن یک نامزد اصلح انتخاباتی، باعث ایجاد مدعیان بسیاری در درون این جریان سیاسی شده اند.

مشاور رئیس جمهور دولت اصلاحات در جواب این سؤال که از 14 نامزد معرفی شده جبهه جمنا کدام یک شانس بیشتری برای انتخابات سال آینده دارد، گفت: اصولگرایان از میان نامزدهای معرفی شده جبهه جمنا به گزینه واحدی نخواهند رسید. حال اگر یکی از این 14 نامزد را گزینش کردند باز هم پیروز نهایی انتخابات از میان اصوالگرایان نخواهد بود.

او در ادامه تأکید کرد: مشکل اساسی اصولگرایان برای انتخابات آینده، نداشتن گزینه مناسب و هماهنگ برای رقابت با روحانی است. در واقع تعیین و تأیید گزینه نهایی مسأله اول و اساسی اصولگرایان است.

درایتی در رابطه با تعدد کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات آتی گفت: تعدد کاندیداهای انتخاباتی هیچ نفعی برای اصولگرایان ندارد. از طرفی هم این روش سیاسی نقش چندانی در تضعیف آرای روحانی ندارد و در مجموع تغییر چندانی در رأی روحانی نخواهد داشت.

او در ادامه افزود: در کل 14گزینه اعلام شده جبهه جمنا، گزینه هایی نیستند که در عرصه رقابت انتخاباتی حرفی برای گفتن داشته باشند. جریان اصولگرا باید در فکر ساز و کار مناسب با گزینه ای اصلح برای انتخابات 1400 باشد. در این مرحله انتخاباتی تلاش های این جریان بی ثمر خواهد ماند.

**نامزد نهایی بعد از ارزیابی پایگاه اجتماعی و برنامه های اجرایی گزینش می‌شود
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در جواب این سؤال که از میان این 14 گزینه معرفی شده جبهه جمنا چه کسانی جزء 5 نفر نهایی هستند، به نوآوران گفت: نمی توان از حالا در مورد گزینه نهایی جریان اصولگرا به اعلام نظر روی آورد. 5نامزد نهایی جبهه جمنا، بعد از ارزیابی پایگاه اجتماعی و برنامه های اجرایی 14گزینه اعلام شده، گزینش می شوند. او در ادامه افزود: نامزدهای تأیید شده باید به گونه ای ارزیابی شوند که بتوانند بدنه جبهه جمنا را قانع کنند. به عبارت دیگر این جبهه باید نسبت به توانایی و امکان رأی آوری بالای ای گزینه ها قانع شود. از طرفی باید مشخص شود که این افراد دارای برنامه ها و ایده های مناسبی برای اداره کشور هستند.

معاون بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه گفت: جبهه جمنا، بخشی از این ارزیابی ها را در جلسات پی درپی انجام داده و به 14 گزینه رسیده است. بخش دیگر این ارزیابی ها نیازمند به ارائه برنامه های 14نامزد معرفی شده دارد.

او در جواب این سؤال که چهره اصلح جبهه جمنا چه کسی است، گفت: چهره اصلح را در وهله اول شورای نگهبان تعیین می کند. سپس جبهه جمنا بر اساس برنامه های کشورداری نامزدها، گزینه نهایی خود را انتخاب می کند. ترقی در ادامه تأکید کرد: از همین حالا نمی توان گزینه نهایی را مطرح کرد. در واقع برای جلوگیری از جهت گیری های سیاسی نمی توان گزینه نهایی را اعلام کرد. باید منتظر ماند تا جبهه جمنا، نامزد نهایی را انتخاب و اعلام کند.

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.12.23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: