کد خبر: ۹۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
«رودررویی مخالفان و موافقان لغو قرارداد بوئینگ در آمریکا»، «بررسی حادثه پلاسکو درگفت ‌و گوی با همدلی «عبدالکریم حسین ‌زاده» عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران» و «رهبران پس از همه غذا می ‌خورند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره شنبه 16 بهمن به شمار می رود.
 «رودررویی مخالفان و موافقان لغو قرارداد بوئینگ در آمریکا»، «بررسی حادثه پلاسکو درگفت ‌و گوی با همدلی «عبدالکریم حسین ‌زاده» عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران» و «رهبران پس از همه غذا می ‌خورند» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره شنبه 16 بهمن به شمار می رود.

** رودررویی مخالفان و موافقان لغو قرارداد بوئینگ در آمریکا
تحلیل‌ گران غربی معتقد بودند ترامپ وقتی به کاخ سفید نقل مکان کند می تواند به سادگی فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران را به هم بزند. در چند روز گذشته تنش ایران و آمریکا به لطف آتش افروزان منطقه ‌ای و دست ‌راستی های جمهوری خواه بالا گرفته است. ترامپ و مشاورش مایکل فیلین برای ایران خط و نشان کشیده ‌اند و طبق گفته‌ های منابع ناشناس در حال تهیه بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند. این در شرایطی است که فروش بوئینگ به ایران که قراردادش در دوره اوباما سامان یافت، با هاله ‌ای از ابهام مواجه است. کارشناسان توافق هسته‌ ای معتقدند، موانع زیادی بر سر راه اجرایی شدن قرارداد فروش هواپیماهای بوئینگ وجود دارد و ترامپ می ‌تواند به سادگی این قرارداد را به هم بزند. این کارشناسان معتقدند، به احتمال زیاد این اقدام حتی ناقض توافق هسته ای نیز نخواهد بود.

تحلیل‌ گران دیگری اقدامات ترامپ در دو هفته گذشته را تهدیدی برای شرکت های بزرگ آمریکایی ارزیابی کرده و هشدار داده ‌اند اگر این اقدامات ادامه پیدا کند شاید بار دیگر بحران اقتصادی گریبان اقتصاد آمریکا را بگیرد اما این بار ویران‌ بارتر از آنچه در سال‌ های نه چندان دور. ترامپ در وعده های انتخاباتیاش در مورد وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین و انتقال فرصت های شغلی از آمریکا به مکزیک و دیگر کشورها توسط شرکت های آمریکایی سخنانی را مکرر بیان کرده است و در دو هفته گذشته هم نشان داده که می ‌خواهد به وعده‌ هایش پایبند باشد اما اگر کشورهای دیگر به دلیل وضع تعرفه های سنگین و خروج آمریکا از پیمان های تجاری اقدام تلافی جویانه انجام دهند، آسیب وارده به شرکت های بزرگی نظیر بوئینگ و جنرال الکتریک و کارکنان آنها چگونه جبران خواهد شد. به گفته کارشناسان صنعت هوایی اگر ترامپ 45 درصد تعرفه واردات بر کالاهای چینی اعمال کند، مشخص است که چینی‌ ها هم به جای بوئینگ به هواپیماهای ایرباس علاقمند می شوند.

** بررسی حادثه پلاسکو در گفت ‌و گوی با همدلی «عبدالکریم حسین ‌زاده» عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران
چهارشنبه هفته گذشته «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران و «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور برای ارائه گزارش درباره حادثه پلاسکو که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان و نیروهای متخصص کشورمان شد، در صحن علنی مجلس به نمایندگان توضیحاتی دادند. جلسه ‌ای که به نظر برخی نمایندگان دستاورد و خروجی نداشت و به صورت فرمایشی با توضیحات بی‌ ارتباط شهردار به اتمام رسید. البته «عبدالکریم حسین ‌زاده» بر خلاف برخی همکاران خود معتقد است که نباید فقط شهرداری را مسئول این اتفاق دانست، بلکه بسیاری از دستگاه‌ ها هستند که به مرور زمان با زیر پاگذاشتن قوانین باعث به وجود آمدن زمینه حادثه شده‌ اند. 

با توجه به گزارش قرائت شده در جلسه علنی چهارشنبه مجلس، در حادثه پلاسکو شهرداری تهران مقصر شناخته شد، ولی با وجودی که شهردار در مجلس حضور داشت، از مردم عذرخواهی نکرد. تحلیل شما از این اتفاق چیست؟
موضوع اساسی از نظر من قبل از رخداد است. حادثه‌ ای مثل پلاسکو اتفاق افتاده و این حادثه یکی از هزاران موردی است که می ‌تواند اتفاق بیفتد و بحران ملی ایجاد کند. در پایتخت اتفاقاتی که رخ می‌ دهند، جزیی نیستند، چون سطح تاثیرگذاری آنها فراتر از منطقه ‌ای، ملی و گاهی فراملی است. بنابراین به نظرم در یک حادثه و اتفاق با این عمق، فقط یک دستگاه مقصر نیست و دستگاه‌ های دیگر نیز به میزان مسئولیتی که در این اتفاق دارند و کوتاهی ‌هایی که انجام داده ‌اند، مقصرند.

** رهبران پس از همه غذا می ‌خورند
در تاریخ، خوانین و حکام کار اصلی خود را حکومت بر رعیت می ‌دانستند. اما وقایعی که در دو سه قرن اخیر در جهان رخ داد، چهره جدیدی از سیاست را ترسیم کرد. رعایا «مردم» و «شهروند» شدند و در سیاست نقش مستقیم پیدا کردند. همراه با نقش پیدا کردن مردم در سیاست، «افکار عمومی» هم راهش را در ادبیات سیاسی باز کرد و نحوه مواجهه با افکار عمومی، واکنش ‌ها و مطالبات آن برای سیاسیون به مسئله تبدیل شد. نمود این مسئله در جامعه ایران را می‌توان در فیش‌های حقوقی، املاک نجومی و حتی حادثه ساختمان پلاسکو مشاهده کرد. سیاستمداران وطنی طی ماه ‌های گذشته با رویدادهایی دست و پنجه نرم ‌کردند که بدون واکنش افکار عمومی نماند. نمونه این رخدادها ماجرای فیش ‌‌های حقوقی بود که افکار عمومی را به خود مشغول کرد. با این حال دولت حسن روحانی اعلام کرد که هنگام بروز خطا، در عذرخواهی از مردم لکنت ندارد. وزیر اقتصاد نیز در رابطه با فیش ‌های حقوقی علنا از مردم عذرخواهی کرد. فارغ از نحوه عملکرد حسن روحانی و دولتش، او نخستین دولتی را داشته که در واکنش به افکار عمومی حاضر به عذرخواهی شده است. نمونه دیگری از این واکنش‌ ها، استعفای مدیر عامل راه‌آهن پس از برخورد دو قطار مسافرتی در سمنان بود.

عبدالله ناصری، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح ‌طلب به همدلی می ‌گوید: ساده ‌ترین واکنش یک سیاستمدار در رخداد تلخی که به حوزه مدیریت او مربوط می‌ شود پوزش از افکار عمومی است. به اعتقاد این استاد دانشگاه، یکی از بنیادی ‌ترین آموزه ‌ها در حوزه قدرت این است که قدرت می ‌تواند انسان را تباه کند. اگر کسی که به قدرت می ‌رسد این باور را داشته باشد، اگر خطایی از او سر بزند به عنوان یک واکنش از عذرخواهی استفاده می ‌کند. اما اگر کسی این باور را نداشته باشد و احساس کند پشتوانه‌ های قدرت او آنقدر قوی هستند واکنشی به عنوان عذرخواهی در از او بروز پیدا نمی ‌کند. همانطور که در ماه ‌های گذشته شاهد بودیم دولت در پرونده حقوق ‌‌های نجومی از مردم عذرخواهی کرد، اما شهرداری به خاطر املاک نجومی و حادثه پلاسکو از این کار خودداری کرد. این استاد دانشگاه در پاسخ به این‌که «آیا سیاستمداران همیشه و در همه جا باید به افکار عمومی تن دهند؟» می ‌گوید: در پاسخ به این سوال می ‌خواهم به جمله‌ای از «سایمون سینک» اشاره کنم. سینک می‌ گوید: «رهبران پس از همه غذا می‌ خورند» این جمله عنوانی از کتاب این مردم ‌شناس است. این یعنی رهبران به مطالبات عمومی که ناشی از یک خرد جمعی است، تن در می ‌دهند و لااقل به آن بی ‌اعتنا نیستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: