کد خبر: ۹۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - 10 March 2017
همزمان با روز ملی راهیان نور از خانواده شهدای مدافع حرم دست‌اندرکار راهیان نور تجلیل بعمل آمد.

همزمان با روز ملی راهیان نور از خانواده شهدای مدافع حرم دست‌اندرکار راهیان نور تجلیل بعمل آمد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب کشور,  مراسم گرامیداشت بیستم اسفند روز ملی راهیان نور صبح امروز(جمعه) با حضور مقامات کشوری و لشکری و جمعی از کاروان‌های راهیان نور در اردوگاه شهید باکری شهر خرمشهر برگزار شد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور و نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفان، امیر محمد فهمیده قاسم زاده جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس, سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار یعقوب سلیمانی دبیر قرارگاه راهیان نور بسیج و سپاه, حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، حسام الدین آشنا نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در امور راهیان نور, غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان, سردار محمد علی‌پور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان و ناخدا نادر حمودی فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.

حجت‌الاسلام تویسرکانی: صدا و سیما و رسانه‌ها در انعکاس راهیان نور بیشتر تلاش کنند

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بر ضرورت حضور در یادمان‌های شهدا تاکید کرد و اظهار داشت: ما به حضور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس احتیاج داریم تا از نور این مناطق بهره‌مند شویم.

 وی با بیان اینکه نور حضور در یادمان‌های شهدا، نور اخلاص، محبت و عفت است، عنوان کرد: باید این نور را در راه تقوا، قناعت، تلاش و استکبار ستیزی به کار گیریم.

فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور با تاکید بر برخی از مشکلات کشور خاطرنشان کرد: امروز کشور از خیلی چیزها رنج می‌برد به همین دلیل نیاز است همدلی وجود داشته باشد و مشکلات را برطرف سازیم.

وی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا کشورمان را بسازیم زیرا برای دستیابی انقلاب اسلامی به آرمان‌هایش می‌بایست همه در کنار هم باشیم.

 حجت‌الاسلام و المسلمین تویسرکانی با تاکید بر این نکته که همه ما باید زیر پرچم ولایت باشیم و زیر سایه ایشان خدمت کنیم، افزود: شهید، شهادت و شهدا موضوعاتی هستند که همه اشخاص در هر جایگاهی نسبت به آن احساس دین می‌کنند.

 فرمانده قرارگاه فرهنگی راهیان نور کشور در پایان از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست در انعکاس این حرکت عظیم فرهنگی تلاش کنند زیرا با این کار حق شهدا ادا می‌شود.

حسام الدین آشنا: اگر دولت‌ها اگر می‌خواهند انقلابی بمانند باید از راهیان نور حمایت کنند

سپس حسام‌  الدین آشنا نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور کشور در سخنانی با بیان اینکه سرزمین‌های نور یادآور خاطرات و رشادت‌های رزمندگان و سرداران است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب راهیان نور را یک امر راهبردی عنوان کرده‌اند؛ زیرا با بقا و ارتقای یک ملت سر و کار دارد.

وی رمز راهیان نور را  شهادت‌پذیری و ذلت ناپذیری ملت عنوان کرد و گفت: اگر فضای شهادت و عطر جبهه و جنگ در شهرها گسترش یابد و پیوند جوانان با سرداران حفظ شود و خاطرات آن رشادت‌ها فراموش نشود و عزیزان رزمنده در درون شهرها احساس افتخار کنند که راویان دفاع مقدس هستند، پیروز خواهیم شد.

آشنا با بیان اینکه اگر دولت‌ها اگر می‌خواهند انقلابی بمانند باید نشان دهند که از این حرکت حمایت می‌کنند, گفت: این دولت موفق شده است بیشترین همکاری و حمایت را از راهیان نور داشته باشد و در این راستا بیش از 500 میلیارد از منابع عمومی دولت به راهیان نور اختصاص داده است.

نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در راهیان نور اظهار کرد:  همکاری دولت و ستاد مرکزی راهیان نور به حدی بالاست که هیچ مرزی برای این همکاری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام مصلحی: بین اردوهای «راهیان نور» و راهپیمایی اربعین گره‌خوردگی وجود دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با تحسین حضور روحانیون در روز ملی راهیان نور  افزود: روحانیون معزز امروز با حضور در این همایش مهم به عنوان مبلغین این حرکت زیبا و ارزشمند در بین راهیان نور حضور پیدا کردند و  توجه به این روز بزرگ برگرفته از آموزه‌های قرآنی است.

وزیر اسبق اطلاعات  گفت: یک سوم قرآن تاریخ  گذشتگان و استفاده از تاریخ گذشتگان است. راهیان نور  یعنی یک حرکت قرآنی و حرکتی که در واقع با نگاه به قرآن  قصد دارد دوران دفاع مقدس که یک گنجینه بزرگ برای بهره‌برداری به ویژه برای نسل جوان است  را یادآوری کند.

وی  با بیان اینکه بنا به فرموده امام راحل (ره) تاریخ معلم بشیریت است، عنوان‌کرد:  حرکت راهیان نور در واقع حرکتی است که به صورت معلمی برای نسل جوان و نسلی که  آن دوران را ندیده در حال شکل‌گیری است و ما وظیفه داریم  واقعیات آن دوران را مثبت و منفی بازگو کنیم.

وزیر اسبق اطلاعات با بیان اینکه احساسات در بسیاری از حرکت‌ها انقلابی  نقش کلیدی  و قابل توجهی دارد، بیان‌کرد:  راهیان نور حرکتی است که در جوان‌ها با استفاده از آن دگرگونی و تحول به وجود می‌آید، حرکت راهیان نور در راستای حرکت پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع)  است در واقع گره خوردگی سنگینی بین حرکت راهیان نور با حرکت عظیم راهپیمائی اربعین امام حسین (ع) وجود دارد .

وی گفت: آمریکائی‌ها امسال از یکی دانشگاه‌های نیویورک جمعتی نزدیک به 500 نفره را برای شرکت در راهیان نور فرستادند و تعدادی سوال در اختیار آن‌ها قرار دادند تا از این جمعیت سوال کنند  چرا در این حرکت شرکت و چه هدفی را دنبال می‌کنند.

 مصلحی افزود: جمع‌بندی که با پشتوانه CIA از این سوالات بیرون آمد قابل توجه است؛ گفتند با توجه به احساسات این جمعیت هستی آمریکا در خطر است؛ بنابراین قرآن می‌فرماید که  تاریخ نقش مهمی در به حرکت در آوردن احساسات  در حرکت‌ها ارزشی و الهی دارد و دقیقا حرکت راهیان نور این چنین مقوله‌ای را دنبال می‌کند.

استاندار خوزستان: بکارگیری تمام توان و تلاش برای حل مشکلات پشتیبانی و لجستیکی «راهیان نور»

غلامرضا  شریعتی استاندار خوزستان نیز در سخنانی اظهار کرد: امیدواریم این آیین‌ها و مراسمات راهیان‌نور و مشرف شدن جوانان به این سرزمین‌ها دریچه‌ای برای آشنایی آنان با معارف دفاع مقدس و ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان آن دوران باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: لازم است که جوانان بدانند وارث چه خون‌ها و از خود گذشتگی‌هایی هستند. تحلیل و بررسی تاریخ دفاع مقدس که پر از کامیابی‌ها و ناکامی‌ها بوده است باید با ظرف مکان و زمان صورت بگیرد.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: بنده از طرف دولت مامور هستم که تمام تلاش و توان خود را برای حل مشکلات لجستیکی و پشتیبانی راهیان‌نور به کار بگیرم.

شریعتی افزود: در کاروان‌های راهیان نور لازم و ضروری است که به نقش مردم مرزنشین، مردمی که به خاطر جنگ مهاجرت کردند و زندگیشان را از دست دادند اشاره شود تا جوانان با این مسائل آشنا شوند. جوانان بدانند مردم مرزنشین مشکلات و سختی‌هایی را به جان خریدند تا امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌ها سربلند و مقتدر و از مرزهای ایمنی برخوردار باشد.

آیت الله رئیسی:  برای رفع مشکلات و عبور از تنگناها نیازمند خداباوری و خودباوری هستیم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی سخنران ویژه مراسم روز ملی راهیان نور بود. وی در سخنانی با اشاره به اینکه نورانیت عالم و آنچه نورانیت در عالم وجود دارد متعلق به وجود مقدس خداوند است, گفت: بسیاری از حکومت‌ها و نظام‌ها لشکرهایی برای دفاع از کشورشان دارند, آن ارتش‌ها دارای سلاح‌های بسیار پیشرفته هستند؛ اما کدامیک از این ارتش‌ها قدسی و مقدس هستند؟ لذا آنچه بسیج و ارتش را قدسی می‌کند، بودن در پرتو نورانیت حق است و هر بسیجی، سپاهی و ارتشی گامش متفاوت با دیگر نظامیان جهان است.

آیت الله رئیسی افزود: قوانین بسیاری از نظام‌های عالم با باید و نبایدهای همراه است اما کدام یک قدسی است؟ شاخصه قدسیت و نورانیت نظام این است که هر شخص و عامل نظام برای قدسی شدن باید خدایی عمل کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه این سرزمین که دفاع مقدس در آن رقم خورده است، نورانیت بخش استة گفت:  اگر عاشورا درس بزرگ چگونه زیستن است، به این دلیل است که عاشورا آفرینان با نورانیت حرکت کردند.

آیت الله رئیسی با بیان اشاره به اینکه وجه مشترک وصایای شهدا تاکید بر حفظ ارزش‌ها است، گفت: معلم بزرگ این سرزمین، شهدا هستند و راهیان نور یک کلاس درس است. درس شهامت، دوست شناسی، دشمن شناسی و خستگی ناپذیری در انجام وظایف را باید از شهدا آموخت.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست‌اندرکاران راهیان نور، گفت: باید به حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور باز نگاهی بشود تا شاهد گسترش این حرکت باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد : امروز در سوریه، عراق و در برخی کشورهای آفریقا و در جای جای عالم شاهد حق خواهی هستیم. این حق خواهی به دنبال درسی است که از شهدای انقلاب اسلامی و بزرگان دین فراگرفته‌اند. 

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه برای ساختن کشور، رفع مشکلات و عبور از تنگناها نیازمند خداباوری و خودباوری هستیم, اظهار کرد: در دفاع مقدس این حرکت صورت گرفت. رزمندگان با خداباوری و خودباوری در عرصه‌های سخت، ایستادگی کردند و پیروز شدند. ما معتقدیم این نظام که به دست مردان بزرگی پیروزی‌اش رقم خورده است، می‌تواند مشکلات خود و حتی مشکلات تمام مسلمانان جهان را برطرف کند.

رونمایی از جدیدترین تولیدات «راهیان نور»

در این مراسم نماهنگ «من انقلابی‌ام» با نوای صادق آهنگران, تمبر روز ملی راهیان نور, اطلس مناطق عملیاتی دفاع مقدس غرب و جنوب غرب, نرم افزار موبایلی دفاع مقدس و راهیان‌نور، لوح فشرده خاطرات صوتی راویان دفاع مقدس، رونمایی شد.

تقدیر از فعالان, دست‌اندرکاران و خانواده شهدای مدافع حرم  «راهیان نور»

همچنین در این مراسم از سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ماندگاری مدیرعامل موسسه روایت سیره شهدا، جواد تاجیک مسئول قرارگاه نور سازمان بسیج دانشجویی, حسین یکتا، محمدحسین کفعمی، سیدمحمود تقی‌زاده از روایان دفاع مقدس، حجت الاسلام و المسلمین موسوی فر امام جمعه، ولی الله حیاتی فرماندار و سرگرد علیرضا خردمند فرمانده سپاه خرمشهر خانواده‌ مرحوم حجت الاسلام و المسلمین عبدالله ضابط، خانواده شهید علیرضا رستمی از خادمان شهدا و خانواده شهیدان مدافع حرم رضا فرزانه و محمد بلباسی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برپایه این گزارش, 20 اسفند سالروز نخستین حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای در یادمان شهدای هویزه و مزار سردار سرلشکر شهید سید محمدحسین علم‌الهدی، فرمانده عملیات نصر به عنوان روز ملی راهیان نور در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: