کد خبر: ۹۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
«خسارت فرابخشی رکود مسکن»، «پادزهرهای3 «ریسک» در بورس کالا»، «سریال غافلگیری مجتمع‌های پتروشیمی» و «دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 19 بهمن است.
 «خسارت فرابخشی رکود مسکن»، «پادزهرهای3 «ریسک» در بورس کالا»، «سریال غافلگیری مجتمع‌های پتروشیمی» و «دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره سه شنبه 19 بهمن است.
پ
**خسارت فرابخشی رکود مسکن
خسارت فرابخشی رکود مسکن کلید خروج بازار ساخت و ساز از سکون برآوردهای پژوهشی از نرخ رشد ارزش افزوده بخش «ساختمان» در یک سال 95، نشان می‌دهد پایان امسال، طولانی‌ترین رکود ساختمانی (5 سال پیاپی)، در کارنامه دست کم یک دهه اخیر این بخش، به ثبت می‌رسد. خروج بخش پیشران – ساخت‌و‌سازهای بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی دولت - از سکون، 6 اثر مثبت در رشد اقتصادی دارد؛ اما تداوم رشد منفی آن، به خسارت در بخش‌های دنباله‌رو می‌انجامد. 

**پادزهرهای3 «ریسک» در بورس کالا
عقد قراردادهای بلند‌مدت بین صنایع بالادستی و پایین‌دستی و انواع قراردادهای موجود در بورس کالا این توانایی را دارند که ریسک‌های تامین مواد اولیه را تا حدی کاهش دهند. این در حالی است که به گفته فعالان صنعتی در حال حاضر دو دسته چالش‌ها در حوزه تامین مواد اولیه قابل شناسایی است؛ بر اساس چالش‌های دسته اول فعالان صنایع پایین‌دستی با انتقاد از اینکه فعالان بالادستی مواد اولیه مورد نیاز این گروه را به میزان کافی و با قیمت‌های مناسب در اختیار آنها قرار نمی‌دهند. به گفته آنها مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی در برخی گروه‌ها به‌عنوان مثال پتروشیمی‌ها به میزان کافی در بورس کالا عرضه نمی‌شود و این در حالی است که کالاهایی که در بازار آزاد نیز عرضه می‌شوند اغلب با قیمت‌های بالاتر عرضه شده که هزینه‌های نهایی تولید را در این گروه افزایش می‌دهد.

در این رابطه بورس کالای ایران با راه‌اندازی سیستم قراردادهای بلندمدت گامی موثر را در مسیر تامین مواد اولیه برداشت و این اقدام که دو اثر همزمان را در بر داشت. اول آنکه مواد اولیه از طریق بورس کالا و از سوی صنایع بالادستی با اطمینان خاطر در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌گیرد و دوم آنکه صنایع بالادستی نیز با اطمینان از طرف تقاضا محصول مورد نیاز بازار را تامین می‌کند و این موضوع منافع دوطرفه را در بر دارد. 

**سریال غافلگیری مجتمع‌های پتروشیمی
دنیای اقتصاد: جریان گاز پتروشیمی‌های با خوراک گاز کشور در حالی دیروز برای پنجمین روز متوالی قطع بود که به نظر می‌رسد زمستان امسال درس‌های زیادی برای مساله «مصرف انرژی» در کشور به همراه دارد. پنج پتروشیمی خراسان، کرمانشاه، پردیس، فناوران و زاگرس از جمله پتروشیمی‌هایی هستند که گاز مصرفی آنها در روزهای سرد زمستان امسال به مصرف خانگی اختصاص داده شده است تا این بخش با افت فشار همراه نباشد. 

به این ترتیب در روزهایی که با ورود موج سرما به کشور مصرف گاز خانگی رکوردهای بی‌سابقه‌ای از خود به جا می‌گذارد، مسوولان گازی کشور با تاکید بر این نکته که «٧٥ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود» از مردم می‌خواهند در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. مصرف گاز کشور، روز یکشنبه گذشته به 536 میلیون مترمکعب در روز رسید که به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز، رکوردی بی‌سابقه به شمار می‌رود.

**دلیل نقش‌اولی فرانسوی‌ها در بازار خودرو ایران
دنیای اقتصاد: شرکت‌های فرانسوی در حالی هم‌اکنون بیشترین سهم از صنعت و بازار خودرو ایران را در اختیار دارند که برخی کارشناسان، این موضوع را مثبت و ناشی از وجود زیرساخت‌های چندین ساله می‌دانند و برخی دیگر رویکردی منفی به آن داشته و سهم بالای فرانسوی‌ها را به رقابت ضعیف در بازار داخل نسبت می‌دهند.

اگرچه با توجه به توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، افکار عمومی انتظار داشت خودروسازان بزرگ راهی کشور شده و حلقه رقابت را در بازار داخل گسترده‌تر کنند، با این حال باز هم این فرانسوی‌ها بودند که اولین قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پسابرجامی صنعت خودرو کشور را رقم زدند. ابتدا پژو و ایران‌خودرو پس از چهار سال جدایی، پای میز مذاکره با یکدیگر رفته و قراردادی جدید امضا کردند، قراردادی که طبق آن تا چند سال آینده 200 هزار پژوی جدید در کشور تولید خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: