کد خبر: ۹۳۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - 13 February 2017
«استیضاح وزیر راه کلید خورد»، «37 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع آوری شده است» «وزیر علوم برای پاسخ به نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون مربوطه حاضر می‌شود» کمی‌بیشتر از 5 ماه به پایان دولت یازدهم مانده است اما همچنان طرح استیضاح از وزرای این دولت در مجلس در جریان است.
 روزنامه مردم سالاری تلاش‌ های پارلمانی اصولگرایان برای انتخابات 96 را بررسی کرد و نوشت: «استیضاح وزیر راه کلید خورد»، «37 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع آوری شده است» «وزیر علوم برای پاسخ به نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون مربوطه حاضر می‌شود» کمی‌بیشتر از 5 ماه به پایان دولت یازدهم مانده است اما همچنان طرح استیضاح از وزرای این دولت در مجلس در جریان است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: به زعم بعضی از صاحبنظران، این استیضاح ‌ها تا حد زیادی سیاسی است، مخصوصا استیضاح وزیر آموزش و پرورش که به تازگی به ساختمان سپهبد قرنی نقل مکان کرده و عملا نمی‌تواند تغییر و تحولات بزرگی در روند کاری گذشته ایجاد کند رنگ و بوی انتخاباتی دارد. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در این باره گفته استیضاح وزیری که کمتر از سه ماه است سر کار آمده، بی‌معناست. از طرفی سه وزیر فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان مهرماه از سوی رئیس‌جمهوری تغییر کردند. اما با این حال، باز هم تیر استیضاح مجلسیان به سمت وزرای حسن روحانی نشانه رفته است تا در آخرین روزهای دولت یازدهم، تغییراتی در این دولت ایجاد کنند. بد نیست نگاهی بیندازیم به استیضاح‌های مطرح شده در این روزهای پایانی سال.

** فرهادی به کمیسیون آموزش رفت
قرار بر این بود که بعدازظهر روز گذشته محمدهادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شود تا با نمایندگان متقاضی استیضاح نشست برگزار کند. استیضاح این وزیر آبان ماه با 30 امضا در مجلس کلید خورد. کمیسیون آموزش و تحقیقات تا کنون 2 بار نشست بین وزیر و نمایندگان متقاضی را در دستور کار قرار داده اما وزیر در نشست مشترک حضور پیدا نکرده است. 

برای دومین بار این استیضاح روز سه شنبه شانزدهم آذر در دستور کار کمیسیون قرار داشت و به رغم آنکه از وزیر خواسته شد که برای نشست مشترک با نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون حاضر شود، اما بازهم خبری از وزیر نشد. پس از عدم حضور وزیر، کمیسیون گزارش خود مبنی بر تقاضای استیضاح و اصرار نمایندگان بر انجام آنرا به هیئت رئیسه اعلام کرد اما هیات رئیسه آنرا مجددا به کمیسیون برگرداند و این طرح برای سومین بار در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. این استیضاح 11 محور دارد.

رشد شتاب علمی‌ کشور، محورهای فرهنگی، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مشکلات آن، مسائل رفاهی و معیشتی دانشجویان و کارکنان، سند دانشگاه اسلامی‌که به آن توجه نشده و عدم جایابی دانشجویان بورسیه و پرداخت شهریه آنها از جمله این محورهاست.

** استیضاح دانش آشتیانی
بعدازظهر سه شنبه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش باید در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شود تا نشستی با نمایندگان متقاضی استیضاح داشته باشد. استیضاح این وزیر اوایل بهمن ماه با 37 امضا و 11 محور تهیه و به هیات رئیسه مجلس تحویل شد. 

عدم توجه به مسائل تربیتی و پرورشی و فرهنگی در سیاست‌های آموزش و پرورش و مدارس، تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و از بین رفتن آرامش خانواده‌ها به دلیل برنامه‌ریزی مالی فرهنگیان با همین حقوق اندک، عزل و نصب سیاسی در بدنه آموزش و پرورش، عزل و نصب‌های سیاسی در صندوق ذخیره فرهنگیان و استفاده از نیروهای غیرتخصصی و باندی و حزبی، عدم ارائه برنامه‌ای خاص در تحقق اقتصاد مقاومتی و فرهنگ‌سازی در مدارس و... از جمله محورهای این استیضاح است.

** استیضاح آخوندی
پنجم آذر در پی تصادف قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان 49 مسافر زائر امام رضا(ع) در آتش سوختند. روز یکشنبه 14 آذر طرح استیضاح این وزیر با 84 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس و به کمیسیون عمران ارجاع شد. هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون عمران این طرح را معطل کرده و بررسی آن را به تاخیر انداخته اند. 

کمیسیون موظف بود ظرف 10 روز نشستی میان نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر برگزار و نتیجه را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کند. اما اکنون بیش از 2 ماه از تهیه این استیضاح می‌گذرد ولی هنوز هیچ اقدامی‌در خصوص این استیضاح نشده است. با فشار نمایندگان و تذکر برخی از متقاضیان استیضاح در خصوص کم کاری کمیسیون عمران و بی توجهی به استیضاح، قرار بود روز سه شنبه 21 دی ماه نشست مشترک وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون برگزار شود اما به دلیل فوت آیت ‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی در روز یکشنبه 19 دی ماه و برگزاری مراسم تشییع در روز سه شنبه، این نشست برگزار نشد. بعد از تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه رفتند. اما جلسات مجلس از روز یکشنبه دهم بهمن از سر گرفته شد و قرار بود کمیسیون عمران مجلس بعدازظهر روز یکشنبه دهم بهمن نشست مشترک میان نمایندگان متقاضی و وزیر راه و شهرسازی را برگزار کند. در هر حال برای دومین بار این استیضاح در دستور کار کمیسیون عمران قرار گرفت.

** چرا متقاضیان استیضاح آخوندی جلسه استیضاح را ترک کردند؟
روز گذشته جلسه کمیسیون عمران با آخوندی برگزار شد ولی استیضاح‌کنندگان، جلسه را ترک کردند. یک عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: هفت نفر از متقاضیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در حین توضیحات آخوندی با این توجیه که «این توضیحات چند بار دیگر بیان شده و تکرار مکررات است» جلسه را ترک کردند. 

سید‌حسن علوی گفت: بنده معتقدم چون وزیر، جلسه قبل در جلسه استیضاح حضور نیافت، این افراد خواستند با این کار جبران کنند. نماینده مردم سنندج در مجلس با بیان اینکه سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص خطوط ریلی کشور بود که این نمایندگان جلسه را ترک کردند، گفت: آقای آخوندی داشتند می‌گفتند «این کار مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست و مربوط به شرکت‌های دانش ‌بنیان و ارزشی این مملکت است و باید حمایت کنیم». 

همچنین نسبت ‌هایی به پسر آخوندی داده شد که وزیر از آنان درخواست «سند و مدرک» کرد اما استیضاح‌کنندگان سندی ارائه نکردند. وی این رفتار استیضاح‌کنندگان را توهین به ساحت کمیسیون عمران دانست. علوی ترک جلسه را غیردوستانه دانست و یادآور شد: پس از ترک جلسه توسط هفت نفر بقیه استیضاح‌کنندگان که 3 نفر بودند از جمله دکتر فرهنگی در جلسه حضور داشتند. 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ارائه نشدن هیچ «سند و مدرکی» از سوی استیضاح کنندگان و وزیر راه و شهرسازی استیضاح را به جلسه علنی موکول کردند. این عضو کمیسیون عمران مجلس از احتمال در دستورکار قرار گرفتن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری یا جلسه یکشنبه هفته آینده خبر داد.

همچنین روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، عزت‌الله یوسفیان ملا طی تذکری نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: معتقدم استیضاح حق آخوندی نیست، حق وزیر جهاد کشاورزی است. در استان ما برف بارید اما حاضر نشدند یک وقت ملاقات به مجمع نمایندگان استان دهند و یا یک نفر را از تهران برای بررسی مساله بفرستند. 

هر چه که هست، افزایش استیضاح ‌ها در شرایط فعلی و در آستانه انتخابات، رنگ و بویی سیاسی به خود گرفته است و این گمان می‌رود که مقاصد انتخاباتی در این میان مطرح است! زیرا اگر به امضا کنندگان امضا برای وزیر علوم و آموزش و پرورش نگاهی بیندازیم، نام اصولگرایانی به چشم می‌خورد که به دنبال به کرسی نشاندن نامزدهای خود در انتخابات ریاست ‌جمهوری آینده هستند.

*منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.11.25
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: