کد خبر: ۹۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
رئیس خانه معدن ایران از یک تصمیم خطرناک و با حب و بغض برای بخش معدن در برنامه ششم خبر داد و با اعلام اینکه در عمده معادن بزرگ کشور حتی در یک کیلو هم تخلف اتفاق نمی‌افتد، گفت: امروز تولیدکنندگان از دولت غمگین و خسته هستند.

رئیس خانه معدن ایران از یک تصمیم خطرناک و با حب و بغض برای بخش معدن در برنامه ششم خبر داد و با اعلام اینکه در عمده معادن بزرگ کشور حتی در یک کیلو هم تخلف اتفاق نمی‌افتد، گفت: امروز تولیدکنندگان از دولت غمگین و خسته هستند.

به گزارش  تسنیم، بخش معدن یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور هست که می تواند نقش مهمی در روند توسعه کشور، درآمدزایی و اشتغال آفرینی داشته باشد ولی به دلیل کم توجهی سالهای متمادی از سوی دولت‌ها نتوانسته داین ماموریت‌ها را عملی کند و مسئولان از نقش اندک این بخش در رشد اقتصادی کشور خبر می دهند. در این خصوص با محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران که مهمان خبرگزاری تسنیم بود، گفتگو کردیم.

 محمد رضا بهرامن در این گفت وگوی تفصیلی در پاسخ به این پرسش که "در بخش معدن و صنایع معدنی ما هنوز نتوانسته‌ایم آمار روشنی اعلام کنیم، حتی تعارض‌هایی نیز در آمار مراجع مختلف دیده شده است. اخیراً دولت به‌همراه وزارت صنعت و مرکز آمار گزارش اولیه‌ای از وضعیت رشد 6ماهه امسال اعلام کرده است، اما زمانی که با فعالان حوزه صنعت صحبت می‌کنیم آنها همچنان از کسادی و رکود و انباشت محصول صحبت می‌کنند و تحقق نرخ رشد را در این حوزه واقعی نمی‌دانند. به‌نظر شما آیا مبنای آمارگیری‌های کشور ایراد دارد یا جامعیت شاخص‌هایی که براساس آنها آمارها تهیه می‌شود دارای ایراد است یا چیزی که فعالان اقتصادی می‌گویند دقیق و علمی نیست و بیشتر احساساتی است؟"، اظهار داشت: دست روی موضوع خوبی گذاشته‌اید، بحث آمار یک موضوع کلیدی است. به‌اعتقاد من یکی از ضعف‌های امروز جامعه کشور همین موضوع آمار است، ما اگر امروز بخواهیم همین شاخص‌های آماری را با سالهای گذشته مورد مقایسه قرار دهیم فکر می‌کنم نتوانیم زودتر از 93 آمار دقیقی را پیدا کنیم که این یک ضعف بزرگ است.

وی با بیان اینکه در زمان مقایسه آمارها می‌بینیم که مراکز مختلف از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار رقم‌های متفاوتی را اعلام کرده‌اند، افزود: تفاوت آمارها نشان می‌دهد مسائل و مبانی در یک نقطه به هم نمی‌رسند، به‌عبارتی ما آمارها را براساس خواسته‌های خودمان تعریف می‌کنیم درحالی که آمار یک استاندارد و شاخص بوده و جوامعی که آمار نداشته باشند، نباید در آنها انتظار توسعه دقیق و جامع گرا را داشته باشیم. وضعیت امروز ما نشان می‌دهد که ما آماری نداریم.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: اگر امروز توسعه را براساس شاخص‌های آماری تعریف کنیم شاید به جامعه خود بدهکار هم شویم و یک روز افرادی می‌آیند و وضعیت امروز کشور را تحلیل، و ما را حتی محکوم می‌کنند که در ارائه آماری دقیق کوتاهی کرده‌ایم.

*امروز به دلیل نبود " آمار" مزیت بخش معدن مشخص نیست

بهرامن با اعلام "من بارها بحث آمار را مطرح کرده‌ام حتی یادم هست توسط یکی از دوستان در اتاق بازرگانی مصرّ بودیم که برای بخش تولید یک مجموعه آمار منسجم تهیه شود"، گفت: اگر ما یک آمار روشنی از وضعیت موجود داشته باشیم به‌طور حتم می‌توانیم براساس آنها حرف زده و حتی راحت‌تر تحلیل کنیم. اما زمانی که آماری نداشته باشیم تحلیل معنایی ندارد و حتی شاید محکوم شویم که تصمیمات را احساسی هم اتخاذ کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمار گویای حرکت جوامع است، تصریح کرد: اگر ما آمار را برمبنای خط ریل تعریف کنیم مشاهده می‌شود که با داشتن آمار درست طی کردن مسیر و رسیدن به هدف با سرعت بهتری همراه خواهد شد. همیشه براساس آمارها  برنامه کشور تعریف و به جامعه اطلاع رسانی می‌شود. از سالهای 70 تا امروز بسیار گفته شده که سهم معدن در GDP حدود 0.8 ، 0.9 و یا 1 است اما وقتی آمارها را در سال های مختلف مقایسه می‌کنیم می بینم که یک روز کل تولید کشور 150 هزار تن و امروز به 400 هزار تن رسیده است  اما باز سهم معدن همین میزان است. این امر نشان می دهد یک جاری کار ایراد دارد.

بهرامن اضافه کرد: ما هیچ وقت براساس استانداردها یک بخش را خوب تعریف نکرده ایم. به عنوان نمونه هنوز بخش معدن خوب تعریف نشده که چه شرایط و چه شاخص هایی دارد. این در حالی است که اگر تعریف‌های خوبی انجام می‌شد مزیت این حوزه نمود بیشتری پیدا می کرد. امروز به دلیل نبود آمار نمی توانیم مزیت حوزه معدن را تعریف کنیم در این شرایط وقتی حرفی گفته می شود یک عده فکر می‌کنند صحبت‌ها احساسی است.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری‌ بخش‌های مختلف از قوه مقننه تا قوه مجریه  براساس اطلاعاتی است که خودشان دارند، گفت: ما همیشه به دولت و مجلس می‌گویم شما شاخص‌ها را برپایه سهم بخشی می‌بینید و معتقدید سهم معدن یک درصداست، با این حساب به چه دلیل برای این بخش که سهم یک درصدی دارد وقت بگذاریم!. متأسفانه جامعه ما اینگونه تصمیم گیری می‌کند. در حالی که جوامع دیگر اثرگذاری‌ها را هم مورد توجه قرار می‌دهند به عنوان نمونه در کانادا مسؤلین می‌گویند اگر رشد ما در معدن 5 درصد است اثرگذاری این میزان رشد هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد به نحوی که همیشه بررسی می‌کنند اگر این رشد نباشد چه اتفاقی در سایر بخش‌ها خواهد افتاد؟! برای همین است که می‌گویند اگر یک شغل در معدن ایجاد شود من براساس آمار 17 شغل جانبی دارم .

بهرامن با اشاره به اینکه مسئولین ما هم این حرف را می زنند اما در تصمیم گیری‌ها همان یک درصد را مدنظر قرار داده و توجهی به اثرگذاری‌ها ندارند، افزود: به اعتقاد من اگر تأثیرات حوزه معدن در سایر بخش‌ها مورد توجه مسئولین قرار گیرد کدام مسئولی جرأت می‌کند با تصمیم خود 4 معدن را تعطیل کند؟ زیرا می داند که این تصمیم اشتباه چه عواقبی دارد.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: متأسفانه ما آمار را به عنوان یک رفیق در جهت تصمیم سازی یا به عنوان یک مشاور عالی در تصمیم گیری‌های لحاظ نمی‌کنیم. آسیب این موضوع تا جایی است که ما نمی‌توانیم عملکرد تصمیم سازان یا متولیانی را در هر مقطع مورد ارزیابی قرار دهیم. اگر آمار داشته باشیم راحت‌ می‌توانیم برنامه‌ها را تدوین و در نهایت آنها را ارزیابی کنیم. حتی می توانیم از دست اندرکاران بپرسیم در زمانی که مسئولیت آیا توانسته‌اید بخشی از کاراها را به جلو ببرند یا خیر؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: