کد خبر: ۹۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - 07 February 2017
«فرمول نجات از تله فقر»، «دو اقدام در جهت رونق خرده‌فروشی»، «تیغ دو لبه واسطه‌های تجاری» و «3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 18 بهمن است.
 «فرمول نجات از تله فقر»، «دو اقدام در جهت رونق خرده‌فروشی»، «تیغ دو لبه واسطه‌های تجاری» و «3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران» از جمله موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 18 بهمن است.

**فرمول نجات از تله فقر
اصابت برنامه‌های حمایت اجتماعی به گروه هدف یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسیر پشتیبانی از اقشار آسیب‌پذیر است. چالشی که ایران نیز با آن دست به گریبان است. با وجود هزینه اسمی قابل توجه در حوزه حمایت‌های اجتماعی، وضعیت کنونی ایران با شرایط مطلوب فاصله معناداری دارد. در سوی مقابل، ترکیه به‌عنوان همسایه غربی با صرف هزینه‌هایی به مراتب کمتر از استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته در زمینه افزایش رفاه اجتماعی، توانسته است در سال‌های گذشته تصویر فقر در این کشور را تا حدود زیادی بهبود بخشد. 

بررسی تجربه این کشور در اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی نشان می‌دهد که تشکیل یک ساختار اطلاعاتی دقیق و به‌روز برای شناسایی جامعه هدف برنامه‌های حمایتی توانسته است تا حدود زیادی نشتی منابع مالی در کانال توسعه اجتماعی را کاهش دهد. علاوه‌بر این، ترکیه در دهه طلایی توسعه انسانی اقدام به ادغام تمامی نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حمایت اجتماعی در ذیل چارت سازمانی یک وزارتخانه کرد. اقدامی که در نهایت یکپارچه‌سازی، کاهش هدررفت منابع و حذف موازی‌کاری در برنامه حمایت اجتماعی این کشور را بر عهده داشت. «دنیای اقتصاد» در گزارشی با بررسی مهم‌ترین ضعف‌های نظام حمایت اجتماعی در ایران، راه‌حل ترکیه را برای عبور از تله فقر بررسی کرده است.

**دو اقدام در جهت رونق خرده‌فروشی
ایجاد تعاونی و سازو‌کار گواهی سپرده از اقداماتی است که به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران می‌توان از آن به‌عنوان اقدامات عملی این سازمان در جهت تحقق خرده‌فروشی در این فضا یاد کرد. خرده‌فروشی اما چه معنایی دارد؟ از خرده‌فروشان به‌عنوان حلقه آخر زنجیره تامین یاد می‌شود، زنجیره‌ای که در خود تولید‌کنندگان، عمده فروشان یا توزیع‌کنندگان که از تولید‌کننده خرید می‌کنند و به خرده‌فروشان می‌فروشند و خرده‌فروشان که از عمده‌فروشان می‌خرند و سپس به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. در این زمینه بورس کالا از طریق ابزارهای نظارتی و سهولتی که در توزیع محصولات می‌تواند ایجاد کند به‌عنوان حلقه‌ای میان توزیع‌کنندگان و خریدارانی که نیاز به خریدهای خرد دارند عمل می‌کند.

تسهیل فرآیند خرده‌فروشی می‌تواند به خریداران این بازار نه تنها در جهت دسترسی آسان‌تر کمک کند، بلکه این اختیار را به خریداران می‌دهد تا با تناژهایی پایین‌تر دست به خرید محصولات بزنند، تجمیع تقاضاهای مربوط به خرده‌فروشی در بورس کالا از طریق شرکت‌های تعاونی یکی از مواردی است که به گفته مدیر عامل بورس کالا در جهت خرده‌فروشی در این بورس صورت گرفته است.

**تیغ دو لبه واسطه‌های تجاری
واسطه‌ها در دنیا یکی از بازیگران صحنه اصلی تجارت هستند. فرقی ندارد که تاجر ایرانی باشد یا خارجی؛ اهمیت استفاده از واسطه‌ها در تجارت، به نقش آنها در به‌دست آوردن یا حفظ فرصت‌های کسب‌وکار باز می‌گردد. حتی در اقتصاد جهانی امروز، کسب‌وکارهای بسیار بزرگ نیاز دارند با توسل به واسطه‌ها(اشخاص ثالث) به بازاریابی تمام محصولات خود در منطقه بپردازند. با این حال استفاده از واسطه‌ها همانند چاقوی دو لبه‌ای است که در کنار منافعی که دارد، می‌تواند کسب‌وکارها را در معرض خطر قرار دهد. 

از این رو به نظر می‌رسد برای اینکه از خطرات و مشکلات احتمالی درخصوص فعالیت واسطه‌ها جلوگیری شود، نیاز است دستورالعمل شفاف و قانونمندی در جهت اختلافات تجاری بنگاه‌ها با شرکا، اشخاص ثالث و کارگزاری‌های جهت پیروی از آن تدوین شود. از این رو مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران طی گزارشی، دستورالعمل اتاق بازرگانی بین‌المللی را در این خصوص ارائه داده است. در واقع این دستورالعمل، شیوه‌های پیشگیری از مخاطرات احتمالی واسطه‌ها را گوشزد می‌کند.

** 3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران 
دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته قرار است از امروز آغاز به کار کند و تا 21 بهمن ادامه یابد. در این نمایشگاه 21 کشور شرکت کرده‌اند که 12 کشور از این بین از جمله بازارهای هدف ایران به شمار می‌روند. کشورهای مالزی، تایلند، ترکیه، چین، برزیل، روسیه، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، یونان، کره‌جنوبی، ویتنام، قبرس، هند، آلمان، گرجستان، کامبوج، مالدیو، مقدونیه، قزاقستان و یمن در نمایشگاه گردشگری امسال شرکت خواهند داشت. به گفته مسوولان گردشگری کشور، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران و متنوع کردن حضور بخش‌ خصوصی است. 

برهمین اساس، 381 شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین 65 شرکت خارجی، ظرفیت‌ کشورهای خود را در آن به نمایش می‌گذارند. در همین حال، نمایشگاه‌های گردشگری متعددی در جهان با اهداف گوناگون همه ساله برگزار می‌شود. از جمله مهمترین این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه WTM (بازار جهانی سفر) در لندن، ITB (بازار گردشگری بین‌المللی) در برلین آلمان و فیتور در مادرید اسپانیا اشاره کرد. این نمایشگاه‌ها امکاناتی جهانی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری و برقراری ارتباط‌های دوطرفه بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان به وجود می‌آورند که برای گسترش فعالیت‌های گردشگری در جهان و بهره‌مندی اقتصادی از این صنعت بسیار مفید است. ایران که در برگزاری چنین رویدادهایی نوپا است، می‌تواند از تجارب ارزنده این کشورها استفاده کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: