کد خبر: ۹۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
«رجل سیاسی» همان کلیدواژه‌ای است که هر دوره، در نزدیکی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، پاسخی به آن داده و بعد دوباره تا انتخابات دوره بعد رها می‌شود! هیچ وقت این سوال که «رجل سیاسی به چه کسانی اطلاق می‌شود» پاسخ ثابتی نداشته است و همیشه درباره زنان این سوال مطرح بوده که آیا مشمول تعریف رجل سیاسی می‌شوند یا نه.
 روزنامه مردم سالاری در گزارشی، نوشت: «رجل سیاسی» همان کلیدواژه‌ای است که هر دوره، در نزدیکی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود، پاسخی به آن داده و بعد دوباره تا انتخابات دوره بعد رها می‌شود! هیچ وقت این سوال که «رجل سیاسی به چه کسانی اطلاق می‌شود» پاسخ ثابتی نداشته است و همیشه درباره زنان این سوال مطرح بوده که آیا مشمول تعریف رجل سیاسی می‌شوند یا نه.

در ادامه این گزارش می خوانیم: بر‌اساس اصل 115 قانون اساسی «رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی‌ایران و مذهب رسمی ‌کشور.» شورای نگهبان در هر دوره گفته است که تابع این قانون است و این یعنی زنان از لیست نامزدهای ریاست‌جمهوری حذف می‌شوند. این بار نیز سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «تلاش می‌کنیم مصادیق رجل سیاسی را تا پیش از انتخابات 96 بررسی و نتیجه آن را اعلام کنیم.» سوال این است که‌؛ امسال چه بر سر زنان می‌آید؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق رجل سیاسی در شورای نگهبان تعیین و تکلیف شده است؟ گفته است: شورای نگهبان تاکنون مشغول بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بوده و جلسات فوق‌العاده‌ای را در این زمینه داشته‌ایم، اما زمان کار کارشناسی در سطح کارشناسان در دست بررسی است و کارهای مقدماتی انجام گرفته و اگر بتوانیم این هفته در دستور کار شورا قرار می‌گیرد. 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تعیین مصادیق رجل سیاسی طبق سیاست‌های کلی انتخابات تکلیف قانونی است که بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است، گفت: تلاش می‌کنیم مصادیق رجل سیاسی را تا پیش از انتخابات 96 بررسی و نتیجه آن را اعلام کنیم. کدخدایی پیشتر گفته بود در این زمینه نیازی به مصوبه مجلس نخواهد بود و از مردم و صاحبنظران درخواست شده دیدگاه‌های خود را برای شورا بفرستند. 

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی‌مهندسین نیز در این باره گفته است: من فکر کنم یک برداشتی از سخنان سخنگوی شورای نگهبان شده است که چند وقت پیش گفته بود مسئله رجل سیاسی را و کلا شرایط ریاست جمهوری را در شورای نگهبان بررسی خواهند کرد و احتمال دارد خانم ها هم بتوانند کاندیدا بشوند. این برداشت نادرست است و تعبیر و برداشت من اینست که به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد و تفسیر و تعبیر شورای نگهبان عوض نمی‌شود و برداشتشان از رجل سیاسی یک مرد هست. 

مصطفی کواکبیان نماینده مجلس در تعریف رجل سیاسی می گوید: برای تعریف رجل سیاسی اصلا جنسیت مطرح نیست. او ادامه داده است: در مجلس هشتم این مسئله تعریف و تفسیر کلمه رجل سیاسی مطرح شد و خود من طراح آن بودم و بحث هم زیاد کردیم. منتها آن زمان شورای نگهبان طرح و تفسیر ما را رد کرد و آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که الان حدود شش سال است در مجمع خاک می‌خورد. در بحث کلمه رجل، اصلا جنسیت مطرح نیست بلکه همه فعالان سیاسی اعم از زن و مرد مطرح هستند.

نبی‌الله حبیبی دبیرکل حزب موتلفه نیز در این زمینه گفته است: درباره این قضیه نظر من مطابق نظر نهایی شورای نگهبان است و اصولگرایان هم مطابق آن عمل خواهند کرد. اگر شورای نگهبان به این نتیجه برسد که تفسیرش از رجل سیاسی زنان را هم شامل می‌شود ما هم در داخل مؤتلفه، به آن خواهیم پرداخت، اما تاکنون بحثی نداشته‌ایم. دخل و تصرف در قانون نمی‌کنیم. پاسخ دیگری نداریم الان فعلا کاری نکردیم. برای مافرقی ندارد هرکسی این مسئولیت را بتواند برعهده بگیرد. برای ما جنسیت مسئله نیست. 

*منبع: روزنامه مردم سالاری 1395.11.24
برچسب ها: رجل سیاسی ، انتخابات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: