کد خبر: ۹۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با یکی از رسانه ها در بخشی از اظهارات خود در خصوص حواشی مربوط به استیضاح وزرای تازه نفس دولت تدبیر و امیده گفته است، « استیضاح وزیر آموزش و پرورش که تنها سه‌ماه بعد از دریافت رأی اعتماد ازسوی تعدادی از نمایندگان اصولگرا درحال پی‌گیری است.
 روزنامه نوآوران در مطلبی نوشت: محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با یکی از رسانه ها در بخشی از اظهارات خود در خصوص حواشی مربوط به استیضاح وزرای تازه نفس دولت تدبیر و امیده گفته است، « استیضاح وزیر آموزش و پرورش که تنها سه‌ماه بعد از دریافت رأی اعتماد ازسوی تعدادی از نمایندگان اصولگرا درحال پی‌گیری است.

در این گفت و گو می خوانیم: او در ادامه گفت؛ دقیقاً متوجه نمی‌شوم که نمایندگان متقاضی استیضاح دانش‌آشتیانی که یکی دو ماه پیش، از مجلس رأی اعتماد گرفته، چه مطالباتی دارند. دقیقاً نمی‌دانم چه کسانی به‌دنبال این استیضاح هستند و معلوم نیست آیا مطالباتی از قبل وجود داشته و نمایندگان با روی کار آمدن وزیر جدید کماکان به‌دنبال همان مسائل هستند یا خیر. متوجه نمی‌شوم که استیضاح وزیری که هنوز مرکب امضایش خشک نشده، به چه معنایی است.»

با توجه به اظهارات رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، استیضاح وزیر تازه به وزارت رسیده سؤال برانگیز است. نمایندگان مجلس، بر پایه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دو وظیفه عمده دارند که وظیفه نخست آنها به حوزه قانون گذاری و وظیفه دوم آنها به موضوع نظارت ارتباط می یابد. قانون اساسی در تشریح وظیفه نخست نمایندگان مجلس آورده است که «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند».

اعطای رأی اعتماد به رئیس جمهوری و وزیران و همچنین استیضاح و سؤال از او، پیگیری و رسیدگی به شکایت ها از تمامی قوا به شرح اصل های 87 تا 90 از دیگر اختیارهای نمایندگان محسوب می شود.

بنابر اصل 87 قانون اساسی رئیس جمهوری مکلف است برای هیأت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر ازمجلس رأی اعتماد بگیرد. مسأله استیضاح به وسیله مجلس به عنوان اهرم فشار بر هیأت دولت مطرح می شود.

استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای دست کم 10 تن از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت 10 روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود، به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد.

استیضاح یکی از اختیارات نمایندگان مجلس است، اما سؤال این است وزیری که تازه رأی اعتماد از نمایندگان گرفته چطور دوباره مورد استیضاح قرار گرفته است ؟ با توجه به اظهارات عارف، آیا مطالباتی از قبل وجود داشته و نمایندگان با روی کار آمدن وزیر جدید کماکان به دنبال همان مسائل هستند یا خیر. 

آیا نمایندگان مردمی مسائل شخصی را به منافع ملی می کشانند؟ آیا درست است مسؤولان به جای حل مشکلات مردم به مسائل شخصی بپردازند؟ در رابطه با این موضوع با نمایندگان مجلس به بررسی پرداختیم.

** در مدت کوتاه نمی شود معجزه کرد
بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به نوآوران گفت: نمایندگان مجلس دارای اختیارات خاصی هستند، یکی از این اختیارات آن ها استیضاح وزیران کشور است. اگر شرایطی خاص پیش بیاید وزیران مورد استیضاح قرار می گیرند.

او در ادامه افزود: آموزش و پرورش یکی از بزرگترین وزارت های کشور است که در همه استان ها و شهرهای کشور گسترده شده است. همچنین مطالبات ارضی این وزارتخانه بسیار زیاد است و در مدت کوتاهی نمی شود تمام حوزه های آن را مورد بررسی و تحقیق قرار داد. 

این نماینده مجلس راجع به رفتار بعضی از نمایندگان که وزیر آموزش و پرورش را به استیضاح کشیدند ، بیان کرد: مشکلات آموزش و پرورش ریشه دار است و به سال های خیلی پیش برمی گردد و نباید از وزیر انتظار داشت که در مدت کوتاهی معجزه کند و مسائل را یک شب حل کند.

پارسایی در ادامه تأکید کرد: استیضاح کنندگان باید توجه داشته باشند که با تصمیم یا عملکردشان به منافع ملی ضرر نرسانند و مصلحت دانش آموزان فدای سیاست بازی ها نشود.

او در ادامه افزود: استیضاح کنندگان باید به وزیر آموزش و پروش فرست بدهند تا با مدیران بخش های مختلف آن در تمام استان ها بررسی کند تا مشکلات را بتواند حل کند . کار تحقیق و رسیدگی به امورات یک وزارتخانه زمان بر است و مشکلات چندین ساله در مدت کوتاه قابل رسیدگی نیستند.

پارسایی در ادامه گفت: نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیران باید دلیل قانع کننده داشته باشند تا مورد بررسی قرار گرفته و بعد تصمیم گیری لازم از سوی همه نمایندگان مردمی داده شود.

** استیضاح وزیر سه ماهه در شأن نمایندگان مجلس نیست
محمدرضا بادامچی ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به نوآوران گفت: استیضاح وزیری که تازه از سوی نمایندگان مجلس رأی اعتماد دریافت کرده است تعجب آور است.

او در ادامه بیان کرد: در مدت کوتاه چطور می توان مشکلات یک وزارتخانه گسترده ای همچون آموزش و پرورش را بررسی کرد .

بادامچی در ادامه تأکید کرد: وزارتخانه ای که اکثر امورات آن در دست مدیران آن قرار دارد . در واقع با قشر عظیمی از مدیران آموزشی در سراسر کشور روبرو است و این کار چند ماهه نیست بلکه با برنامه ریزی مدت دار می توان به مسائل و امورات تمام حوزه های استانی این وزارتخانه رسیدگی کرد.

او در ادامه افزود: پی گیری استیضاح وزیر آموزش و پرورش که سه ماه نشده است در شأن نمایندگان مجلس نیست.

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.11.19
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: