کد خبر: ۹۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 12 March 2017
اگر کارنامه تیم حسن روحانی در سه سال‌و‌نیم اخیر را مورد مداقه قرار دهیم و بخواهیم ستاره‌های این تیم را فهرست کنیم، بدون‌شک محمد‌جواد ظریف در ردیف‌های ابتدایی این فهرست قرار می‌گیرد.
 اگر کارنامه تیم حسن روحانی در سه سال‌و‌نیم اخیر را مورد مداقه قرار دهیم و بخواهیم ستاره‌های این تیم را فهرست کنیم، بدون‌شک محمد‌جواد ظریف در ردیف‌های ابتدایی این فهرست قرار می‌گیرد.

روزنامه فرهیختگان در سرمقاله ای، نوشت: چهره‌ای که در این مدت از یک‌سو توانسته با افکار عمومی رابطه‌ای گرم و نزدیک داشته باشد و از سوی دیگر در مذاکرات بین‌المللی نیز موفقیت‌های بزرگی برای جمهوری‌اسلامی به دست آورده‌ است. 

دیروز این چهره محبوب در مراسم رونمایی از درگاه جدید وزارت امور خارجه ضمن بر‌شمردن موفقیت‌های این وزارتخانه به عوامل موفقیت خود و تیمش اشاره کرد. او در بخشی از سخنانش تصریح کرد: «...اگر حضور گسترده مردم در انتخابات 92 نبود، غربی‌ها هیچ‌ وقت پای میز مذاکره نمی‌آمدند. 

حضور مردم در انتخابات نشان داد که تحریم‌ها در رسیدن به اهداف خود شکست خوردند و این واقعیتی بود که غربی‌ها را پای میز مذاکره کشاند.» او در ادامه نیز تصریح کرد: «‌در آستانه سال جدید امیدواریم مردم با حضور در پای صندوق‌های رای یک‌بار دیگر مردم‌سالاری دینی را به رخ جهانیان بکشند.» 

سخنان وزیر امور خارجه ایران بیش از پیش نقش شهروندان در حوزه تعیین سرنوشت خود را به ویژه در موسم انتخابات مورد تاکید قرار می‌دهد. حدود دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باقی‌ مانده است. برخلاف چند انتخابات گذشته به نظر می‌رسد هنوز تنور انتخابات ریاست‌جمهوری گرم نشده‌ است. 

این روزها با نگاهی به جغرافیای سیاسی این مرز پرگهر در‌می‌یابیم اردوگاه منتقدان دولت با یک‌دوجین نامزد غیرمطمئن امید چندانی به فتح پاستور ندارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که در این فضا منتقدان دولت در برنامه‌ای حساب شده و برای شکست ائتلاف اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و اصولگرایان معتدل برنامه‌ای چند‌مرحله‌ای تنظیم کرده‌اند. 

در نخستین مرحله آنان با هدف ریزش آرای روحانی، چندین نامزد را به رقابت‌ها وارد کرده و تلاش می‌کنند مانع از گرم شدن تنور انتخابات شوند. ریزش حتی یک رای روحانی نسبت به حد نصاب چهار سال پیش یک پیروزی برای منتقدان دولت به شمار می‌رود. در فاز دوم آنان خواهان کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم هستند. 

این اتفاق در صورت وقوع گامی بزرگ برای تضعیف دولت روحانی به شمار خواهد رفت. فاز سوم نیز شکست روحانی در انتخابات است؛ رویایی که به نظر می‌رسد حتی خوشبین‌ترین منتقدان دولت نیز به وقوع آن باور ندارند.‌ در خارج از مرزها نیز برخی دولتمردان ماجراجوی سیاسی، به ویژه ساکنان جدید کاخ سفید، به شدت علاقه‌مندند به جای چهره‌های زیرکی چون ظریف و تیمش با برخی تندروهای کم‌دانش مذاکره و بحرانی جدید علیه ایران ایجاد کرده و به مدد آنها زیر بیرق ایران‌هراسی، ساختار فروریخته تحریم‌ها را بازسازی کنند. در این فضا به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین رقیب روحانی نه چهره‌های منتقد دولت که عدم‌مشارکت مردم در انتخابات باشد.

با این توضیح قابل‌پیش‌بینی است که در اتحادی نانوشته دشمنان خارجی نظام و برخی منتقدان دولت در دو ماه آینده به هر صورت ممکن ناامیدی و یاس را به افکار عمومی پمپاژ کرده تا عملا حسن روحانی با اعتماد‌به‌نفس پایین‌تر، اجاره‌نامه پاستور را امضا کند. 

در این فضا وظیفه همه دلسوزان این ملک و ملت آن است که به هر‌صورت‌ممکن مردم را به حضور آگاهانه در تعیین سرنوشت خود ترغیب کنند. تجربه نشان داده است که مردم هرگاه به صورت گسترده پای صندوق‌ها حاضر شده‌اند، نتیجه مبارک برای این کهن‌دیار رقم زده‌اند.
ان‌الله مع الجماعه

*منبع:روزنامه فرهیختگان،1395،12،22
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: