کد خبر: ۹۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - 19 February 2017
طرح تشکیل ائتلاف عربی- اسرئیلی به منظور همکاری اطلاعاتی بین دو طرف در حالی است که با توجه به توافق آمریکا -اسرائیل در مورد تشکیل نشدن کشور مستقل فلسطین، باید پرسید آیا عرب‌ها با آن موافق هستند؟

طرح تشکیل ائتلاف عربی- اسرئیلی به منظور همکاری اطلاعاتی بین دو طرف در حالی است که با توجه به توافق آمریکا -اسرائیل در مورد تشکیل نشدن کشور مستقل فلسطین، باید پرسید آیا عرب‌ها با آن موافق هستند؟

به گزارش تسنیم به نقل از عربی 21، طرح تشکیل ائتلاف عربی- اسرئیلی علیه ایران و به منظور همکاری اطلاعاتی بین عرب ها و اسرائیل در حالی است که آمریکا و اسرائیل در مورد تشکیل نشدن کشور مستقل فلسطین توافق کرده‌اند از همین رو باید پرسید آیا عرب‌ها با این موضوع موافقت خواهند کرد؟

در این خصوص احمد ابوعلی کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل، تشکیل ائتلاف مزبور را بعید ندانست و گفت: موضوع نزدیک شدن روابط عربی و اسرائیلی در اصل اکنون جریان دارد.

عوامل مساعد تشکیل ائتلاف عربی- اسرائیلی

وی افزود: می توان برای تشکیل چنین ائتلافی تحت سرپرسیتی آمریکا به چهار دلیل مساعد اشاره کرد که عبارتند از:

اول: نزدیک شدن روابط مصر و اردن به اسرائیل.

دوم: نگرانی کشورهای عرب خلیج فارس به ویژه عربستان از نفوذ ایران.

سوم: افزایش اختلاف بین دولت جدید آمریکا و ایران.

چهارم: از سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل.

ابوعلی با اشاره به اینکه دولت جدید ترامپ در قبال تهران موضع شدید و افراطی را در پیش گرفته است، تصریح کرد: نزدیک شدن روابط کشورهای عربی و اسرائیل به سرپرستی آمریکا بعید نیست.

وی در عین حال یادآور شد که موضوع نشستن عربستان و اسرائیل بر سر یک میز به شکل علنی، بعید است اما در سطح سرویس های اطلاعاتی و هماهنگی غیرعلنی امکان پذیر است.

موانع تشکیل ائتلاف عربی- اسرائیلی

ابوعلی با بیان توافق مواضع اسرائیل و آمریکا در مورد فلسطین و تشکیل نشدن کشور مسقتل فلسطینی، این سوال را مطرح کرد که آیا کشورهای عربی این را خواهند پذیرفت؟

وی یادآور شد،عربستان برای حل و فصل قضیه فلسطین بر اساس طرح صلح ابتکاری عرب در سال 2002 مشکلی ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد، کشورهای عربی یک اصل سیاسی دارند که مبتنی بر این است که چنانچه اسرائیل برای حل و فصل قضیه فلسطین به راه حل دست یابد، مشکلی با اسرائیل ندارند.

وی در عین حال گفت، ترس کشورهای عرب خلیج فارس از نفوذ ایران در منطقه می تواند انگیزه‌ای برای تشکیل ائتلاف عربی- اسرائیلی باشد هرچند آمریکا و اسرائیل در مورد تشکیل نشدن کشور مستقل فلسطین توافق کرده باشند اما دست کم نزدیک شدن روابط عربی- اسرائیلی علنی نخواهد بود.

ابوعلی یادآور شد که عربستان و اسرائیل تا کنون به شکل علنی سریک میز مذاکره ننشسته‌اند.

نقش ترکیه در تشکیل ائتلاف عربی- اسرئیلی

وی در مورد نقش ترکیه در تشکیل این ائتلاف عربی – اسرائیلی گفت که ترکیه می تواند در این خصوص نقش داشته باشد زیرا علاوه بر روابط نزدیک با دولت جدید آمریکا، روابط آنکارا با اسرائیل نیز در حال بازگشت به قبل است.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از گفت وگو با عربی 21 اظهار داشت: شدت اظهارات تند مسئولان آمریکایی و ایرانی موضع جدیدی نیست و تحقق یافتن تهدید دولت‌های متعدد آمریکا در طول 20 سال علیه حمله نظامی علیه ایران، بعید است به گونه‌ای که  آینده روابط دو طرف به سمت شدت اقدام نظامی پیش نخواهد رفت.
برچسب ها: اسرائیل ، آمریکا ، فلسطین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: