کد خبر: ۹۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 04 March 2017
سال پرحادثه ١٣٩٥ روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. «شرق» هم امروز بر‌اساس سنت چند‌ساله دوران انتشار، دهمین سالنامه خود را در برابر دیدگان مخاطبان همیشه همراه خود قرار داده است.
 سال پرحادثه ١٣٩٥ روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. «شرق» هم امروز بر‌اساس سنت چند‌ساله دوران انتشار، دهمین سالنامه خود را در برابر دیدگان مخاطبان همیشه همراه خود قرار داده است.

روزنامه شرق درسرمقاله ای به قلم مهدی رحمانیان، نوشت: این سنت گرچه به شیوه‌های متفاوت از پیش از انقلاب به وسیله روزنامه‌های قدیمی مثل کیهان و اطلاعات پایه‌گذاری شده بود و با عنوان کتاب سال و... به زیور طبع آراسته می‌شد؛ اما روزنامه «شرق» از همان نخستین سال انتشار، آن را احیا کرد و پی گرفت و البته هر سال که گذشت، نسبت به انتشار آن اهتمام بیشتری ورزید. سالنامه‌ای که امروز در اختیار مخاطبان عزیز ماست، حاصل تلاش چندماهه همکاران ما در روزنامه است که با علاقه و همت فراوان-در کنار تداوم کار دشوار انتشار روزانه روزنامه‌ای در‌خور شأن مخاطب امروز- به تولید محتوای آن همت گماشتند تا بتوانند با مرور رویدادهای سال گذشته، نگاهی هم به چشم‌انداز سال آینده از منظر کارشناسان داشته باشند. پرواضح است که هر اثری در بهترین حالت کیفی خود، می‌تواند کاستی‌هایی داشته باشد، سالنامه ٩٥ «شرق» نیز از این قاعده مستثنا نیست. 

انتظار این است که مخاطبان آگاه «شرق»، ‌نظرات خود را برای بهبود سالنامه در سال‌های آتی از کانال‌های ارتباطی موجود به ما منعکس کنند. جهان در سالی که گذشت، حوادث تلخ و شیرین فراوانی را از سر گذراند؛ در داخل، رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان یکی از استوانه‌های نظام، حادثه تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران و شهادت آتش‌نشانان ایثارگر و تنی چند از مردم، رسانه‌ای شدن زندگی دردناک کولبران در کردستان، تکان‌خوردن وجدان جمعی جامعه به‌خاطر «گورخوابی»، سیل در سیستان‌و‌بلوچستان و ریزگردها در خوزستان، در‌گذشت برجستگان هنر، ادب و علم از‌جمله این وقایع بود. 

در حوزه خارجی نیز رویدادها کم نبودند؛ خروج بریتانیا از حوزه یورو (اتحادیه اروپا) و پیروزی راست‌گرایان در اتریش را می‌توان به‌عنوان نمونه بیان کرد؛ اما همه تحلیلگران داخلی و خارجی در این نکته اشتراک نظر دارند که پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مهم‌ترین رویداد سال ٩٥ بود که جهان را در شوک بزرگی فرو برد. سال گذشته هجری‌شمسی و میلادی را که مرور می‌کنیم، حوادث تلخ بر حوادث شیرین چربیده و چه بسا بتوان نام «سال سوگ» بر آن گذاشت؛ اما حوادث شیرینی هم وجود داشتند که نام‌بردن از آنها خالی از لطف نیست. دریافت دومین جایزه اسکار آقای فرهادی، فیلم‌ساز شناخته‌شده کشورمان، افتتاح مجلس دهم که کشور را وارد دوران تازه‌ای از حیات سیاسی خود کرد و مدل جدیدی از مشارکت مردم در «نه»‌گفتن به غالب چهره‌های تنش‌آفرین را به نمایش گذاشت، موفقیت‌های کشور در دوران پسابرجام از‌جمله پذیرش بازگشت ایران به سهم خود در اوپک و سایر دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حتماً کام ایرانیان را شیرین کرده است. 

موفقیت ورزش کشور‌مان در المپیک به‌ویژه نقش‌آفرینی زنان ورزشکار ایرانی، قهرمانی تیم کشتی آزاد در رقابت‌های جام جهانی در کرمانشاه که ظرفیت جدی دیپلماسی ورزشی پس از دستور نژاد‌پرستانه دونالد ترامپ را به نمایش گذاشت، صدرنشینی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و موفقیت‌های نسبی تیم‌های باشگاهی در رقابت‌های قهرمانی آسیا تا اینجا، نوید خوبی برای ورزش به‌عنوان عامل همبستگی و نشاط ملی می‌دهد. ما در سالنامه به فراخور، حوزه‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم؛ اما بنا به دلایل ذکر‌شده در سالنامه، سال ٩٥ را «سال سردار مصلحت» نام نهادیم. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از‌جمله چهره‌هایی بود که چه در حیات و چه در ممات، واجد آثار و برکاتی بوده و همچنان خواهد بود. سال آینده، سال دو انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ جمهوری اسلامی است که می‌توان در آن اثرگذاری نگرش ایشان بر سیاست را مشاهده کرد؛ اینکه مردم به‌عنوان اصلی‌ترین خالقان سیاست، همچنان از مسیری که در سال ٩٢ آغازگر آن بودند، صیانت خواهند کرد.
*منبع:روزنامه شرق،1395،12،14
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: