کد خبر: ۹۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
«فراخوان «2 درجه کمتر» برای صرفه‌ جویی در مصرف گاز»، «بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی در امریکا»، «مقصر کیست؟ مسئولان ناآماده یا خودروهای بدون زنجیر چرخ»، «روز پنجم، «مادری» عشق آفرید» و «مردمی‌ترین قیام؛ مترقی ترین نظام حقوقی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 16 بهمن است.
 «فراخوان «2 درجه کمتر» برای صرفه‌ جویی در مصرف گاز»، «بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی در امریکا»، «مقصر کیست؟ مسئولان ناآماده یا خودروهای بدون زنجیر چرخ»، «روز پنجم، «مادری» عشق آفرید» و «مردمی‌ترین قیام؛ مترقی ترین نظام حقوقی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 16 بهمن است.

** فراخوان «2 درجه کمتر» برای صرفه‌جویی در مصرف گاز
سرمای هوا در 29 استان کشور به استخوان رسیده؛ در این میان وضعیت استان‌های شمالی و غربی سخت‌تر از سایر استان‌هاست. طی دو روز نزدیک به 8 درجه سانتیگراد دمای این استان‌ها افت کرده و بارش برف و یخبندان امان مردم را بریده است. با وجود این دولتی‌ها همگی بسیج شده‌اند که مبادا خانه‌ای دچار قطع گاز شود یا نیروگاهی به خاطر نبود سوخت نتواند برق مصرفی مردم را تأمین کند. کاهش دمای هوا در کنار قطع گاز وارداتی از ترکمنستان مدیرعامل شرکت ملی گاز و تیم گازرسانی این شرکت را هم به استان‌های مازندران و گلستان کشانده است.

حمیدرضا عراقی در حالی که برای مدیریت مستقیم بحران به این استان ‌ها رفته بود، به «ایران» گفت: با مدیریت ‌های انجام شده در روزهای اخیر تاکنون گاز هیچ خانه‌ای با وجود کاهش دمای هوا و ورود جبهه هوای سرد به کشور قطع نشده است. وضعیت تأمین گاز استان ‌های شمالی نیز در نبود گاز ترکمنستان مطلوب است.

عراقی ادامه داد: البته هموطنان بویژه ساکنان شمالی کشور همراهی بسیار خوبی با مسئولان داشته‌اند. اگرچه همچنان مصرف بیش از حد استاندارد است اما امیدواریم همکاری‌ها بویژه در استان‌های شمالی بیشتر نیز شود.

اخیراً فراخوانی با نام «2 درجه کمتر» راه افتاده که مردم را تشویق به کم کردن 2درجه گرمای محیط یا خاموش کردن یک بخاری می‌ کند. ظاهراً این فرهنگ مدیریت مصرف در حال گسترش است و مدیرعامل شرکت ملی گاز می‌گوید که در روزهای اخیر مردم کارنامه مثبتی در این زمینه داشته‌اند و امید است که این فرهنگ گسترش یابد.به گفته عراقی اگر همه مشترکان به این فراخوان بپیوندند حدود 50 میلیون متر مکعبی گاز در روز صرفه‌جویی خواهد شد. این رقم معادل تولید گاز دو فاز استاندارد و یک پالایشگاه پارس جنوبی است که ساخت آن میلیاردها دلار هزینه داشته است.

** بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی در امریکا
دونالد ترامپ حدود یک هفته پیش فرمانی را با عنوان «حفاظت از امریکا در مقابل حملات تروریستی» امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به امریکا به مدت سه ماه معلق و بازدید شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایرانیان به امریکا درهمین مدت زمان ممنوع شد. این موضوع زندگی خیلی از دانشجویان ایرانی را تحت ‌الشعاع خود قرار داده است. بر اساس آمارهای وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی که در امریکا تحصیل می‌کنند بالای 11 هزار نفر است. 

ایران یازدهمین کشور از نظر تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در امریکاست. با این حال این روزها خیلی از دانشجویانی که در امریکا تحصیل می‌کنند نسبت به این فرمان جدید ترامپ ناراضی هستند آنها در صفحه‌های شخصی و اجتماعی خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند این رفتارغیر انسانی و توهین ‌آمیز است.

مریم یکی از دانشجویان ایرانی در امریکا از وضعیت بلاتکلیفی دانشجویان ایرانی می‌گوید: «اینجا همه نگران هستند که در نهایت وضعیت‌شان چه می‌شود. مهم‌ترین موضوع ما هم‌اکنون این است که نمی‌توانیم به کشورمان سفر کنیم. اگر مشکلی برای فامیل‌مان ایجاد شود نمی‌توانیم در کنار آنها باشیم. ما قانونی از ایران به امریکا آمدیم و این قانون وضعیت ما را بلاتکلیف می‌کند اینجا همه دانشجویان ایرانی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.»

مهدیه یکی دیگر از دانشجویان ایرانی در امریکا در این باره می‌گوید: «فعلاً که نمی‌توانیم وارد کشور شویم تا ببینیم که بعد از سه ماه رئیس جمهوری امریکا چه دستوری را صادر می‌کند اما این ظلم در حق ایرانی‌هاست. ایرانی ‌هایی که آزاری به کسی در این مملکت نداشتند. جالب اینجاست که مردم امریکا با ما همدلی می‌کنند. در دانشگاه همه در کنار ما هستند و این خوشحال‌ مان می‌کند.»

درحال حاضر از کشور ما هیچ دانشجوی بورسیه‌ای در امریکا حضور ندارد، تنها 4 دانشجوی بورسیه هستند که مهلت بورسیه آنها تمام شده است و هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و بزودی فارغ‌التحصیل خواهند شد. این دانشجویانی که در امریکا هستند خودشان با هزینه شخصی رفته‌اند. با این حال در شورای معاونین وزارت علوم درباره این موضوع بحث و بررسی شد. ما در این شورا موضوع را جمع ‌بندی کردیم.

** مقصر کیست؟ مسئولان ناآماده یا خودروهای بدون زنجیر چرخ
«ساعت 2 ظهر از ترمینال تهران به سمت بابل حرکت کردم. چون حدس می‌زدم جاده برفی و خطرناک باشد، با ماشین شخصی نیامدم. حتی از راننده‌های کامیون داخل جاده خبر گرفتیم و گفتند هراز بسته، اما فیروزکوه باز است. تقریباً از ساعت 5 عصر ترافیک نفسگیر شروع شد و 16 ساعت گیر کردیم.»

محمد‌حسین آجورلو یکی از مسافرانی که آخر هفته پیش درجاده فیروزکوه گرفتار شده بود، چنین برای «ایران» روایت می‌کند و ادامه می‌دهد:«عجیب‌ترین مسأله این بود که هیچ کس سر جاده، جلوی ماشین‌هایی را که زنجیر چرخ نداشتند، نمی‌گرفت. درست است مردم باید سوخت کافی و لباس گرم همراه داشته باشند، ولی هیچ کس تصور نمی‌کرد 24 ساعت این مشکل طول بکشد. کار خیلی پیچیده‌ای نیست که اعلام کنند جاده بسته است، اما حتی راننده‌های اتوبوس و کامیون که باید زود‌تر مطلع شوند، هیچ کدام هیچ خبری نداشتند.» جاده و ماشین ‌های پوشیده از برف، چهره مأمور پلیس با صورت یخ زده و تصاویری با فصل اشتراک سرما و حادثه، راوی وضعیت جاده ‌های تهران به شمال در آخر هفته سرد کشور بود. روزنامه ایران برای روشن شدن ابعاد این ماجرا، با داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت ‌و‌ گو کرده است.

کشاورزیان، روایتش را از وضعیت اخیر راه‌ ها چنین شروع می‌کند:«خوشبختانه ما در روزهای گذشته شاهد برف خوبی در کشور بودیم. در اکثر استان ‌ها بارش برف اتفاق افتاد. همکاران‌مان در ادارات راهداری و شهرداری نیز تلاش کردند تا با امکاناتی که در اختیار دارند، از طریق پاک‌سازی و نمک پاشی راه‌ها را باز نگه دارند.»

او با تأکید بر رعایت نکردن ایمنی توسط رانندگان ادامه می‌دهد: «طبیعی است در شرایطی که شاهد بارش سنگین برف هستیم، در حمل و نقل وقفه‌ای به وجود آید. علی الخصوص وقتی رانندگان دقت نکنند و بدون زنجیر چرخ وارد مسیر شوند. وقتی حتی یک راننده بدون زنجیر چرخ بلغزد، دیگر همه ماشین‌ ها هم زنجیر داشته باشند، بی‌ فایده است. 

** روز پنجم، «مادری» عشق آفرید
اگر قرار باشد صفتی کلی برای فیلم‌های به نمایش درآمده تا روز ششم جشنواره در نظر بگیریم شاید گویاترین واژه «میان‌مایه» باشد. تا به اینجای کار با کمی اغماض جشنواره سی ‌و پنجم جشنواره متوسط ‌‌ها بوده است. غیبت بزرگان سینما، حضور پرتعداد و اگرچه با انگیزه جوانان فیلم اولی و نهایتاً کیفیت فیلم‌های به نمایش در آمده در بروز چنین اتفاقی دخیل بوده است؛ فیلم‌های کوچک یا متوسطی که راهی برای ورود مخاطب به دنیای خود نداشتند و حداقل با حاضران در سالن اختصاصی اهالی رسانه ارتباط کمتری برقرار کردند.

در روز پنجم جشنواره حتی نمایش یک فیلم سیاسی درباره وقایع پس از انتخابات خرداد 88 هم قابلیتی برای ایجاد بحث و گفت‌وگو نداشت و حواشی و مباحث سیاسی آن به نشست خبری این فیلم محدود ماند و در رسانه ‌های خبری بازتاب چندانی پیدا نکرد. ساکنان این روزهای برج میلاد همچنان بر اصل غافلگیری سینما دل بسته‌اند و به یکی دو فیلمساز شاخص و صاحب کارنامه معتبر همچون حمید نعمت ‌الله امید بسته‌اند یا اینکه در غیبت چهره ‌های اسم و رسم‌دار آبروی جشنواره را شاید فیلمسازان جوان حفظ کنند.

نمایش فیلمی زنانه و تصویر سه نسل از زنان در کنار هم که هر کدام به نوعی جلوه‌ای از عشق را به تصویر کشیده‌اند در نخستین ساخته سینمایی یک فیلمساز زن، ساعات پایانی پنجمین روز جشنواره را تلطیف کرد؛ در روزی که محور تمامی داستان فیلم‌های نمایش داده شده در این روز با موضوع مرگ آمیخته بود.

** مردمی‌ترین قیام؛ مترقی ترین نظام حقوقی
دهه فجر، فرصت مغتنمی است تا به رسم مألوف، مروری بر کارنامه انقلاب داشته باشیم اما این بار می‌کوشیم تا در بازخوانی انقلاب صرفاً بر آرمان ‌های امام(ره)، به ‌عنوان شخصیت اول انقلاب، متمرکز شویم و برای این منظور با آیت ‌الله سیدمحمد موسوی ‌بجنوردی به گفت‌وگو نشستیم. او سال‌های زیادی در نجف و پاریس در محضر امام(ره) حضور داشته و از نزدیک شاهد تلاش‌ها و دغدغه‌ های حضرت امام(ره) در جریان پیروزی انقلاب بوده است. او هم‌اکنون ریاست دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی را برعهد دارد. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل این گپ ‌و گفت است که می‌خوانید.

آیت‌الله بجنوردی، شما در سال 57 از نجف به ایران آمدید؛ یعنی در واقع در سال‌هایی که امام(ره) در تبعید بودند، شما با ایشان همراه بودید؛ با توجه به رابطه نزدیکی که با حضرت امام(ره) داشتید، می‌خواهیم طرح‌هایی را که ایشان در جریان انقلاب دنبال می‌کردند، از زبان شما بشنویم؟
من در پاریس و در نوفل‌لوشاتو با امام(ره) همراه بودم. آن زمان ایشان درگیر تدریس «مسأله جمهوری اسلامی» بودند و من چهارده سال در درس ایشان با عنوان «حکومت اسلامی» در نجف حضور داشتم. ایشان در این درس، به تدریس مبانی جمهوری اسلامی می‌پرداختند و معتقد بودند حکومتی که براساس نظام اسلامی تشکیل می‌شود باید قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌هایش، براساس مرّ اسلام باشد.حاصل این کلاس‌ها، امروز تحت عنوان کتاب «حکومت اسلامی» چاپ شده و به زبان عربی نیز ترجمه شده است، من نیز در ترجمه آن سهمی داشته‌ام. 

از نظر شما آرمان‌های امام و انقلاب تاکنون چقدر محقق شده است؟
نمی ‌توان مدعی شد که آرمان ‌های امام(ره) صددرصد محقق شده است، اما به طریقی در حال انجام است؛ شاگردان امام(ره) بیکار نیستند و خود رهبر معظم انقلاب اثرگذاری ‌های بسیاری دارند تا این آرمان‌ها به بهترین وجه محقق شود. مرحوم آیت ‌الله رفسنجانی، مرحوم شهید بهشتی و باهنر و... نیز همه تربیت شده مکتب امام(ره) بودند که سهم بسیاری در ادامه دادن راه ایشان و نهادینه کردن آرمان ‌هایشان در انقلاب داشتند. واقعیت این است که ایدئولوگ نظام ما، امام(ره) است و این باور را در ملت ایران ایجاد کرد و انقلاب، نتیجه آگاه شدن مردم بود. از این رو، مبالغه نکردم اگر بگویم «مردمی‌ترین قیام» و «مردمی ‌ترین ‌نظام» جمهوری اسلامی ایران است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: