کد خبر: ۹۳۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
«بایدها و نبایدهای تنبیه کودکان»، «داوری جشنواره فجر زیر تیغ نقد»، ‌ «میگرن در یک قدمی کودکان»، «عقبگرد بورس تهران» و «حاشیه نشینان زیر چتر نظام سلامت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.
 «بایدها و نبایدهای تنبیه کودکان»، «داوری جشنواره فجر زیر تیغ نقد»، ‌ «میگرن در یک قدمی کودکان»، «عقبگرد بورس تهران» و «حاشیه نشینان زیر چتر نظام سلامت» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه 20 بهمن است.

** بایدها و نبایدهای تنبیه کودکان
روزنامه جام جم در گفت وگویی با کارشناسان ضرورت استفاده از تنبیه در کنار تشوریق را بررسی کرد و نوشت: شلوغ، آشفته و بی‌نظم! انگار یک بمب بزرگ داخل اتاق کودک شما ترکیده باشد. هر جا که نگاه می‌کنید و به هر طرف که سر می‌چرخانید، چیزی جز آشفتگی به چشم نمی‌آید. برای بسیاری از پدر و مادرها این تصاویر آشناست؛ کم و زیاد، تجربه‌های این چنینی بارها برایشان در موقعیت‌های مختلف پیش آمده است، وقتی یک پای قضیه آنها بوده‌اند و یک پای دیگر فرزندی که وظیفه‌اش را درست انجام نداده یا رفتار بدی از خودش نشان داده یا نسبت به قوانین و هنجارهای خانواده بی‌توجه بوده... برای شکل گرفتن این تصاویر آشنا بهانه‌های زیادی وجود دارد؛ بهانه‌هایی که می‌توانند جرقه اختلاف را میان والدین و فرزندان روشن کنند و در نهایت پای تنبیه را در تربیت آنها وسط بکشند. ضرورت‌ها و باید و نبایدهای تنبیه فرزندان همین جا خودش را نشان می‌دهد؛‌ همین جا که والدین آگاه و مطلع، با استفاده از روش‌های درست، از تنبیه به عنوان یک عنصر تربیتی تاثیرگذار استفاده می‌کنند؛ اتفاقی که نه خاطره بد در ذهن کودکان برجا می‌گذارد و نه شخصیت آنها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

** داوری جشنواره فجر زیر تیغ نقد
علی رستگار در این گزارش می نویسد: درحالی شامگاه دوشنبه و پس از نمایش فیلم گشت ارشاد 2 در برج میلاد، هیات داوران فهرست نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد که بلافاصله موجی از تعجب و شگفتی محیط این رویداد و فضای سینما را دربرگرفت و مخالفان، داوری این دوره را یکی از ضعیف‌ترین قضاوت‌های تاریخ جشنواره فیلم فجر دانستند. طبیعی است که هیچ جشنواره‌ای بی‌حرف و حدیث و حاشیه پیش نمی‌رود و همواره اظهارنظرهای مخالفی درباره آثار انتخابی وجود دارد. همان‌طور که همواره می‌توان از زوایای مختلف، به هیات انتخاب هر دوره جشنواره خرده گرفت و مدعی شد که جای برخی فیلم‌های خوب و شایسته خالی است و چرا بعضی فیلم‌ها اصلا به جشنواره راه پیدا کرده، درباره هیات داوران هم می‌توان ایراداتی گرفت و گفت چرا فلان فیلم نامزد دریافت جایزه نشد و چرا فیلم دیگر در فهرست نامزدها قرار می‌گیرد.

** میگرن در یک قدمی کودکان
روزنامه جام جم در گفت وگویی با خسرو جامه‌ بزرگی متخصص مغز و اعصاب می نویسد: همه ما کم و بیش با دردهای میگرنی آشنا هستیم و بسیاری هم آنها را تجربه کرد‌ه‌ایم، اما شاید کمتر کسی نگران بروز میگرن در کودکش باشد. سردردهای کودکان برای بسیاری از خانواده‌ها ناشناخته است. به گفته دکتر خسرو جامه‌بزرگی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه، برخلاف باور بسیاری از والدین، میگرن در کودکان نیز شایع است و خانواده‌ها باید سردردهای کودکانشان را جدی بگیرند.این متخصص در ادامه به جام‌جم گفت: متاسفانه کودکان قادر به شرح حال دقیق وضعیت خود نیستند. تشخیص میگرن در کودکان نیازمند هوشمندی والدین است. والدین باید هر گونه تغییر در اوضاع کودک را بدرستی بررسی کنند و به پزشک گزارش دهند. در نظر داشته باشید، اگر فرزندتان شاداب نیست، با هم‌سن و سالانش بازی نمی‌‌کند یا معلمش از تمرکز او در کلاس شکایت دارد ممکن است، پای میگرن در میان باشد.

**عقبگرد بورس تهران
در این گزارش که به قلم محمد صادق پور نگاشته شد، می خوانیم: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با عقبگردی 1000 واحدی در روزهای آغازین این هفته به سطوح آخرین روزهای شهریورماه امسال بازگشت و عواملی همچون رویدادهای اقتصادی داخلی تا مناسبات سیاسی موجب شد، نقدینگی مورد نیاز بازار از سوی سهامداران تزریق نشود. با تداوم روند نزولی و ثبت بازدهی منفی برای بازار تا پایان سومین هفته بهمن ماه، انتظار از ادامه ریزش‌ها به سبب بازگشایی سایر نمادهای بانکی قوت گرفت تا بهمن بورس هم با گذشت 10 ماه از سال و ثبت بازدهی منفی از راه برسد. نکته قابل تأمل در جریان معاملات هفته گذشته بازار سهام، عرضه اولیه سهام در شرایط رکودی و کمبود نقدینگی بازار بود که منجر به تزریق سرمایه به سمت دو نماد تازه‌وارد تالار شیشه‌ای شد.

**حاشیه نشینان زیر چتر نظام سلامت
روزنامه جام جم در این گزارش نوشت: در دهه‌های اخیر با رشد حاشیه‌نشینی در کلانشهرها، موضوع سلامت و بهداشت این قشر در اولویت قرار گرفت و طرح نظام سلامت،پایانی بر بی‌توجهی به وضعیت سلامتی حاشیه نشینان کلانشهرها بود. دو سال و 9 ماه اخیر را می‌توان نقطه عطفی در ساختار بهداشتی و درمانی حاشیه شهرها دانست. در این مدت بیش از 3200 پایگاه سلامت و 980 مرکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها به بهره‌برداری رسید.همچنین برای هر 2000 تا 3000 نفر جمعیت هم یک نفر به عنوان مراقب سلامت، در نظر گرفته شده است. مجموع این اقدامات موجب شده چهره بهداشتی حاشیه شهرها دگرگون شود و فرآیند «عدالت در سلامت» جانی تازه بگیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: