کد خبر: ۹۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
«رویارویی مسکو با ترامپ به سود تهران»، «طبیب دیپلمات»، «پرونده تخلفات مرتضوی در تامین اجتماعی فعلا مسکوت است»، «سامانه حق ما است، متوقفش کنید» و «سوریه نباید‌‌ به مکانی برای تخلیه ظرفیت‌های همکاری ایران و ترکیه بد‌‌ل شود» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه 19 بهمن است.
 «رویارویی مسکو با ترامپ به سود تهران»، «طبیب دیپلمات»، «پرونده تخلفات مرتضوی در تامین اجتماعی فعلا مسکوت است»، «سامانه حق ما است، متوقفش کنید» و «سوریه نباید‌‌ به مکانی برای تخلیه ظرفیت‌های همکاری ایران و ترکیه بد‌‌ل شود» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه 19 بهمن است.

**رویارویی مسکو با ترامپ به سود تهران
سرانجام نشانه‌های اختلاف ظاهر شد. ولادیمیر پوتین از روسیه مقابل دونالد ترامپ از ایالات متحده قرار گرفت. سوژه اختلاف نیز جمهوری اسلامی ایران است، کشوری که این روزها شریک روسیه است و قریب به 4 دهه است که رابطه دیپلماتیکی با ایالات متحده ندارد. مرد شماره یک کاخ سفید در تازه‌ترین گفت‌وگو با فاکس‌نیوز دوباره پیکان حملات خود را به سمت ایران نشانه گرفت. بدگویی از توافق هسته‌ای ایران با 1+5، انتقاد از رویکرد تهران پس از حصول برجام، وعده تشدید تحریم‌ها به بهانه فعالیت‌های موشکی ایران. تنها ساعتی پس از این ادعا، روسیه که این روزها بسیاری تلاش می‌کنند رابطه آن با تهران در سایه دولت جدیدامریکا را پیش‌بینی کنند، پیش‌قدم شد و در برابر ادعاهای ساکن کاخ سفید ایستاد. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه که این روزها بیشترین تماس‌های تلفنی را با همتای ایرانی خود دارد تمام قد از فعالیت‌های ضدتروریستی ایران در منطقه دفاع کرد. لاوروف تاکید کرد که دولت ایران باید بخشی از هرائتلافی باشد که قرار است با داعش مبارزه کند. پاسخ‌های مسکو به لفاظی‌های ترامپ فقط به مساله مبارزه با تروریسم محدود نشد و معاون وزیرامورخارجه روسیه نیز در حالی که واشنگتن موج جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران به بهانه فعالیت‌های موشکی این کشور را اعمال کرده است، یادآوری کرد که ابزار تحریم مدت‌هاست بلااستفاده شده و آزمایش‌های موشکی ایران نه برجام را نقض می‌کند نه قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت را.

**طبیب دیپلمات
داستان ولایتی، سیاستمدار و دیپلمات کهنه‌کار راست‌کیشان همیشه متفاوت‌تر از دیگر اهالی جناح راست بوده است. او برخلاف بسیاری از هم کهنه‌کاران سیاسی این جناح و نواصولگرایان کم‌تجربه‌تر نه‌تنها هرگز از عزتش در حاکمیت کاسته نشده که با رفت وآمد انتخابات‌ها و دولت‌ها، همچنان به عنوان متغیری موثر در سپهر سیاسی جناح راست و حاکمیت خبر‌سازی می‌کند. علی اکبر ولایتی در دی ماه پرغم امسال و میانه ولوله رحلت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی و آتش و ریزش پلاسکوی تهران با حکم رهبری نظام بر یکی از صندلی‌هایی تکیه می‌دهد که با فقدان آیت‌الله هاشمی خالی شده‌اند. این طبیب دیپلمات و سیاستمدار کارکشته و معتدل اصولگرایان طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری رییس هیات‌موسس دانشگاه آزاد شد تا از این پس و در ٧١سالگی جدای از حضور در بیمارستان مسیح دانشوری و مدیریت مرکز تحقیقات استراتژیک نظام و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقشه راه جدیدی را برای بزرگ‌ترین دانشگاه ایران و خاورمیانه طراحی کند. این دیپلمات خوشنام در حالی کارنامه مدیریتی‌اش، قطورتر می‌شود که همواره در مسوولیت‌های واگذارشده توانسته روی مدار اعتدال و عقلانیت سیاسی حرکت کند. 

**پرونده تخلفات مرتضوی در تامین اجتماعی فعلا مسکوت است
علیرضا محجوب رییس کمیته تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح می‌دهد: تا جایی که من از وکلای پرونده پرسیدم هنوز این پرونده مسکوت است و اتفاق جدیدی در آن نیفتاده است. به این دلیل که ما بحث‌هایی در این باره داشتیم و احتمالات و گمانه‌زنی‌هایی درباره نوع رای صادر شده وجود داشت که این مباحث باعث توقف رای ایشان شده است. بنابراین رایی که صحبت آن بود و انشا هم شده بود، به وکیل یا خود مرتضوی ابلاغ نشده است. پرونده شکایت تامین اجتماعی از مرتضوی دو بخش داشت که بخش اول آن به همراه پرونده کهریزک او رسیدگی شد و بخش دوم آن‌که موضوع عمده آن داده‌های تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی بود دهم آبان منجر به صدور و ابلاغ رای شد. رای ابلاغ شده به وکلای سازمان و شاکیان پرونده تامین اجتماعی از سعید مرتضوی در مجموع شامل ١٣٥ ضربه شلاق بود؛ ٧٠ ضربه به خاطر تصرف غیرقانونی اموال تامین اجتماعی و ٦٥ ضربه هم به دلیل اهمال در انجام وظیفه بود. این رای بلافاصله بعد از صدور با اعتراض شاکیان پرونده و همین‌طور خود سعید مرتضوی همراه بود. شاکیان معتقدند این مجازات برای او کم است و مرتضوی هم معتقد است که بیگناه است. حالا از اوایل آذرماه که پرونده در مرحله تجدید نظر قرار گرفته دو طرف منتظر صدور رای هستند. رایی که محجوب می‌گوید فعلا متوقف شده است.

**سامانه حق ما است، متوقفش کنید
خبر اول حوزه تجارت نامه‌نگاری جدید بین محمدرضا نعمت‌زاده و علی طیب‌نیاست. دو وزیری که درباره تجارت کشور خود را محق می‌دانند. موضوع سامانه جامع گمرکی است. یک طرف ماجرا، در حوزه کاری علی طیب‌نیا، یعنی گمرک ایران قرار دارد که ماحصل سه سال از ایده تا اجرای سامانه جامع گمرکی را مسعود کرباسیان رییس کل گمرک یه تنه جلو برده و نتیجه‌اش این روزها به شفافیت بیشتر واردات و صادرات و البته شفافیت تجارت کشور شده است. آن‌سوی ماجرا، یعنی نگارنده نامه، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که با داشتن مجموعه سازمان توسعه تجارت خود را محق در ثبت آمارهای صادرات و واردات و اعطای مجوز می‌داند. محمدرضا نعمت‌زاده دو روز پیش در نامه‌ای به علی طیب‌نیا نوشته بود که با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت از این پس گمرک ایران باید از دریافت مستقل مجوزها امتناع کرده و مجوزهای مورد نیاز در رابطه با ترخیص کالا را از سامانه وزارت صنعت دریافت کند. این دومین نامه‌ای است که بین این دو وزارتخانه رد و بدل می‌شود. یک‌بار گمرک به وزارت صنعت معدن و تجارت نامه نوشت و برای کالاهایی که تحت عنوان کالای واسطه‌ای برای یک برند خاص که وارد شده و واقعی نبوده، درخواست خسارت کرد و حالا نعمت‌زاده به طیب‌نیا نامه می‌نویسد و فصل‌الخطابش هم گمرک است. موضوع راه‌اندازی سامانه‌های گمرک و وزارت صنعت سه سالی است که محل بحث دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت است. اگرچه گمرک ایران این طرح را اجرایی کرده و حالا نتایج آن به ثمر نشسته است، اما خیلی‌ها هم می‌گویند حالا که این طرح به ثمر رسیده میوه‌اش را یک وزارتخانه دیگر می‌خواهد بچیند! خصوصا آنکه این سامانه موجب کاهش ورود رسمی قاچاق شده است. با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ مجوزها و روند واردات و صادرات را حق خود می‌داند. سازمانی دارد به نام توسعه تجارت. کارشناسان می‌گویند، این سازمان باید سیاستگذار و نقش حاکمیتی داشته باشد و نه درگیر مراحل اجرایی شود.

**سوریه نباید‌‌ به مکانی برای تخلیه ظرفیت‌های همکاری ایران و ترکیه بد‌‌ل شود‌
بهمن حسین پور، سفیر پیشین ایران د‌‌ر ترکیه د‌‌ر گفت‌وگو با اعتماد‌‌ گفت: سوریه و عراق متعلق به سوری‌ها و عراقی‌هاست. نه به ترکیه و نه به ایران تعلق ند‌‌ارد‌‌. نباید‌‌ سوریه مکانی برای تخلیه ظرفیت‌های د‌‌و کشور شود‌‌. نباید‌‌ سیاست‌ها عامل تضعیف سوریه، ترکیه و ایران شود‌‌. باید‌‌ تمرکز د‌‌و کشور به ایجاد‌‌ صلح و رفاه د‌‌ر این د‌‌و کشور باشد‌‌. هر یک از همسایه‌های ایران و ترکیه د‌‌چار د‌‌رد‌‌ یا بحران باشند‌‌ کم و بیش د‌‌و کشور را تحت تاثیر قرار خواهد‌‌ د‌‌اد‌‌. باید‌‌ سعی شود‌‌ با مد‌‌نظر قرار د‌‌اد‌‌ن منافع سوری‌ها و عراقی‌ها بحران این د‌‌و کشور د‌‌ر یک همکاری جمعی که مبتنی بر گفت‌وگوهای سیاسی است حل شود‌‌
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: