کد خبر: ۹۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 06 March 2017
اصلاح‌طلبان می‌توانند مباحث خود را بگویند، بنویسند و یا از طریق دفتر به اطلاع مقام معظم رهبری برسانند. اصلاح‌طلبان نیز هیچ‌گاه مشکلی نداشته‌اند که حالا بخواهند مجدد آن را تحت عنوان دیگری مطرح کنند و هیچ وقت هم از مواضع خود نسبت به نظام و منافع کشور رویگردان نبوده‌اند. اصلاح‌طلبان، «بچه‌های این سرزمین» هستند و فرزندان انقلاب و کشور هستند.
روزنامه آرمان در گفت وگویی با اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح طلب می نویسد: اصلاح‌طلبان می‌توانند مباحث خود را بگویند، بنویسند و یا از طریق دفتر به اطلاع مقام معظم رهبری برسانند. اصلاح‌طلبان نیز هیچ‌گاه مشکلی نداشته‌اند که حالا بخواهند مجدد آن را تحت عنوان دیگری مطرح کنند و هیچ وقت هم از مواضع خود نسبت به نظام و منافع کشور رویگردان نبوده‌اند. اصلاح‌طلبان، «بچه‌های این سرزمین» هستند و فرزندان انقلاب و کشور هستند.

در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: اسحاق جهانگیری به عنوان کانال ارتباطی و رابط میان اصلاح‌طلبان و مقام معظم رهبری انتخاب شده است. او حدود یک ماه پیش جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشت که در این جلسه بحث انتخاب یک شخص به عنوان رابط مطرح شد. ایشان نیز در این جلسه خطاب به جهانگیری بیان کرد: «اگر تمایل دارید ارتباطی از سوی دوستان (اصلاح‌طلب) باشد، خود شما رابط باشید.» این موضوع می‌تواند افق‌های خوبی را برای اصلاح‌طلبان ترسیم کند و تاثیر بسزایی در نقش اصلاح‌طلبان در ایفای مسئولیت‌های آنها داشته باشد. برای بررسی این موضوع با اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی کردیم که متن آن را می‌خوانید.

** معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان رابط میان اصلاح‌طلبان و مقام معظم رهبری انتخاب شده است.
به عقیده من واژه «رابط» واژه مناسبی نیست. این تعریف از صورت مساله، تعریف درستی نیست. آقای مهندس جهانگیری، ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشته که در آن جلسه مباحثی مطرح شده است. یکی از این مباحث نیز این بوده که اصلاح‌طلبان تمایل دارند فرصتی به دست بیاورند تا بتوانند مباحث خود را مطرح کنند. ایشان نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند و مسئولیت انتقال این مباحث را به آقای جهانگیری داده‌اند. مقام معظم رهبری به جهانگیری فرموده‌اند اگر دوستان اصلاح‌طلب مایل هستند، از طریق آقای جهانگیری بحث‌های خود را مطرح کنند. اصلاح‌طلبان دیدگاه‌ها و مباحث خود را بنویسند یا آقای جهانگیری این موضوعات را به اطلاع ایشان برساند.

** برخی افراد تلاش می‌کنند که این موضوع را طوری جلوه دهند که اصلاح‌طلبان تاکنون رابطه مستقیم نداشته‌اند.
مقام معظم رهبری مشکلی با اصلاح‌طلبان نداشته‌اند که حالا بخواهیم شخصی را به عنوان رابط و کانال ارتباطی انتخاب کنیم. ایشان هم تاکید کرده‌اند که هیچ مانعی برای اینکه اصلاح‌طلبان بحث‌های خود را در میان بگذارند، وجود ندارد. اصلاح‌طلبان می‌توانند مباحث خود را بگویند، بنویسند و یا از طریق دفتر به اطلاع مقام معظم رهبری برسانند. اصلاح‌طلبان نیز هیچ‌گاه مشکلی نداشته‌اند که حالا بخواهند مجدد آن را تحت عنوان دیگری مطرح کنند و هیچ وقت هم از مواضع خود نسبت به نظام و منافع کشور رویگردان نبوده‌اند. اصلاح‌طلبان، «بچه‌های این سرزمین» هستند و فرزندان انقلاب و کشور هستند. 

همه این اشخاص، علاقه‌مند به پیشرفت کشور هستند و تمام تلاش خود را برای آن به کار می‌گیرند. بحث این است که مقام معظم رهبری در جایگاه رهبری کشور قرار دارند و رهبری هم متعلق به کل جامعه است. در این میان، برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند که این نقش را مصادره به مطلوب خودشان کنند، اما خلاف این موضوع، صادق است. مقام معظم رهبری متعلق به یک‌ گروه یا طیف خاص نیست و همه آحاد شهروندانی که در جامعه ایران زندگی می‌کنند، به نحوی خود را سهیم می‌دانند در اینکه مسائل آنها مطرح و بازگو شود، از جمله اصلاح‌طلبان که تمایل دارند حرف‌های خود را بزنند.

** همان‌طور که بیان کردید، اسحاق جهانگیری وظیفه انتقال بحث‌ها و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان به رهبری را عهده‌دار شده است. آیا پیش از این چنین انتقالی صورت نمی‌گرفت، یا اینکه جهانگیری عهده‌دار مسئولیتی شده است که پیش از این نیز به طریق دیگری انجام می‌پذیرفته است؟
این‌طور نیست که پیش از این، مباحث اصلاح‌طلبان به مقام معظم رهبری منتقل نشود. تا پیش از این، مرحوم آیت‌ا... هاشمی، این نقش را ایفا می‌کردند و به خوبی، مباحث را انتقال می‌دادند. این‌طور نبوده که مقام معظم رهبری از مباحثی که اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، بی‌اطلاع باشند. در فقدان آیت‌ا... هاشمی، این نقش را آقای جهانگیری عهده‌دار شده است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که امروز، در برهه‌ای از زمان قرار داریم که حساسیت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف مانند عرصه‌های بین‌المللی برای کشور ما وجود دارد. در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که کشورمان دایره نفوذ و تاثیرگذاری بسیاری در منطقه دارد و ایران نقش مهمی در عرصه‌های بین‌المللی ایفا می‌کند. 

بنابراین احساس می‌کنیم که همگی باید با همفکری یکدیگر تلاش کنیم که کشور دچار مشکل نشود. به همین دلیل باید گفت که نقش آقای جهانگیری فرصت خوبی را در اختیار کشور قرار می‌دهد.

** گفته می‌شود که در مقاطعی پس از سال ارتباط اصلاح‌طلبان و مقام معظم رهبری کمرنگ شده بود. اسحاق جهانگیری نیز در آخرین اظهارات خود این موضوع را تایید کرد.
در مقاطعی پس از انتخابات سال 88 به دلیل تنگ‌نظری‌هایی که برخی افراد در بدنه کشور به‌وجود آورده بودند، باعث شدند که اصلاح‌طلبان به دلیل مصالح کشور، سکوت اختیار کنند و کمتر مباحث خود را بازگو کنند. این تنگ‌نظری‌ها را برخی افراد در بدنه کشور، به‌وجود آورده بودند. امروز وضعیت تغییر کرده و باتوجه به خواست مردم و اصلاح‌طلبان و همچنین به دلیل تمایل مقام معظم رهبری، این تعامل شکل بارزتری به خود خواهد گرفت. در این موضوع هم مساله و بحث خاص و ویژه‌ای وجود ندارد، جز اینکه همه در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند. این‌طور نیست که موضوع خاصی وجود داشته باشد. اصلاح‌طلبان آماده هر نوع سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انسانی و سیاسی هستند که کشور قدرتمند جلو برود و در مسیر رشد و توسعه گام بردارد. تمام تلاش اصلاح‌طلبان همواره در جهت مصالح و منافع کشور بوده است و این موضوع نیز تلاش دیگری در همان راستا خواهد بود.

*منبع: روزنامه آرمان، 1395.12.16
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: